اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه‌های سازمانی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۱/۱۸

۱۵۳۴۷ت۱۵۶۱۶ه – ۱۳۷۴/۱۲/۲۲

هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۴/۱۲/۱۶ بنابه پیشنهاد مشترک شماره 8202/100 مورخ 16/6/1374 وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه تصویب نمود:

1 ـ آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه های سازمانی ـ موضوع تصویبنامه شماره 11604/ت127 مورخ 23/2/1366 ـ به شرح زیر اصلاح می شود:

الف ـ در تبصره (1) ماده (4)، عبارت “ماده 80” به “ماده (114)” تغییر می یابد.

ب ـ عنوان تبصره (2) ماده (6) به تبصره (3) تغییر می یابد و متن زیر به عنوان تبصره (2) به ماده یاد شده اضافه می شود:
“تبصره 2 ـ در صورت نیاز به نوسازی، وزارت مسکن و شهرسازی مجاز است به منظور بهره‌وری حداکثر از امکانات موجود، پس از هماهنگی و تبادل موافقتنامه با دستگاه صاحبخانه مبنی بر تعیین تعداد واحدهایی که پس از نوسازی (با احتساب تفاوت قیمت عرصه ای که در اختیار وزارت مذکور باقی می ماند) باید به صاحبخانه تحویل شود، نسبت به تخریب و نوسازی این منازل در قالب طرح‌های مصوب خود اقدام و پس از واگذاری واحدهای ساخته شده به میزان مورد توافق به دستگاه صاحبخانه، باقیمانده واحدهای احداثی را که باید خارج از منابع طرح‌های عمرانی احداث شوند، طبق ضوابط مربوط به اعتبار هزینه شده، به قیمت روز به فروش برساند.
ادارات ثبت اسناد و املاک کشور مکلفند به درخواست وزارت مسکن و شهرسازی در صورت ارایه گواهی پایان کار نسبت به تفکیک عرصه براساس مفاد موافقتنامه مبادله شده فوق الذکر و صدور اسناد مالکیت به نام وزارت مسکن و شهرسازی یا هر شخص دیگری که توسط وزارت یاد شده معرفی شود، به صورت خارج از نوبت اقدام کند”.

پ ـ در تبصره (1) ماده (9)، عبارت “قبل از تاریخ تصویب این آیین‌نامه” حذف می شود.

ت ـ در تبصره (2) ماده (9)، پس از عبارت “خانه سازمانی نباشد” عبارت “پس از یک نوبت آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار” اضافه می شود.

ث ـ عبارت “حداکثر 12 امتیاز” به انتهای بند (2) تبصره (2) ماده (9) اضافه می شود.

ج ـ در بند (8) تبصره (2) ماده (9)، پس از عبارت “جانبازان انقلاب اسلامی” عبارت “و آزادگان ” اضافه می شود.

چ ـ متن زیر به عنوان بند (9) به تبصره (2) ماده (9) اضافه می شود:
“9 ـ بیش از شش ماه حضور در جبهه، به ازای هر شش ماه 5 امتیاز، حداکثر 30 امتیاز”

ح ـ ماده (10) به شرح زیر تغییر می یابد:
“ماده 10 ـ چنانچه خانه های سازمانی قابل فروش پس از رعایت موارد فوق به فروش نرسند، به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی صاحبخانه، با لحاظ اولویت برای دستگاههای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به قیمت عادله کارشناسی و به عموم عرضه می شوند”.

خ ـ در ماده (14)، عبارت “یا ادارات کل مسکن و شهرسازی در استانها” حذف می شود.

د ـ مواد (15) و (16) به شرح زیر تغییر می یابد:
“ماده 15 ـ در کلیه مواردی که خانه سازمانی به صورت اقساط فروخته می شود پس از کسر پیش پرداخت به ازای مدت بازپرداخت، مشمول ضوابط بانکی وام مسکن در زمان تنظیم قرارداد می گردد.
ماده 16 ـ حداکثر مبلغ قابل تقسیط، شصت درصد (%60) بهای فروش تعیین می گردد و مدت بازپرداخت آن در مناطق محروم پانزده سال و در شهرهای برخوردار ده سال است “.

ذ ـ در ماده (17)، از عبارت “و فروشنده ضمن عقد بیع” تا انتهای ماده حذف می گردد.

ر ـ [اصلاحی ۱۳۷۵/۱۲/۱]
در ماده (19)، پس از عبارت “انتقال رسمی ” عبارت “با احتساب هزینه های موضوع این ماده که به عهده خریدار است ” اضافه می گردد. این پرداخت شامل قراردادهایی که قبل از تاریخ ۱۳۷۴/۱۲/۲۲ منعقد شده نمی‌گردد.

ز ـ در ماده (22)، عبارت “در صورتی که طبق گواهی مقامات ذی صلاح تفکیک عرصه امکان نداشته باشد در این صورت بهای عرصه مازاد بر 250 متر مربع به قیمت عادله روز کارشناسی شده و دریافت می شود”. به عبارت “در صورتی که طبق ضوابط موجود در محل، تفکیک عرصه امکان نداشته باشد، بهای عرصه مازاد بر دویست و پنجاه (250) متر مربع (برای هر واحد مسکونی ویلایی) و یکصد و بیست و پنج (125) متر مربع (برای هر واحد مسکونی آپارتمانی) به قیمت عادله روز دریافت می شود” تغییر می یابد.

س ـ [حذفی ۱۳۷۵/۱۲/۱]

[در ماده (26)، عبارت “ذی حساب” حذف می شود.]

ش ـ ماده (27) حذف می شود و عنوان ماده (28) به ماده (27) تغییر می یابد.

2 ـ ضوابط قیمت گذاری خانه های سازمانی موضوع ماده (14) “آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه های سازمانی ـ موضوع تصویبنامه شماره 11604/ت 127 مورخ 23/2/1366” به شرح زیر اصلاح می شود:

الف ـ تبصره (6) ماده (1) به شرح زیر تغییر می یابد: [اصلاحی ۱۳۷۵/۱۲/۱]
“تبصره 6 ـ در خصوص میزان مرغوبیت خانه سازمانی با توجه به محل وقوع ملک، جهات اربعه و طبقه، طبق نظر کارشناسان قیمت گذاریهای اعیانی بر اساس قیمت عادله‌ کارشناسی و با احتساب هزینه‌های زیربنایی و جنبی “.

ب ـ در تبصره (7) ماده (1)، عبارت “وزارت مسکن و شهرسازی” جایگزین عبارت “این وزارت و اداره کل مسکن و شهرسازی” می شود.

پ ـ ماده (2) به شرح زیر تغییر می یابد: [اصلاحی ۱۳۷۵/۱۲/۱]
“ماده 2 ـ بهای عرصه خانه های سازمانی در صورتی که متعلق به فروشنده باشد بر اساس قیمت عادله کارشناسی و با احتساب هزینه‌های زیربنایی و جنبی”.

ت ـ ماده (6) به شرح زیر تغییر می یابد و تبصره آن حذف می شود:
“ماده 6 ـ در مواردی که به دلایل منطقی و قابل قبول نیاز به اعمال تخفیف باشد در این صورت صاحبخانه مراتب را با ذکر دلایل به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می نماید. گزارش مذکور پس از تایید و تعیین میزان تخفیف به کمیسیون موضوع ماده (2) آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه های سازمانی درتهران جهت اتخاذ تصمیم منعکس می گردد. میزان تخفیف به هر حال از بیست وپنج درصد (%25) کل بها بیشتر نخواهد بود”.

3ـ فروش کلیه خانه های سازمانی که تا تاریخ تصویب این تصویبنامه، قرارداد رسمی واگذاری آنها منعقد نشده یا وجوهی در رابطه با خانه سازمانی وصول نشده است، از نظر محاسبه قیمت و نحوه وصول تابع مقررات آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه های سازمانی ـ موضوع تصویبنامه شماره 11604/ت 127 مورخ 23/2/1366 ـ و اصلاحات موضوع بند (1) این تصویبنامه و در غیر این صورت تابع آیین‌نامه مربوط است.

حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور