آیین‌نامه اجرایی قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۰۶/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۷/۰۵

شماره ۶۸۰۷ت۱۶۷۹۲ه – ۱۳۷۵/۶/۲۶

هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵/۶/۲۵ بنا به پیشنهاد 2887 مورخ 28/3/1375 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (۱۶) قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان ـ مصوب ۱۳۷۵ آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1- مشمولان قانون عبارتند از:

الف ـ گروه پزشکی شامل پزشک، دندانپزشک، داروساز، دکترای علوم آزمایشگاهی و متخصصان رشته‌های مذکور.

ب ـ
[اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱] –
[اصلاحی ۱۳۷۹/۳/۱۸]
گروه پیراپزشکی و رشته‌های وابسته شامل فارغ‌التحصیلان کاردانی و بالاتر در رشته‌های مامایی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، تکنولوژی پزشکی، رادیولوژی، رشته‌های مختلف توانبخشی، امور دارویی، رشته‌های مختلف بهداشتی، اطاق عمل، هوشبری، تغذیه، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، ضبط آمار و مدارک پزشکی، رشته‌های مربوط به علوم پایه پزشکی، آمار زیستی، خدمات اجتماعی و مددکاری و روانشناسی بالینی، رادیوتراپی و رشته پروتز دندان.


ماده 2- مناطق مورد نیاز ماده (1) قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان ـ مصوب 1375ـ (که از این پس قانون نامیده می شود) و رشته‌های مربوط، همچنین گروههای مازاد بر نیاز، در ابتدای هرسال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و اعلام خواهد شد.


ماده 3- توزیع فارغ‌التحصیلان گروههای پزشکی و پیراپزشکی درمناطق مورد نیاز با اولویت مناطق محروم با نظر کمیسیونی است که اعضای آن توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود.


ماده 4- کاردانهای مبارزه با بیماریها و بهداشت خانواده و بهداشتکار دهان و دندان براساس قانون مربوط، انجام وظیفه خواهند کرد.


ماده 5- در مورد بانوان مشمول قانون، ملاک احراز ازدواج و تاریخ آن، مندرج شناسنامه زوجین است.


ماده 6- مراجع صدورگواهی پایان خدمات مشمولان قانون، توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد شد.


ماده 7- با مشمولان بیمار طبق نظر شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی رفتار خواهد شد.


ماده 8- در جهت اعمال ضوابط ماده (4) قانون، مراکز آموزشی موظفند تاریخ فراغت ازتحصیل دانشجویان را به اداره کل فارغ‌التحصیلان اعلام کرده، مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع آنها برسانند.


ماده 9- خدمات بانوان متأهل فارغ‌التحصیل بعد از تاریخ ۱۳۶۰/۳/۴ که به‌ تبعیت از همسر و با کسب پروانه خاص یا مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا بهداری در مناطق غیرمجاز انجام وظیفه کرده‌اند قابل محاسبه می‌باشد.


ماده ۱۰- ملاک احراز استخدام رسمی معرفی‌نامه دستگاه ذی‌ربط و آخرین حکم استخدامی رسمی کارمند است.

تبصره ـ این قبیل مستخدمان رسمی دولت، در صورتی می‌توانند از تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون استفاده کنند که دارای مراکز بهداشتی و درمانی مجاز باشند.


ماده ۱۱- [اصلاحی ۱۳۸۵/۱۲/۲۰]
در اجرای ماده (۲) قانون یادشده، مرجع صدور گواهی برای خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و مفقودالاثرها ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مستقر در استانها و برای تک فرزند خانواده، گواهی ثبت احوال محل صدور شناسنامه والدین می‌باشد.


ماده ۱۲- دستیارانی که به استناد ضوابط قانونی متعهد خدمت می‌شوند با انجام تعهدات قانونی مجاز به دریافت گواهی پایانی و پروانه دایم خواهند بود.


ماده 13- در مورد اعمال ضرایب مناطق محروم، جداول موضوع تصویبنامه شماره 8477ت14732ه مورخ 10/7/1374 ملاک عمل خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی