‌قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۰۲/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۳/۱۰

ماده واحده – به منظور گسترش فرهنگ حفظ توأم با درک مفاهیم قرآن مجید، وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف است هر ساله یک دوره آزمون‌ ویژه برای حافظان کل قرآن که آشنا با ترجمه و تفسیر و علوم قرآنی و دروس اختصاصی در سطح کارشناسی این رشته باشند، برگزار نموده، به‌ قبول‌شدگان مدرک رسمی کارشناسی رشته علوم قرآنی و حدیث اعطاء نماید.

‌تبصره 1 – افرادی که از طریق این قانون موفق به اخذ مدرک می‌شوند می‌توانند در مدارج بالاتر بر اساس ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی‌ شرکت نمایند.

‌تبصره 2 – حافظانی که مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی را دارا هستند و از مزایای این قانون استفاده نکرده‌اند می‌توانند در آزمون ویژه‌ای که‌ برای کلیه دروس کارشناسی ارشد مصوب رشته علوم قرآنی برگزار می‌گردد شرکت نمایند و در صورت موفقیت پس از ارائه یک رساله تحقیقی در علوم‌ قرآنی مدرک رسمی کارشناسی ارشد به آن‌ها داده می‌شود.

‌تبصره 3 – شرکت یا قبولی در این آزمون مانع از شرکت در آزمون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و یا تحصیل در آن‌ها نمی‌باشد.

‌تبصره 4 – هزینه برگزاری این آزمون به عهده متقاضیان خواهد بود.

‌تبصره 5 – مرجع تشخیص حافظ بودن کل قرآن برای استفاده از مزایای ماده واحده وزارت فرهنگ و آموزش عالی می‌باشد.

‌آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر تا سه ماه پس از تصویب توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی تدوین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

[آیین‌نامه اجرایی قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید]


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1375.2.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری