‌قانون الحاق سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به دادگستری جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۶۰/۰۹/۱۵

مصوب 1360,08,10 مجلس شورای اسلامی

‌ماده واحده
در اجرای اصل یکصد و هفتاد و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ تصویب این قانون سازمان قضایی ارتش جمهوری‌ اسلامی و کلیه دادسراها و دادگاههای نظامی مستقر در سراسر کشور از ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران جدا و به وزارت دادگستری ملحق‌ می‌گردد.

‌تبصره 1 – رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از طرف شورای عالی قضایی تعیین و به این سمت منصوب می‌شود.

‌تبصره 2 – عزل و نصب و تغییر محل کار قضات ارتش با پیشنهاد رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و به استناد بند 3 اصل یکصد و پنجاه و هفتم قانون‌ اساسی با شورای عالی قضایی است.

تبصره 3 – بودجه سازمان همه‌ساله در بودجه کل کشور در ردیف مستقل ذیل ردیف دادگستری منظور خواهد شد.

تبصره 4- کلیه دارائیها و اموال منقول و غیر منقول مربوط به مراجع قضایی سابق نیروهای مسلح (‌اداره دادرسی ارتش، دادستانی انقلاب ‌اسلامی ارتش، دادستانی عمومی و انقلاب پاسداران) همراه با اعتبارات مربوطه از ارتش و سپاه و سایر نیروها و نهاد ها منتزع و به این سازمان منتقل می‌شود.

تبصره 5 – کارمندان غیر نظامی سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کماکان تابع قانون استخدام کشوری خواهند بود.

تبصره 6 – از این پس سازمان قضائی فوق مسئول رسیدگی به جرائم خاص نظامی و انتظامی همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتش -‌ شهربانی – ژاندارمری – سپاه – پلیس قضائی – بسیج – کمیته‌های انقلاب اسلامی و هر نیروی مسلح قانونی دیگر میباشد.

تبصره 7 – تشکیلات اداری سازمان توسط وزیر دادگستری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و رئیس سازمان قضایی تهیه و به ‌تصویب ریاست قوه قضائیه خواهد رسید.

تبصره 8 – از تاریخ ابلاغ و تصویب آیین‌نامه مربوط به این قانون هیچ مرجع قضائی در نیروهای مسلح جز در رابطه با این سازمان رسمیت نخواهد‌ داشت.

‌تبصره 9 – از تاریخ تصویب این قانون نام سازمان قضائی ارتش به سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌یابد.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه روز یکشنبه دهم آبان ماه یک هزار و سیصد و شصت مجلس شورای اسلامی تصویب و به‌ تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی