بخشنامه ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد

تاریخ تصویب: ۱۳۷۱/۱۰/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۱/۱۰/۰۳

۱/۵۴۱۹ – ۱۳۷۱/۱۰/۳

اداره کل ثبت احوال استان

در اجرای تبصره ۵ ماده ۲۰ قانون ثبت احوال ذکر کلمه سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت گردد الزامی است مگر کسانی که عدم سیادت آنان شرعا احراز شود و چون در این رابطه سوالاتی از طرف واحدهای اجرایی  مطرح بوده و رویه واحدی هم تاکنون ابلاغ  نشده بنابراین جهت رفع مشکلات مبتلابه فعلی مقتضی است به شرح زیر با رعایت سایر مقررات اقدام نمایند.

۱- در صورتی که سیادت در اسناد سجلی پدر قید شده باشد در موقع تنظیم سند و صدور شناسنامه ذکر سیادت در شناسنامه و اسناد نیز الزامی خواهد بود.

۲- در صورتی که فردی تقاضای ذکر سیادت در شناسنامه و اسناد خود را می نماید اگر کلمه سیادت در اسناد سجلی پدر یا جدپدری وجود داشته باشد با طرح موضوع در هیات می توان اتخاذ تصمیم نمود.

۳- در صورتی که احراز سیادت از طریق اسناد سجلی میسر نبوده و متقاضی حکم قطعی دادگاه مبنی بر احراز سیادت ارائه نماید در این صورت حکم ارائه شده لازم الاجرا در اسناد سجلی خواهد بود.

۴- کسانی که در اول نامشان کلمه میر وجود داشته باشد و در موقع تنظیم سند و دریافت شناسنامه نوزاد درخواست نمایند که کلمه میر به اسناد فرزندانشان تسری داده شود در این صورت می توان کلمه میر را به اول نام فرزند طبقه ذکورشان اضافه نمود و اما اگر کلمه مزبور در موقع تنظیم سند درج نشده باشد هیات حل اختلاف مجاز نخواهد بود در خصوص اضافه نمودن کلمه میر به اول نام صاحبان اینگونه اسناد اتخاذ تصمیم نماید.

۵- تغییر کلماتی نظیر بی بی – بیگم – میر و … به سید – سیده السادات در صلاحیت هیات نبوده ولی در صورتی که متقاضی برای تغییر کلمات مزبور حکم قطعی دادگاه را مبنی بر احراز سیادت ارائه نماید در این صورت می بایست حکم قطعی دادگاه را در اسناد سجلی ذینفع اجرا نموده و شناسنامه با ذکر سیادت صادر نمود.

۶- کسانی که در اجرای احکام مراجع قضایی موفق شوند طفلی را به عنوان فرزندخوانده قبول نمایند و نیز خود سید بوده و کلمه سیادت در اسناد سجلی و شناسنامه پدرخوانده درج شده باشد، در این صورت چون سیادت طفل در اختیار گرفته مشخص و محرز نیست ذکر سیادت در اسناد سجلی اینگونه اطفال مجوزی نداشته مگر اینکه برای اثبات سیادت حکم دادگاه ارائه نماید.

۷- در صورتی که سیادت یا عدم سیادت فردی با ارائه حکم قطعی دادگاه احراز گردید در رابطه با تکمیل سیادت از لحاظ کلمه سیادت یا حذف آن برای بقیه اعضاء خانواده می بایست به شرح زیر اقدام نمود:

الف – در مورد تکمیل اسناد فرزند یا فرزندان صغیر فردی که سیادت یا عدم سیادت او بموجب حکم قطعی دادگاه احراز شده مستند به همان حکم دادگاه ولی طرح موضوع در هیات حل اختلاف و نهایتا صدور رای مبنی به حذف یا تکمیل اسناد از لحاظ سیادت صادر خواهد شد مشروط بر اینکه نسبت متقاضیان روشن باشد.

ب ـ در مورد فرزندان کبیر که بموجب درخواست کتبی آنها صورت خواهد گرفت می توان احکام صادره را با تصویر اسناد سجلی ذینفع حکم و تصویر اسناد سجلی فرد دیگری که می خواهد از مفاد حکم صادره به نفع خود استفاده نماید و درخواست ذینفع و تصویر هرگونه مدارک دیگری که کافی برای ادله اثبات موضوع باشد پرونده را تکمیل و جهت اظهارنظر مشورتی به دفتر امور حقوقی سازمان ارسال دارند تا پس از بررسی دقیق در این خصوص اعلام نظر گردد.

1- در صورتی که فردی جهت احراز سیادت یا عدم آن منحصرا تاییدیه از مقام معظم رهبری یا مراجع تقلید به یکی از واحدهای اجرایی در سراسر کشور ارائه نماید واحد مربوطه موظف است از طریق استان متبوع خود مدارک ارائه شده را جهت اقدمات بعدی به اداره کل خدمات سجلی ارسال نماید.

2- در صورتی که سیادت یا عدم سیادت فردی به شرح فوق احراز و اثبات شده و نهایتا مراتب سیادت از اسناد سجلی ذینفع حذف و  یا اسناد سجلی از لحاظ کلمه سیادت تکمیل و یا در اسناد سجلی افراد به شرح مندرج در بند 5 این دستور العمل  تغییر حاصل شده باشد می بایست تغییرات حاصله را ضمن توضیحات کافی و لازم در محل مخصوص به توضیحات (در اسناد ثبت کل وقایع) و در اسناد قدیمی هر قسمت که سفید باشد و همچنین در صفحه توضیحات شناسنامه صادره درج نمود.

علی اکبر رحمانی – معاون وزارت کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور