‌قانون اصلاح ماده 106 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۸/۱۵

‌ماده واحده – ماده 106 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

‌ماده 106 –
‌الف – به منظور رسیدگی به لایحه بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی لازم بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی کمیسیونی مرکب از‌اعضاء ذیل تشکیل می‌گردد:
1 – کلیه اعضاء کمیسیون امور برنامه و بودجه.
2 – یک نفر از هر یک از کمیسیون‌های مجلس به انتخاب همان کمیسیون (‌به غیر از کمیسیون‌های تدوین آیین‌نامه، تحقیق و قوانین قبل از انقلاب).
ب – لایحه بودجه کل کشور یک شوری خواهد بود و ترتیب رسیدگی به شرح ذیل می‌باشد:
1 – نمایندگان مجلس از زمان تقدیم لایحه بودجه و پیوست‌ها توسط دولت و توزیع آن تا مدت ده روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های‌تخصصی مجلس تقدیم نمایند.
2 – کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا ده روز پس از پایان مهلت اخذ پیشنهادهای نمایندگان، گزارش خود را به کمیسیون اصلی تقدیم نمایند.
3 – کمیسیون اصلی موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به‌مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.
4 – در جلسه علنی پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت‌ رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید و پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌گردد.
‌تبصره 1 – در جلسه علنی تنها پیشنهادهایی که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده است مشروط به عدم مغایرت با‌ قانون برنامه قابل طرح می‌باشد.
‌تبصره 2 – نحوه رسیدگی به چند دوازدهم، متمم و اصلاحیه‌های بودجه و سایر مواردی که در این ماده پیش‌بینی نشده است طبق مقررات معمول در‌ آیین‌نامه خواهد بود.
‌تبصره 3 – این قانون از زمان تصویب لازم‌الاجرا است.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده (‌شامل اصلاح یک ماده) در جلسه روز چهارشنبه نوزدهم‌مهر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1374.8.3 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری