قانون استفساریه از موسسات و واحدها و مراکز فرهنگی مندرج در قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ مصوب ۱۳۶۵ و تبصره (۶) ماده (۳۵) قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۷۱

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۱/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۲/۳۰

‌موضوع استفسار:
‌منظور از موسسات و واحدهای فرهنگی مندرج در قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر‌ شده و می‌شود – مصوب ۱۳۷۲ – کلیه موسسات و مراکز فرهنگی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به قانون اهداف و وظایف خود و‌ سایر قوانین و مقررات مجاز به صدور اجازه تاسیس، انحلال و نظارت بر فعالیت آنها است؟
‌مراکز فرهنگی مذکور در تبصره (۶) ماده (۳۵) قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم – مصوب ۱۳۷۱ – ناظر به موسسات انتشاراتی و‌ مطبوعاتی نیز می‌باشد؟

‌نظر مجلس:

‌ماده واحده –

۱ – منظور از موسسات و واحدهای فرهنگی مندرج در قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی‌ دایر شده و می‌شود (‌مصوب ۱۳۷۲) کلیه موسسات و مراکز فرهنگی می‌باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به قانون اهداف و وظایف‌ خود و سایر قوانین و مقررات مجاز به صدور اجازه تاسیس، انحلال و نظارت بر فعالیت آنها است.

۲ – مراکز فرهنگی مذکور در تبصره (۶) ماده (۳۵) قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم (‌مصوب ۱۳۷۱) ناظر به موسسات انتشاراتی و‌ مطبوعاتی نیز می‌باشد.


تفسیر فوق مشتمل بر ماده‌واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سی‌ و یکم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1376/2/10 به تایید شورای نگهبان رسیده‌ است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی‌اکبر ناطق نوری