تشکیل ستاد مقابله با بحران خشکسالی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۵/۱۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۱/۲۰

[به موجب تصویب‌نامه شماره ۴۱۹۵۰ت۲۰۵۵۵‌هـ – ۱۳۷۷/۹/۲۱ لغو شده است.]

۱۲۸۶۲۶ت۱۷۸۴۳ه – ۱۳۷۵/۱۲/۲۸


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵/۱۲/۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۵۰۰۱۵۳۴۲.۲۵۹۴۲ مورخ ۱۳۷۵.۱۲.۱۴ وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و‌ کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تصویب نمود:

‌ستاد مقابله با بحران خشکسالی، با اختیارات و وظایف زیر تشکیل می‌شود:

‌فصل یکم – تشکیلات:

‌ماده ۱ – ستاد مرکزی مقابله با بحران خشکسالی با عضویت اعضای زیر تشکیل خواهد شد:
۱ – معاون اجرایی رییس جمهور (‌به عنوان ریاست ستاد).
۲ – معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه.
۳ – وزیر کشاورزی.
۴ – وزیر جهاد سازندگی.
۵ – وزیر نیرو.
۶ – وزیر کشور.
۷ – وزیر بازرگانی
۸ – رییس کل بانک مرکزی.

‌وزیر پست و تلگراف و تلفن [الحاقی ۱۳۷۶/۳/۷]

‌ماده ۲ – دبیرخانه ستاد مرکزی مقابله با بحران خشکسالی در ریاست جمهوری تشکیل می‌شود.

‌ماده ۳ – ستاد مقابله با بحران در استان با عضویت اعضای زیر تشکیل می‌گردد:
۱ – استاندار (‌به عنوان مسئول ستاد).
۲ – رییس سازمان کشاورزی.
۳ – رییس سازمان جهاد سازندگی.
۴ – مدیر کل بازرگانی.
۵ – رییس سازمان برنامه و بودجه.
۶ – مدیر عامل سازمان آب منطقه‌ای.
۷ – سرپرست بانک کشاورزی.
۸ – مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب.

‌فصل دوم – وظایف

‌ماده ۴ – وظایف ستاد مرکزی مقابله با بحران به شرح زیر می‌باشد:
۱ – بررسی و شناسایی زمینه و ابعاد بحران در مناطق مختلف کشور.
۲ – بررسی و مطالعه راه‌های مقابله با بحران در مناطق مختلف کشور.
۳ – بررسی و تصویب پیشنهادات واصله از دستگاه‌های اجرایی.
۴ – پیش‌بینی و تصویب اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های مصوب.
۵ – نظارت بر اجرای مصوبات ستاد.
۶ – ارائه گزارش ماهیانه به هیأت دولت.
۷ – ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی.

‌ماده ۵ – وظایف دبیرخانه ستاد مرکزی مقابله با بحران به شرح زیر می‌باشد:
۱ – تشکیل جلسات ستاد مقابله با بحران خشکسالی.
۲ – اخذ پیشنهادات و برنامه‌های دستگاه‌ها و ارائه آن به ستاد.
۳ – ابلاغ تصمیمات ستاد به دستگاه‌های ذی‌ربط.
۴ – پیگیری مصوبات ستاد.

‌ماده ۶ – وظایف ستاد مقابله با بحران استان به شرح زیر می‌باشد:
۱ – اجرای مصوبات ستاد مرکزی.
۲ – بررسی نیازهای استان و ارائه آن به ستاد مرکزی.
۳ – ارائه پیشنهادات و راه‌حل‌های مناسب جهت مقابله با بحران در سطح استان.
۴ – ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط استانی در ارتباط با مصوبات ستاد مرکزی.
۵ – ارائه گزارش مستمر (‌هر پانزده روز یکبار) به ستاد مرکزی.

‌تبصره – دبیرخانه ستاد مقابله با بران خشکسالی در استانداری تشکیل می‌شود.

‌ماده ۷ – [اصلاحی ۱۳۷۶/۹/۱۶]
کلیه دستگاه‌ها و مؤسسات اجرایی و بانکها در حدود قوانین موظف به اجرای مصوبات ستاد مقابله با بحران خشکسالی می‌باشند.

‌ماده ۸ – وزرا و سایر مسئولین دستگاه‌ها می‌توانند حسب مورد بنا به پیشنهاد ستاد و یا درخواست خودشان در جلسات ستاد حضور یابند.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور