‌آیین‌نامه نحوه اعطای اعتبارات به طرح‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۰۴/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۵/۱۸

‌شماره: ۵۷۲۰۷ت۱۸۳۶۴‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۷۶.۵.۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶.۴.۲۹ بنابه پیشنهاد شماره ۸۳۶۱ـ۲۱ـ۱۳۲۵ مورخ ۱۳۷۶.۳.۲۰ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه اعطای اعتبارات به طرح‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی‌ را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۱۷]
شرکتهای صادر کننده خدمات فنی و مهندسی که طبق آیین‌نامه مقررات حمایتی دولت برای صادرات خدمات فنی و ‌مهندسی برای اجرای طرح خاصی در خارج کشور تأیید‌ صلاحیت شده‌اند، در صورتی که واگذار کننده طرح تقاضای تأمین اعتبار نموده باشد، لازم است پیشنهاد خود را منضم به مدارک زیر به سازمان‌ سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، ارسال نمایند:
۱ ـ مدارک مربوط به مشخصات فنی، مالی و اجرایی طرح.
۲ ـ گواهی تأیید صلاحیت موضوع ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی یاد شده.
۳ ـ مدارک مربوط به تقاضای واگذار کننده طرح برای تأمین اعتبار و نحوه تضمین و بازپرداخت اعتبار.
۴ ـ گزارش شرکت مجری طرح در خصوص تجزیه و تحلیل هزینه‌های طرح، تفکیک اجزای هزینه‌های ارزی و ریالی طرح همچنین نحوه‌تأمین مابه‌التفاوت نرخ سود داخلی و خارجی اعتبار.
۵ ـ اساسنامه شرکت مجری طرح و صورتهای مالی مصوب مجمع عمومی آن در سه سال گذشته و در صورتی که شرکت جدیدالتأسیس باشد،‌ صورتهای مالی سنوات موجود.


‌ماده ۲ ـ سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، هر یک از پیشنهادهای اعطای اعتبار موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه را در‌ صورت تکمیل مدارک، در هیأت فنی سازمان یاد شده مطرح نموده و پس از حصول نظر هیأت فنی در خصوص تقاضای مزبور آن را در شورای عالی‌ سرمایه‌گذاری طرح می‌نماید. در صورت تصویب پیشنهاد، تصمیمات شورای عالی با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی به سیستم بانکی (‌برای تأمین‌مالی اعتبار از محل سهمیه اعتباری بخش صادرات)، مؤسسات تضمینی و بیمه کننده (‌برای ارایه پوشش بیمه‌ای)، سازمان سرمایه‌گذاری (‌برای تأمین‌ مالی اعتبار از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال کل کشور پیش‌بینی شده است) و شرکت مجری طرح، اعلام خواهد شد.


‌ماده ۳ ـ شرایط عمومی اعطای اعتبار به طرح‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرح زیر می‌باشد و شرکتهای مجری طرح موظفند قبل‌ از ارایه پیشنهاد، این شرایط را با طرف خارجی خود در میان گذاشته و تفاهم نمایند:

۱ ـ اعطای اعتبار حداکثر تا (۸۵%) مبلغ کل طرح صورت می‌گیرد و آن بخش از مبلغ طرح که اعطای اعتبار نمی‌شود باید به صورت نقد (‌حداقل به میزان ۱۵% مبلغ طرح در ابتدا به عنوان پیش‌پرداخت و بقیه ظرف دوره اجرای طرح) در چارچوب موافقتنامه مالی مربوط، توسط واگذار‌کننده طرح پرداخت ‌گردد.

۲ ـ استفاده از اعتبارات مصوب صرفا” در قبال اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت و غیرمشروط که به میزان مبلغ اعتبار بعلاوه هزینه‌های بیمه و‌ سود خارجی اعتبار، توسط واگذار کننده طرح با تضمین بانک مرکزی کشور متبوع واگذار کننده طرح یا یک بانک معتبر بین‌المللی افتتاح می‌گردد، میسر‌ خواهد شد.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۷۹/۱۲/۲۱]
در کشورهایی که تضمین اعتبار دولتی به عهده بانک مرکزی نیست، اخذ تضمین از سایر مراجع قانونی آنها بنا به تشخیص صندوق ضمانت‌ صادرات مجاز است.

۳ ـ حداکثر مدت باز پرداخت اعتبار اعطایی پنج (۵) سال خواهد بود. تعداد اقساط و تاریخ شروع باز پرداخت به صورت موردی تعیین‌ می‌شود.

۴ ـ کل مبلغ اعتبار بعلاوه سود مربوط تا زمان تسویه اعتبار، باید تحت پوشش مؤسسات تضمینی و بیمه کننده ایرانی قرار گیرد.

۵ ـ از زمان انعقاد قرارداد اعطای اعتبار تا زمان پرداخت وجه به شرکت مجری طرح، سالانه معادل یک درصد مانده پرداخت نشده اعتبار،‌ بعنوان کارمزد تعهد و مدیریت اعتبار و از زمان پرداخت اعتبار به شرکت مجری طرح تا زمان باز پرداخت آن توسط واگذار کننده طرح، سالانه نسبت به‌ مانده بازپرداخت نشده طبق نرخی که به صورت موردی تعیین می‌شود (و از لیبور بعلاوه یک کمتر نخواهد بود) سود خارجی اعتبار اعطایی که بعهده‌ واگذار کننده طرح است، محاسبه خواهد شد.


‌ماده ۴ ـ اعتبار مصوب برای طرح‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی در قالب قرارداد بین شرکت مجری طرح و بانک عامل (‌از محل‌ تسهیلات اعتباری بخش صادرات) یا قرارداد بین شرکت مجری طرح و سازمان سرمایه‌گذاری (‌از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر‌سال کل کشور پیش‌بینی شده است) به صورت ریالی براساس صورت وضعیتهای کارکرد شرکت مجری طرح که به تأیید واگذار کننده طرح رسیده باشد‌ یا اسناد مثبته به موجب شرایط اعتبار اسنادی، به شرکت مجری طرح پرداخت می‌شود. اعتبار اسنادی افتتاح شده توسط واگذار کننده طرح و پوشش‌ بیمه‌ای مؤسسات تضمینی و بیمه کننده وثایق قراردادهای مزبور خواهند بود.

‌تبصره ـ در موارد ضروری قبل از ارایه صورت وضعیت مورد تأیید واگذار کننده طرح یا ارایه اسناد مثبته به موجب شرایط اعتبار اسنادی، با‌تصویب شورای عالی سرمایه‌گذاری و اخذ وثیقه از شرکت مجری طرح تا (۲۰%) اعتبار مصوب، به صورت تنخواه در اختیار شرکت مجری طرح قرار‌می‌گیرد. نوع وثیقه مزبور توسط بانک عامل تعیین می‌شود و با ارایه صورت وضعیت مورد تأیید واگذار کننده طرح یا ارایه اسناد مثبته به موجب شرایط‌ اعتبار اسنادی، وثیقه مزبور مسترد می‌شود.


‌ماده ۵ ـ تأمین مابه‌التفاوت سود خارجی اعتبار اعطایی که به عهده واگذار کننده طرح است و سود مورد انتظار تسهیلات ریالی که در اختیار‌ شرکت مجری طرح قرار می‌گیرد، به عهده شرکت مجری طرح خواهد بود و تا زمان پرداخت، شرکت مجری طرح از این بابت وثیقه مورد نظر بانک‌عامل را تأمین می‌نماید. در مواردی که تأمین تمام یا بخشی از مابه‌التفاوت مزبور با تصویب شورای عالی سرمایه‌گذاری بر عهده دولت قرار می‌گیرد،‌ مبلغ مصوب توسط سازمان سرمایه‌گذاری از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال کل کشور پیش‌بینی شده است، به حساب شرکت‌مجری طرح، به بانک تأمین کننده تسهیلات ریالی پرداخت خواهد شد.


‌ماده ۶ ـ شرکت مجری طرح به میزان اعتبار اسنادی واریز شده توسط واگذار کننده طرح در مواعد باز پرداخت اعتبار اعطایی، می‌تواند از‌ مزایای مربوط به مقررات صادرات و واردات کالا برخوردار شود.


ماده ۷ ـ نرخ ریسک کشور متبوع واگذار کننده طرح در صورتی که در طبقه‌بندی‌های عمومی ریسک کشورها درج نشده باشد به صورت‌ موردی در زمان بررسی پیشنهاد اعطای اعتبار، تعیین خواهد شد.


‌ماده ۸ ـ اعطای اعتبار صرفا” به طرح‌هایی صورت خواهد گرفت که کشورهای متبوع واگذارکننده طرحها، بدهی معوق به ایران نداشته باشند و‌در صورتی که بدهی معوق داشته لیکن ترتیبات مربوط به استمهال و پرداخت آنها صورت گرفته باشد، اعطای اعتبار با شرایط خاص از نظر تأمین اعتبار‌بخش کمتری از طرح، نرخ سود بالاتر و دوره باز پرداخت کوتاه‌تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور