‌آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۴/۱۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۱/۲۰

شماره ۱۵۶۶۵ت۱۶۳۱۵ه – ۱۳۷۵/۱۲/۲۸


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۴.۱۲.۲۳ در اجرای تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌ماده ۱ – اجازه داده می‌شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگ زده کشور منظور در قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور به شرح زیر پس از مبادله موافقت‌نامه‌ با سازمان برنامه و بودجه (‌مرکز یا استان حسب مورد) و در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه به مصرف برسد:

‌الف – مبلغ دویست و هشتاد و دو میلیارد (۲۸۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبارات عمرانی استانی طرحها و پروژه‌های بازسازی مناطق جنگزده منظور در جدول‌ جداگانه پیوست قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور (‌مطابق جدول پیوست این آیین‌نامه) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید ستاد بازسازی‌ استان ذیربط برای شهرها و روستاهای در حال بازسازی تعیین می‌شود تا پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه
استان به مصرف برسد.

ب – مبلغ یکصد و سی و هشت میلیارد (۱۳۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار عمرانی پروژه‌های مربوط به طرح‌های عمرانی ملی بازسازی مناطق جنگزده منظور‌ در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور (‌مطابق جدول پیوست این آیین‌نامه) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی ذیربط و تأیید‌ستاد مرکزی بازسازی تعیین می‌شود تا پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان (‌حسب مورد) به مصرف برسد.

ج – مبلغ دویست و هشتاد میلیارد (۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف ۵۰۳۲۹۱ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور‌ جهت تأمین خسارات آسیب‌دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده‌اند و تا پایان سال ۱۳۷۳ دارای پرونده‌ می‌باشند همچنین تأمین خسارات وارد شده به اشخاص، ناشی از موارد فوق و هزینه آماده‌سازی محل اسکان مهاجران و تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی در این‌خصوص قابل مصرف خواهد بود.

‌تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۵/۵/۱۰]
اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از‌ رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند – مصوب ۱۳۶۴ – و در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه هزینه می‌شود.

‌تبصره ۲ – اسامی شهرستانهای مناطق جنگ زده و در حال بازسازی به شرح زیر است:

۱ – شهرستان آبادان

۲ – شهرستان خرمشهر

۳ – شهرستان دشت آزادگان

۴ – روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش

۵ – روستاهای دارخوین

۶ – شهرستان مهران

۷ – شهرستان دهلران

۸ – شهرستان قصر شیرین

۹ – شهرستان گیلانغرب

۱۰ – شهرستان سرپل ذهاب

۱۱ – روستاهای شهرستان جوانرود و بخش ثلاث باباجانی

۱۲ – روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود

۱۳ – شهرستان بانه

۱۴ – شهرستان مریوان

تبصره ۳ – تأمین اعتبار برای طرحها و پروژه‌های نیمه تمام بازسازی و پرداخت خسارتهای مردمی مناطق آسیب‌دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق‌ مندرج در تبصره فوق و نیز نقاط یا پروژه‌هایی از مناطق جنگ زده قبلی یا مناطق آسیب دیده از جنگ که نیاز به بازسازی دارند پس از تصویب ستاد مرکزی‌ بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.‌

تبصره ۴ – واحدهایی که در مناطق ممنوعه قرار گرفته‌اند و مالکان آنها به دلیل معارض نظامی تا پایان سال ۱۳۷۳ قادر به تشکیل پرونده نشده‌اند، بعد از تأیید‌ شورای تأمین استان مبنی بر این که روستا یا منطقه‌ای که واحد مذکور در آن قرار گرفته است و تا زمان تصویب قانون و بعد از آن جزء مناطق ممنوعه بوده و به‌همین دلیل تشکیل پرونده داده نشده و برآورد خسارت نگردیده‌اند در صورت آزاد شدن محل برای بازسازی، تأمین خسارت مهاجران خسارت دیده مذکور‌ مشمول کمک‌های پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه خواهد بود.

‌تبصره ۵ – در کلیه مناطق جنگزده کشور ثبت نام از کسانی که نتوانسته‌اند در ستاد بازسازی تشکیل پرونده دهند و دارای مدارک مثبته می‌باشند به مدت (۲) ماه‌ از تاریخ ۱۳۷۵.۲.۱ تا تاریخ ۱۳۷۴.۵.۱ تمدید می‌گردد.


‌ماده ۲ – مراحل مبادله موافقت‌نامه‌ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آیین‌نامه به شرح زیر انجام می‌شود:

۱ – دستگاه‌های مجری طرحها و پروژه‌های بازسازی ملی و استانی موظفند طبق بند (‌الف و ب) تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور بلافاصله پس‌از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و این آیین‌نامه و تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (‌حسب مورد) نسبت به مبادله موافقت‌نامه طرحها و‌ پروژه‌های مربوط، با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان اقدام نمایند. ستادهای بازسازی و دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه موظفند ترتیبی اتخاذ‌ نمایند که مبادله موافقت‌نامه طرح‌ها و پروژه‌های بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال ۱۳۷۵ انجام شود.

۲ – به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه‌ها و هزینه نمودن اعتبارات حسب اولویتهای مناطق جنگ زده در حال بازسازی، مفاد موافقت‌نامه‌ طرحها و پروژه‌های ملی بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار طرح‌های فوق‌الذکر پس از کسب نظر از ستاد‌ مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور خواهد بود.

۳ – کل اعتبارات تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور تخصیص یافته تلقی می‌شود و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار‌ مربوط به بازسازی مناطق جنگ زده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به‌ پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود.

۴ – سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقت‌نامه‌ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می‌نماید. رونوشت کلیه موافقت‌نامه‌ها از‌ سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده یا ستاد بازسازی استان ارسال خواهد شد و به استناد بند (‌الف) و (ب) تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور مفاد موافقت‌نامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی ذیربط نباید مغایر تأیید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد‌بازسازی استان (‌حسب مورد) باشد.

۵ – جابجایی بین طرح‌های بازسازی پس از کسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی یا استان (‌حسب مورد) طبق مفاد تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور‌ انجام خواهد شد.


‌ماده ۳ – ذیحساب مربوط مجاز است در صورت لزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذیربط جهت تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشین‌آلات‌ طرحها و پروژه‌های موضوع این آیین‌نامه وجوه مورد نیاز را (‌که در موافقت‌نامه مربوط نیز درج شده است) به حساب  کارخانه‌ها یا شرکت‌های دولتی طرف‌ قرارداد واریز نماید.

تبصره – مقصود از دستگاه ذیربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر می‌گردد.


ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۷۵/۱۲/۸]
ضوابط و دستورالعمل‌های پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (‌موضوع ماده ۱ این آیین‌نامه) و اقدامات لازم برای‌ بازگشت مهاجران از قبیل پرداخت وام، تأمین و تحویل زمین، نحوه توزیع هزینه آماده سازی محل اسکان مهاجرین در مناطق مختلف جنگزده کشور و تأمین‌ تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجرین و اشتغال و اسکان و اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگ زده و سایر موارد توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره‌ امور مربوط به بازسازی مناطق جنگ زده کشور ابلاغ می‌شود و این ضوابط برای کلیه دستگاه‌های مجری طرحها و پروژه‌های بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده‌ لازم‌الاجرا می‌باشد.

‌تبصره – سهم قطعی هر استان برای تأمین خسارات آسیب‌دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگ زده به‌ سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقت‌نامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده یا بنیاد مسکن استان ذیربط به‌ خسارت دیدگان پرداخت شود.


‌ماده ۵ – وجوه لازم برای پرداخت هزینه‌های طرحها و پروژه‌های موضوع این آیین‌نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آیین‌نامه بر‌اساس درخواست وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در‌ یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می‌شود واریز خواهد شد.

‌تبصره ۱ – در مورد دستگاه‌های اجرایی فاقد ذیحساب، وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی‌ توسط مسئول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (‌که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آیین‌نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ معرفی می‌شود) با رعایت مقررات این آیین‌نامه انجام خواهد شد.

‌تبصره ۲ – سهم اعتباری هر یک از دستگاه‌های اجرایی فاقد ذیحساب توسط مسئول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب‌ بانکی موضوع این ماده واریز می‌شود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای مسئول امور مالی و گواهی‌های بانکی مبنی بر واریز‌ وجوه از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب، منظور خواهد شد.


‌ماده ۶ – دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی (‌مجری طرح‌های موضوع این آیین‌نامه) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (‌در مورد وجوه‌ دریافتی) به صورت ماهانه تهیه و پس از تأیید ذیحساب مربوط (‌در مورد هزینه‌ها) برای نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق‌ جنگ زده و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.


ماده ۷ – مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او و مسئولیت تأمین اعتبار و‌ اعمال نظارت و پرداخت (‌طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه می‌باشد.


‌ماده ۸ – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه‌های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه‌گردان ضرورت داشته‌ باشد، ذیحساب یا مسئول امور مالی هر دستگاه می‌تواند مبلغی حداکثر تا ده درصد (۱۰%) اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام‌ مجاز از طرف او به عنوان تنخواه‌گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرای ذیربط واریز نماید، پرداختهای بعدی در قبال ارایه سند هزینه، مجاز خواهد بود.‌به هر حال ذیحسابهای مرکز یا استانها حق پرداخت هیچ گونه وجهی که در موافقت‌نامه قید نگردیده یا افزون بر ارقام مندرج در موافقت‌نامه باشد تحت هیچ‌ عنوان ندارند و در صورت پرداخت، ذیحساب مسئول می‌باشد.


‌ماده ۹ – دستگاه‌های اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر‌ به میزان بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی در‌ اختیار طرف قرارداد بگذارند.


ماده ۱۰ – اسناد هزینه‌های انجام شده با رعایت بند (‌و) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سار مقررات‌ عمومی دولت مستثنی هستند – مصوب ۱۳۶۴ – و مقررات این آیین‌نامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه‌اجرایی یا مقام مجاز از طرف او و ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:

۱ – تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تأمین کالا از قبل قابل پیش‌بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد‌ و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند.‌ تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.

۲ – در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورتمجلس خرید، با رعایت مفاد بند (۱) این ماده و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.

۳ – در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزیی، صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.

۴ – در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک‌ دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.

۵ – در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می‌شود، قرارداد مربوط و تأیید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا‌ مقام مجاز از طرف او.

تبصره – مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه‌های موضوع این ماده را که‌ از محل اعتبارات طرح‌های ملی در استانها انجام می‌شود به صورت کلی یا جزیی به مسئول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند.


‌ماده ۱۱ – خرید هر گونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور خواهد بود.


‌ماده ۱۲ – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرایی امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (۳۰) قانون بودجه‌ سال ۱۳۷۵ کل کشور خریداری یا ایجاد می‌شوند اموال دولتی به شماره می‌روند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارات بازسازی خریداری شده است، مشمول‌ تبصره (۳۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۵ کل کشور بوده و بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می‌شوند.


‌ماده ۱۳ – دستگاه‌های مجری طرحها و پروژه‌های بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آیین‌نامه را نگهداری و در مواردی که از‌ طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می‌شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب‌ مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.


ماده ۱۴ – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرح‌های بازسازی و نوسازی دستگاه‌های اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات‌ بازسازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.


‌ماده ۱۵ – هزینه‌های جاری، پرسنلی و ستادی ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار‌ مربوط قابل پرداخت است.


‌ماده ۱۶ – گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آیین‌نامه هر سه ماه یک بار توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی‌ مناطق جنگ زده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی ملی نیز گزارش عملکرد طرح‌های بازسازی مربوط به خود را هر سه ماه‌ یک بار به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد نمود.


ماده ۱۷ – پنج نفر از نمایندگان شهرهای جنگزده شامل استان خوزستان سه نفر، استان ایلام یک نفر و استان کرمانشاه یک نفر با تصویب و معرفی مجلس‌ شورای اسلامی به عنوان ناظر بر اجرای مفاد تبصره (۳۰) قانون بودجه سال جاری به دعوت ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان (‌حسب مورد) در‌ جلسات ستاد بازسازی شرکت خواهند نمود.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور