‌آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۱۱/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۱۲/۲۰

۱۲۶۶۷۲ت۱۷۷۴۷ه – ۱۳۷۵.۱۲.۰۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵.۱۱.۲۸ بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و به استناد بند (ب) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور، آیین‌نامه‌ اجرایی بند مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – وجوه لازم برای خرید وسایل، لوازم، مصالح ساختمانی، قطعات یدکی و ماشین‌آلات کارگاهی مورد نیاز طرح‌های عمرانی، موضوع بند (ب) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور بنا به دستور وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا نمایندگان مجاز از طرف آنها با توجه به امکانات خزانه و در قالب‌ اعتبارات تخصیص یافته حداکثر تا میزان ده درصد اعتبار مصوب سال جاری هر یک از طرح‌های عمرانی ملی و پانزده درصد اعتبار مصوب سال جاری هر یک‌از طرح‌های عمرانی استانی در مقابل درخواست وجه در اختیار دستگاه اجرایی مربوط قرار می‌گیرد تا به شرح سایر مواد این آیین‌نامه هزینه گردد.

‌ماده ۲ – وجوه موضوع این آیین‌نامه به حساب جداگانه‌ای که توسط خزانه برای دستگاه اجرایی در شعبه حسابهای دولتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی‌ افتتاح می‌شود، واریز خواهد شد.

‌ماده ۳ – وجوه موضوع این آیین‌نامه حتی‌الامکان برای سفارش لوازم،
ماشین‌آلات،‌ مصالح و تجهیزاتی به کار می‌رود که، برای ساخت یا تحویل آنها از
طرف‌سازنده یا فروشنده مدت زمانی تعیین می‌شود و دستگاه اجرایی باید بر اساس
برنامه زمان‌بندی اجرای کار، قبلاً نسبت به سفارش آنها اقدام کند.

‌ماده ۴ – دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار، نسبت به سفارش
مصالح با تهیه پیش فاکتور و یا انعقاد موافقت‌نامه از طریق منابع مورد تأیید‌ خود
اقدام می‌نمایند. وجوه لازم برای انجام این سفارشها با دستور پرداخت دستگاه اجرایی، به حساب فروشنده واریز می‌شود.

‌تبصره – در مواردی که بر حسب لزوم و بنا به توصیه دستگاه اجرایی، پیمانکاران
مستقیماً به منابع اقلام موضوع این آیین‌نامه که مورد تأیید دستگاه اجرایی
باشد‌مراجعه و نسبت به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد موافقت‌نامه با نام خود اقدام و
پیش فاکتور یا موافقت‌نامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می‌نمایند، وجوه
لازم‌ برای سفارش آنها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فروشنده واریز و به شرح ماده (۶) این آیین‌نامه به حساب منظور می‌شود.

‌ماده ۵ – دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار و پیشرفت عملیات
آن، حواله تحویل اقلام مورد نیاز را از محل اقلام سفارش شده در اختیار‌ پیمانکاران
یا واحدهای امانی ذیربط قرار داده و هزینه آن را حسب مورد به شرح مواد (۶) و (۷)
این آیین‌نامه به حساب منظور می‌نمایند.

‌ماده ۶ – هزینه‌های تهیه اقلام موضوع این آیین‌نامه در قراردادهای پیمانکاری به شرح زیر به حساب منظور می‌شود:
‌الف – هزینه‌های ابزار اجرای کار، از قبیل، وسایل و لوازم و ماشین‌آلات کارگاهی و
قطعات یدکی به میزان هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور‌ می‌شود.
ب – هزینه تهیه مصالح، (‌به استثنای سیمان و آهن‌آلات) بر مبنای هزینه تمام شده به
حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود. بهای سیمان و آهن‌آلات بر طبق‌دستورالعملهای
سازمان برنامه و بودجه (‌مربوط به روش محاسبه مابه‌التفاوت نرخ آهن‌آلات و سیمان) به حساب بدهی پیمانکاران منظور می‌شود.
‌در موادی که هزینه تمام شده،‌تهیه آهن‌آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق
دستورالعملهای یاد شده باید به حساب بدهی پیمانکار گذاشته شود،‌مابه‌التفاوت به
هزینه قطعی طرح مربوط منظور می‌شود.
‌در مواردی که هزینه تمام شده، تهیه آهن‌آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق
دستورالعملهای یاد شده باید به حساب بدهی پیمانکار گذاشته شود،‌ مابه‌التفاوت به هزینه قطعی طرح مربوط منظور می‌شود.

‌ماده ۷ – هزینه‌های تهیه اقلام موضوع این آیین‌نامه در کارهای امانی و قراردادهای
پیمانکاری که به موجب قرارداد تهیه اقلام خریداری شده به عهده کارفرما است‌ و به
میزان تمام شده به حساب هزینه قطعی طرح منظور می‌شود.

‌ماده ۸ – اقلام موضوع این آیین‌نامه باید پس از تحویل توسط فروشنده، به کارگاه
حمل شود. مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد‌ رسید و
ماشین‌آلات که حواله آن به نام پیمانکار صادر می‌گردد تا تأدیه بدهی او به کارفرما
در رهن کارفرما بوده و سند آن به منظور جلوگیری از هر نوع انتقال‌ مالکیت برای مدت پنج سال نزد کارفرما نگهداری خواهد شد.

‌ماده ۹ – در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاه، و رود آنها با
حضور دستگاه نظارت صورتمجلس شده و بهای آن بر اساس نرخ‌های مندرج در‌ قرارداد آنها
در اولین صورت وضعیتی که پس از ورود مصالح به کارگاه تنظیم می‌شود، منظور می‌گردد.

‌ماده ۱۰ – مبالغ بدهی پیمانکاران بابت خرید ماشین‌آلات و قطعات یدکی به میزانی که توسط دستگاه اجرایی تعیین می‌شود از صورت وضعیت پیمانکار کسر‌ می‌شود. بدهی یاد شده باید تا پایان سال مالی واریز شود.

‌ماده ۱۱ – مبالغ بدهی پیمانکاران بابت مصالح دریافتی به تناسب مقادیری از مصالح که در صورت وضعیت منظور می‌شود باید از صورت وضعیت پیمانکار کسر‌ شود.

‌ماده ۱۲ – چنانچه مصالح، لوازم، قطعات یدکی و ماشین‌آلات ساختمانی که پیمانکار بابت آنها بدهکار است به عللی تا پایان سال تحویل پیمانکار نشود بدهی‌ پیمانکار با سرفصل پیش‌پرداخت خرد اقلام یاد شده، به سال بعد منتقل می‌شود.

‌ماده ۱۳ – در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آنها تا پایان سال مالی تحویل نگردد و حواله آنها نیز در اختیار پیمانکار قرار داده نشده باشد، بدهی واحدهای‌ تولید یا منابع تأمین‌کننده این نوع اقلام، تحت عنوان پیش‌پرداخت طرح مربوط، به سال بعد منتقل و باربر مقررات واریز می‌گردد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور