مصوب سیصد و هشتاد و ششمین جلسه مورخ ۷۵.۹.۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی
فصل اول: کلیات
ماده ۱: به منظور اجرای آموزشهای غیر حضوری و نیمه حضوری، مؤسسه آموزش از راه دور که از این پس در این اساسنامه به اختصار “مؤسسه” نامیده میشود، تشکیل و بر اساس مفاد این اساسنامه اداره میشود.
ماده ۲: تعریف:
آموزش غیر حضوری و نیمه حضوری که از این پس در این اساسنامه آموزش از راه دور نامیده میشود عبارت از آن دسته از آموزش هایی است که براساس برنامههای مصوب وزارت آموزش و پرورش برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره آموزش متوسطه با تأکید بر فراگیری دروس از طریق دیداری یا شنیداری و کاهش ساعات حضور در کلاسهای درس بر حسب موضوع دروس انجام میپذیرد.
ماده ۳: هدف مؤسسه: برنامهریزی آموزشی و پرورشی برای اجرای آموزشهای از راه دور بر اساس مقررات و ضوابط آموزشی وپرورشی وزارت آموزشوپرورش.
ماده ۴: مؤسسه دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.
ماده ۵: مدت مؤسسه نامحدود است.
ماده ۶: مرکز مؤسسه در تهران خواهد بود و برحسب مورد و نیاز نسبت به ایجاد شعب در مرکز استانها و مناطق کشور بر اساس آییننامههای مصوب اقدام میکند.
تبصره: مؤسسه میتواند برای ارائه خدمت به ایرانیان مقیم خارج از کشور و سایر علاقمندان، نمایندگیهای در خارج از کشور ایجاد کند.
فصل دوم: ارکان مؤسسه
ماده ۷: ارکان مؤسسه عبارتند از:
۱- شورای مؤسسه.
۲- رئیس مؤسسه.
ماده ۸: ترکیب شورای مؤسسه:
۱- وزیر آموزش و پرورش به عنوان رییس شورای مؤسسه.
۲- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش.
۳- ریاست یا نماینده تام الاختیار سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران.
۴- رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
۵- رییس مؤسسه.
۶- رییس دانشگاه پیام نور.
۷- یک نفر کارشناس خبره به انتخاب وزیر آموزش وپرورش.
۸- معاون آموزشی و پژوهشی وزارت امور خارجه.
۹ـ معاون سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. [الحاقی ۱۳۸۳/۲/۱۵]
ماده ۹:
وظایف و اختیارات شورای مؤسسه :
۱- تعیین و تصویب خط مشی مؤسسه.
۲- تصویب برنامههای توسعه مؤسسه.
۳- رسیدگی و تصویب بودجه سالانه مؤسسه و تعیین سهم هریک از منابع مالی.
۴- رسیدگی و تصویب گزارش سالانه و ترازنامه مؤسسه.
۵- تصویب ضوابط پذیرش دانشآموز و تعیین هزینههای سالانه آنها.
۶- تصویب خط مشی لازم برای تهیه و انتشار کتب درسی و جزوات کمک آموزشی خودآموز.
۷- رسیدگی و تصویب تشکیلات و آییننامههای مالی، اداری و استخدامی مؤسسه.
۸- بررسی و تصویب تأسیس شعب یا نمایندگیهای مؤسسه به پیشنهاد رییس مؤسسه.
۹- رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد رییس مؤسسه در مورد مشارکت مؤسسه در سرمایه گذاریهای موضوع بند ۵ ماده ۱۰ این اساسنامه.
۱۰- تصویب نحوه واگذاری امور اجرایی مؤسسه به مؤسسات علمی و آموزشی دولتی یا مؤسسات غیر انتفاعی.
۱۱- نظارت بر فعالیتهای مؤسسه.
ماده ۱۰:
رییس مؤسسه بالاترین مقام اجرایی و مسؤول اداره و حسن جریان امور و حفظ حقوق و اموال مؤسسه میباشد که به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تصویب شورای مؤسسه با حکم وزیر آمورش و پرورش با وظایف و اختیارات زیر منصوب میشود.
۱- اجرای مصوبات شورای مؤسسه و انجام کلیه امور مؤسسه طبق مقررات این اساسنامه.
۲- استخدام، عزل و نصب مدیران و کارکنان بر طبق مقررات و با رعایت بودجه و تشکیلات مصوب.
۳- امضاء نامهها و افتتاح حسابهای بانکی و معرفی امضاهای مجاز صدور اجازه پرداخت در حدود مقررات با رعایت بودجه مصوب.
۴- نمایندگی مؤسسه در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع و مؤسسات دولتی و غیر دولتی اعم از داخلی و خارجی و حق اقامه دعوی و دفاع در کلیه مراجع با حق انتخاب وکیل با حق و توکیل تا یک درجه.
۵- تنظیم گزارشهای دورهای از امور جاری، وضع مالی و اقدامات انجام شده برای تسلیم به شورای مؤسسه.
۶- اعطای بخشی از اختیارات و وظایف خود به کارکنان مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات مؤسسه .
۷- امضاء اسناد و اوراق بهادار و تعهدات مالی مؤسسه…
تبصره: کلیه چکها و اسناد قراداد و اوراق تعهد آور با امضاء رییس مؤسسه یا قائم مقام وی یا کسانی که از جانب رییس مؤسسه حق امضا دارند و به اتفاق رییس حسابداری یا جانشین او معتبر خواهد بود.
فصل سوم: مقررات عمومی
ماده ۱۱: منابع مالی مؤسسه:
۱- اعتبارات اختصاصی مؤسسه که به صورت کمک هرساله دربودجه وزارت آموزش وپرورش پیش بینی میشود.
۲- مؤسسه میتواند مازاد هزینه سرانه هر دانشآموز را نسبت به هزینه آموزشهای حضوری، از دانشآموزان خود دریافت کند و به حساب درآمدهای اختصاصی خود منظور نماید.
۳- درآمدرهای اختصاصی حاصل از ارائه خدمات آموزشی و کمک آموزشی به سایر علاقمندان.
۴- هدایا و کمکهای مؤسسات و اشخاص حقیقی حقوقی.
۵- مشارکت درسرمایه گذاریهای مناسب به منظور حصول درآمدهای بیشتر مثل مشارکت در مؤسسات چاپ و نشر کتاب.
تبصره- [الحاقی ۱۳۸۳/۲/۱۵]
بخشی از نیروهای مورد نیاز موسسه از طریق مأمور نمودن کارکنان وزارت آموزش و پرورش به این مؤسسه تأمین خواهد شد. منابع پرداخت حقوق و مزایای اینگونه کارکنان از محل بودجه وزارت آموزش و پرورش و به عنوان بخشی از کمک دولت به مؤسسه منظور و تأمین خواهد شد
ماده ۱۲: برنامههای آموزشی نظام آمورش از راه دور مطابق برنامههای نظام جدید آمورش متوسطه و مقررات است.
ماده ۱۳:
مؤسسه برای اجرای آموزشهای از راه دور به تناسب رشته تحصیلی به گونهای اقدام مینماید که دانشآموزان بتوانند با دریافت جزوات و مواد آموزشی و کمک آموزشی و شرکت در درسهای آزاد یا درسهای رفع اشکال اقدام کنند.
ماده ۱۴: مؤسسه با رعایت اصول آموزشی برای تهیه، تولید و پخش فیلمهای آموزشی با همکاری مؤسسات دولتی و خصوصی بویژه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام میکند.
ماده ۱۵:
نظارت بر حسن اجرای مقررات، آییننامهها و شیوه نامههای مصوب شورای مؤسسه در مراکز استانها و مناطق کشور بر عهده ادارات کل آمورش وپرورش استانها است.
ماده ۱۶:
به فارغ التحصیلان مؤسسه آمورش از را دور، در چارچوب ضوابط و مقررات نظام آمورش از راه دور کشور گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه در آن رشته اعطا میشود.
ماده ۱۷:
صدور معافیت تحصیلی برای دانشآموزان مؤسسه آموزش از راه دور تابع مقررات و آیین نامههای نظام وظیفه و مقررات آموزشی مصوب است.
ماده ۱۸:
مؤسسه از نظر مقررات مالی، اداری و تشکیلاتی تابع این اساسنامه و آییننامههای مصوب است و موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است بر اساس مقررات جاری طبق حکم شورای مؤسسه عمل خواهد شد.
ماده ۱۹:
انحلال مؤسسه به پیشنهاد شورای مؤسسه و بر اساس درخواست کتبی وزیر آمورش و پرورش پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میپذیرد.
تبصره: اموال و داراییهای مؤسسه درصورت انحلال به وزارت آموزش و پرورش تعلق دارد.
ماده واحده- [الحاقی ۱۳۸۳/۲/۱۵]
آموزش از راه دور به مقطع راهنمایی تحصیلی با اولویت بخشیدن به آموزش حضوری در این مقطع تحصیلی تعمیم داده میشود و احراز ضرورت و اتخاذ تصمیم در این خصوص با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود. احراز ضرورت باید به صورت موردی مشخص شود.
این اساسنامه در ۱۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه مورخ ۷۵.۵.۲ شورای مشترک کمیسیونها به تصویب رسید و در جلسه مورخ ۷۵.۹.۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد.