قانون اصلاح مواد (۲) و (۷) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۱۲/۱۳

‌ماده واحده – مواد (۲) و (۷) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

‌الف – در ماده (۲) رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و رییس سازمان برنامه و بودجه به اعضای شورایعالی ایرانگردی و جهانگردی اضافه‌ می‌شود.

ب – ماده (۷) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی به شرح زیر اصلاح و ۷ تبصره به آن الحاق می‌شود:
‌ماده ۷- صدور یا تمدید هرگونه مجوز تاسیس و ایجاد دفاتر خدمات سیاحتی و زیارتی و تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نیز تعلیق یا لغو آن به‌عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. کلیه دفاتر خدمات سیاحتی، زیارتی و تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی متعلق به بخش دولتی، خصوصی‌و نهادهای انقلاب اسلامی و موسسات عمومی غیر دولتی موظف به رعایت سیاستها و خط مشی‌های ابلاغی مربوط به ایرانگردی و جهانگردی توسط‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

‌تبصره ۱- مرجع صدور، تمدید، تعلیق یا لغو مجوز تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی وزارت راه و ترابری است.

‌تبصره ۲- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیتهای سیاحتی و زیارتی و ایجاد تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و تاسیس دفاتر خدمات‌ سیاحتی و زیارتی و مسافرتی کرده و یا می‌کنند موظفند حسب مورد نسبت به اخذ مجوزهای موضوع این ماده و تبصره یک آن اقدام نمایند و در‌ صورت عدم اخذ مجوزهای یاد شده به جریمه نقدی از پنج میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۵) ریال تا ده میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۱۰) ریال و تعطیل دایمی محل کار‌ محکوم خواهند شد.

‌تبصره ۳- میزان حداقل و حداکثر جریمه نقدی یاد شده در تبصره ۲ هر دو سال یکبار بوسیله وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و ترابری‌ بازبینی و عندالاقتضا پیشنهاد جدید جهت بررسی و تصویب به شورایعالی ایرانگردی و جهانگردی ارایه خواهد شد.

‌تبصره ۴- میزان وجوهی که بابت صدور یا تمدید مجوزهای موضوع این قانون اخذ می‌شوند به پیشنهاد جداگانه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد‌اسلامی و راه و ترابری و تصویب شورایعالی ایرانگردی و جهانگردی تعیین خواهد شد.

‌تبصره ۵- وجوه حاصل از صدور یا تمدید مجوزها یا اخذ جرایم موضوع این ماده به حساب خزانه‌داری کل واریز می‌شود تا معادل صددرصد (۱۰۰%)‌آن به نسبت دریافتی توسط سازمان برنامه و بودجه در بودجه سالانه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و ترابری به منظور توسعه و گسترش‌ فعالیتهای ایرانگردی و جهانگردی و امور خدمات سیاحتی، زیارتی و مسافرتی گنجانده شود.

‌تبصره ۶ – آیین‌نامه اجرایی این ماده و سایر آیین‌نامه‌هایی که به تبع آن باید اصلاح شوند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارتخانه‌های‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و ترابری و دادگستری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

‌تبصره ۷- کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می‌شود.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ نهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۵/۱۱/۱۶ به تایید شورای نگهبان رسیده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری