تکلیف کلیه ماموران نمایندگیها و دفاتر خارج از کشور به خودداری از ثبت نام فرزندان خود در مدارس خارجی و تقویت اطلاعات مذهبی و فرهنگی و رشد معنوی آنها

تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۸/۲۲

مصوب ۱۳۷۵/۸/۲۱

نظر به اهمیت امور تحصیلی و تربیتی فرزندان ماموران ثابت دستگاه های اجرایی در خارج از کشور و لزوم انتقال فرهنگ و ارزش های والای مکتب بزرگ اسلام و روحیه انقلابی و شهادت پرور ملت به نسل های آتی و با توجه به اهداف سیاسی برخی نظام های آموزشی بیگانه و بر اساس موقومه مقام معظم رهبری که طی نامه شماره ۳۳۸۷۰ / ۱ مورخ ۱۱ / ۷ / ۷۵ به شرح پیوست واصل شده است مقتضی است:
به کلیه نمایندگی ها و دفاتر خارج از کشور ابلاغ نمایند در مواردی که در شهر محل اقامت کارکنان، مدرسه ایرانی به ترتیبی که در تصویب‌نامه شماره ۷۴۳۶ / ت ۱۶۴۷۴هـ مورخ ۱۰ / ۷ / ۷۵ هیات دولت آمده، دایر شده است یا دایر می‌شود ماموران دستگاه های اجرایی فرزندان خود را در مدارس دیگر ثبت نام ننمایند و در صورتی که به جهت نبودن مدرسه ایرانی گریزی از ثبت‌نام آنان در مدارس خارجی نباشد تلاش نمایند تا با برگزاری جلسات گوناگون و تشکیل اردوهای فرهنگی و تربیتی با مساعدت و نظارت نمایندگی‌های فرهنگی، اطلاعات مذهبی و فرهنگی آنها را تقویت نمایند و از لحاظ تربیتی به رشد معنوی آنها بپردازد. طبعا وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش با کمال جدیت در جهت ایجاد تسهیلات برای رشد این فرزندان عزیز در محیط سالم، نهایت اهتمام را مبذول خواهند داشت و موارد اشکال و کاستی ها را مرتفع خواهند نمود.

حسن حبیبی معاون اول رییس جمهور


حضرت حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
نامه شماره ۵۳۲۸ / ۱ – ۱۲۴۷ / ۱۰۲۰ مورخ ۱۴ / ۶ / ۷۵ وزیر محترم امور خارجه در خصوص اقدامات انجام شده از سوی آن وزارتخانه برای تحصیل فرزندان کارکنان و مامورین به خارج از کشور و درخواست صدور دستورالعملی به کلیه وزارتخانه ها و ارگان های اعزام کننده مامور جهت پای بندی به ارزش های دینی و مقررات نظام ج .ا.ا. ( تصویر پیوست ) به استحضار مقام معظم رهبری «مدظله العالی» رسید، فرمودند:
«جناب آقای هاشمی ریاست محترم جمهوری مساله فرزندان ماموران دولت در خارج از کشور از جهات متعدد بسیار حایز اهمیت است. مقتضی است طی دستورالعملی به همه آنان تکلیف شود که در صورت وجود مدرسه ایرانی در آن کشور، فرزندان خود را در مدرسه دیگری نگذارند و در صورت نبودن مدرسه ایرانی هم مراقبت‌های لازم را نسبت به فرزندان خود بکنند.»
مراتب جهت دستور اقدام، ایفاد می‌گردد.
دفتر مقام معظم رهبری
محمدی گلپایگانی

بسمه تعالی
محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای
سلام علیکم
احتراما، پس از فرمایشات اخیر آن مقام معظم در جمع سفرا و روسای نمایندگی های سیاسی مطالب زیر به استحضار می‌رسد:
وزارت امور خارجه بر مبنای تعالیم و ارزش های دینی و حساسیت فوق العاده شغلی در حوزه وظایف سیاسی خارجی بیشترین تغییر در نیروهای خود را داشته است. این وزارت با تعویض بیش از ۹۵ درصد شاغلین قبل از انقلاب اسلامی و به کارگیری نیروهای مومن و انقلابی تغییر اساسی در کادرهای خود به وجود آورده است. از طرف دیگر حضور جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ایران را نشان می دهد. بنابراین هم گستردگی حضور و هم به کارگیری نیروهای مومن و انقلابی ، توجه به حفظ و حراست از ارزش های دینی و خانوادگی این نیروهای مومن را اولویت وظایف این وزارت قرار داده و آموزش و پرورش فرزندان کارکنان در خارج از کشور از اهم وظایف محسوب می گردد.
نظر به اینکه نیروهای جوان شاغل در وزارت خارجه در اوایل دهه ۶۰ یا فاقد فرزند بودند و یا اگر فرزند داشته واجب التعلیم نبودند موضوع آموزش و پرورش شکل حاد و اساسی کنونی را به خود نگرفته بود. لیکن طی سال های تحصیلی ۶۵ – ۶۴ آهسته آهسته معضل آموزش و پرورش بروز کرده و بعضا با همکاری مستقل سفیر و امور بین الملل آموزش و پرورش مشکل تحصیل فرزندان به نحو موقتی رفع می گردید. معذالک طی سال های تحصیلی ۷۰ – ۶۸ معاونت آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه به صورت کاملا جدی به قضیه مهم و اساسی آموزش و پرورش فرزندان کارکنان پرداخته و با جلسات متعدد و منسجمی که با معاونت های محترم آموزش و پرورش برگزار نمود به توافقی بدین مضموم دست یافت. وزارت امور خارجه فضای آموزشی و وسایل کمک آموزشی را در محل نمایندگی و یا ساختمان استیجاری فراهم آورده و متعاقب آن براساس درخواست دفتر برنامه‌ریزی و خدمات آموزشی وزارت امور خارجه و امور محترم بین الملل آموزش و پرورش یک زوج معلم زبده و مجرب در اختیار نمایندگی قرار دهد و در قبال این اعزام ۵۰ درصد حقوق ارزی معلمان اعزامی از ناحیه این وزارت به وزارت محترم آموزش و پرورش پرداخت گردد. این توافقتنامه از سال تحصیلی ۷۱ – ۷۰ متحقق گردیده و تاکنون ۶۶ مدرسه در کنار ۶۶ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور طبق فهرست ضمیمه تاسیس گردیده است. نظر به اینکه وزارت محترم آموزش و پرورش نیز خود مستقلا بر اساس میزان داوطلب در بیش از ۳۰ کشور جهان مدرسه دایر نموده است و مدارس آن در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و و شبه قاره تا سطوح آخر دبیرستان را شامل می گردد در شرایط فعلی تنها در ۲۰ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فاقد مدرسه ایرانی می باشیم. این نمایندگی‌ها شامل: اسلو، بروکسل، بغداد، طرابوزان، تاناناریو، کابل، هرات، ولینگتن، نخجوان، تفلیس، بوئنوس یآرس، ماناگوآ، ماپوتو، برازاویل، حراره، قاهره، نیامی، لوزاکا، نیویورک و واشنگتن می‌گردد.
وزارت امور خارجه با در نظر گرفتن تعداد دانش آموز و مسایل جنبی از قبیل فضای آموزشی، هزینه بلیط در نظر دارد در سال تحصیلی ۷۶ – ۷۵ درنمایندگی های: نخجوان، تفلیس، اسلو، بغداد، کابل، هرات، قاهره، نیویورک و واشنگتن مدرسه تاسیس نماید.
در این میان یک نکته اساسی قابل ذکر می‌باشد، ارگان های گوناگونی از جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مستقر می باشند که تعهدی نسبت به حضور فرزندانشان در مدارس ایرانی احساس نکرده و از ناحیه وزارتخانه و یا ارگان اعزامی نیز دستورالعملی را دریافت نداشته‌اند. این امر در محیطهای خانوادگی کارگزاران ایرانی در خارج از کشور نوعی تشتت در رویه و عدم پای‌بندی به ارزش های دینی و مقررات نظام عزیز جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌گردد. البته تاکید آن حضرت بر جدیت بیشتر در جلوگیری از استفاده از مدارس بیگانگان کماکان نصب العین اینجانب و دیگر خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کنگره وزارت امور خارجه خواهد بود.
انشا ا…
علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه

فهرست نمایندگی های دارای مدرسه با معلم اعزامی از مرکز ( با هماهنگی وزارت امور   خارجه ۷۵ – ۷۴ )

ردیف

کشور

نمایندگی

ردیف

کشور

نمایندگی

۱

اتیوپی

آدیس آبابا

26

اردن

امان

۲

غنا

اکرا

27

تایلند

بانکوک

۳

تونس

تونس

28

هند

بمبئی

۴

سودان

خارطوم

29

قرقیزستان

بیشکک

۵

سنگال

داکار

۳۰

چین

پکن

6

آفریقای جنوبی

پرتوریا

31

چین

شانگ های

۷

نیجریه

لاگوس

۳۲

کره شمالی

یپونگ یانگ

۸

کنیا

نایروبی

۳۳

کره جنوبی

سئول

۹

تانزانیا

دارالسلام

۳۴

اندونزی

جاکارتا

۱۰

کانادا

اتاوا

35

عربستان

جده

۱۱

برزیل

برازیلیا

۳۶

عربستان

ریاض

۱۲

ونزوئلا

کاراکاس

۳۷

بنگلادش

داکای

۱۳

یونان

آتن

۳۸

تاجیکستان

دوشنبه

۱۴

سوییس

ژمو

۳۹

ژاپن

توکیو

۱۵

رومانی

بوکارست

۴۰

ترکمنستان

عشق آباد

۱۶

یوگسلاوی

بلگراد

41

ترکمنستان

مرو

۱۷

بلغارستان

صوفیا

۴۲

مالزی

کوالالامپور

۱۸

دانمارک

کپنهاک

۴۳

فیلیپین

مانیل

۱۹

اسپانیا

مادرید

۴۴

عمان

مسقط

۲۰

ایتالیا

میلان

۴۵

ویتنام

هانوی

۲۱

کرواسی

زاگراب

۴۶

استرالیا

کانبرا

۲۲

اوکراین

کیف

۴۷

فنلاند

هلسینکی

۲۳

مقدونیه

اسکویپه

۴۸

هلند

لاهه

۲۴

آلبانی

تیرانا

۴۹

یمن

صنعا

۲۵

قزاقستان

آلماتی

۵۰

سوییس

برن

مدرسه رسمی به مدارسی گفته می شود که براساس برنامه های وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران