۷۴۳۶ت۱۶۴۷۴ه – ۱۳۷۵.۰۷.۱۰
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵.۵.۲۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۳۰.۱۰۳۲۴.۱ مورخ ۱۳۷۴.۶.۴ وزارت آموزش و پرورش، طرح ساختار مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ – مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور – که از این پس در این طرح به اختصار مدارس نامیده میشوند – در قالب یکی از شکلهای زیر تأسیس میشوند:
الف – مدارس عادی: در این نوع مدارس، مطابق روش واحدهای آموزشی داخل کشور” عمل میشود.
ب – مدارس هماهنگ با نظام آموزشی کشورهای دیگر: در این نوع مدارس، علاوه بر برنامههای آموزشی مدارس جمهوری اسلامی ایران، بعضی از درسهای کشور محل اقامت دانشآموزان نیز تدریس خواهد شد، به نحوی که دانشآموزان این مدارس بتوانند در پایان تحصیلات خود، علاوه بر مدرک تحصیلی ایران، مدرک تحصیلی کشور محل اقامت را نیز دریافت دارد.
پ – مدارس بینالمللی: در این نوع مدارس، علاوه بر رعایت مقررات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، برنامه مدارس بینالمللی نیز اعمال خواهد شد، به نحوی که دانشآموزان این مدارس، امکان اخذ دو نوع مدرک تحصیلی (ایرانی و بینالمللی) را داشته باشند.
ت – مدارس پاره وقت و غیر حضوری: در کشورهایی که امکان تأسیس مدرسه به شکلهای فوق میسر نبوده و تعداد دانشآموزان داوطلب کمتر از حد نصاب باشد، میتوان از آموزشهای پاره وقت و غیر حضوری سود برد. در نظام آموزشی پاره وقت، دانشآموزان به منظور حفظ ارتباط با فرهنگ ایرانی و اسلامی، ضمن استفاده از دروس مدارس کشور محل اقامت، حداقل دوازده (۱۲) ساعت در هفته، درسهای زبان و ادبیات فارسی، قرآن و آموزش مذهبی و علوم اجتماعی را طبق معیارهای مدارس داخل ایران، فرا میگیرند.
در روش آموزش غیر حضوری، دانشآموزانی که به دلایل مختلف امکان شرکت در آموزش حضوری یا پاره وقت را ندارند، میتوانند از طریق استفاده از نوارهای درسی (ویدئویی – کاست) و دروس مکاتبهای به تحصیل خود ادامه داده و در پایان سال در امتحان متفرقه شرکت نمایند.
ماده ۲ – مدارس، با یکی از شیوههای دولتی، نمونه مردمی و غیر انتفاعی اداره میشوند.
ماده ۳ – منابع مالی مورد نیاز مدارس، عبارتند از:
الف – کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی
ب – کمکهای ادارات، ارگانها، سازمانها و شرکتهای ایرانی مستقر در خارج از کشور.
پ – اعتبارات دولتی.
ت – شهریه دریافتی از دستگاههای دولتی که فرزندان کارکنانشان در مدارس نمونه مردمی و غیر انتفاعی خارج از کشور تحصیل میکنند، همچنین مشارکتهای مردمی و اخذ شهریه سایرین به عنوان قسمتی از منابع مالی این نوع مدارس.
ث – دریافت کلیه هزینهها از اولیای دانشآموزان در مدارس بینالمللی.
ماده ۴ – نیروی انسانی مورد نیاز مدارس، متناسب با موارد فوقالذکر و با توجه به شرایط هر کشور، به ترتیب زیر تأمین میشود:
الف – نیروی انسانی مورد نیاز برای مدیریت همه مدارس (جز مواد استثنایی) از ایران اعزام میشود.
ب – با توجه به سیاستهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران، مدرسان و معلمان زبان و ادب فارسی و معارف اسلامی (جز موارد استثنایی) از ایران اعزام میشوند.
پ – به منظور صرفهجویی در وقت و هزینههای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مدارس، از نیروهای انسانی رسمی فرهنگی غیر شاغل (مانند همسران کارگزاران جمهوری اسلامی ایران و دانشجویان) و نیروهای انسانی محلی واجد شرایط، به صورت قراردادی – حقالتدریس استفاده میشود.
ماده ۵ – مدارس در کلیه کشورها، در دوره ابتدای به شکل عادی و با یکی از شیوههای دولتی (در کشورهایی که اولیای دانشآموزان استطاعت مالی ندارند)، نمونه مردمی و غیر انتفاعی، و در دورههای راهنمایی و دبیرستان، متناسب با شرایط هر کشور، با یکی از شیوههای دولتی، نمونه مردمی و غیر انتفاعی و به یکی از شکلهای مذکور در ماده (۱) این تصویبنامه، اداره میشوند.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور