بخشنامه نکات لازم‌الرعایه هنگام تشکیل‌، نگهداری و ارسال پرونده‌های قضایی به مراجع‌ تجدیدنظر

تاریخ انتشار: ۱۳۷۶/۰۶/۲۰

بخشنامه به کلیه واحدهای قضایی کشور 

چون در بعضی موارد، به خصوص در ارسال
پرونده‌ها به تجدید نظر دیوان عالی کشور،مشاهده شده که واحدهای قضایی به علت عدم
رعایت نظم و کم توجّهی متصدیان دفاتر، گاهی‌توالی فاسدی به بار آمده که سبب مفقود
یا مخدوش شدن برگ‌ها یا اسناد و مدارکی شده که درنهایت منجر به تضییع حقوق اصحاب
دعوی یا افراد ذی‌نفع گردیده است‌؛ لذا در اجرای وظایف‌قانونی که بر عهده قضات و
کارمندان محترم است رعایت دقیق نکات ذیل را متذکر می‌گردد:

 ۱. از بدو تشکیل ،اوراق
پرونده بایستی به ترتیب تقدّم تاریخ با حروف شماره بندی و منظم‌گردند و این روش تا
آخرین برگ پرونده ]به‌[ وسیله واحد مربوطه یا واحد دیگری که ادامه دهنده‌است
پیگیری شود و پشت هر برگ ]به‌ [وسیله متصدی مربوط امضا و یا مهر گردد و
هنگام‌بایگانی یا ارسال پرونده از مرجعی به مرجع دیگر، در آخرین برگ‌، تعداد کل
اوراق با حروف‌نوشته شود.

 ۲. قضات و کارمندان محترم از ظهرنویسی و یا حاشیه نویسی
اوراق که خواندن پرونده رامشکل می‌نماید خودداری فرمایند. 

۳. هنگام لاک و مهر و
منگنه و… دقت نمایند نوشته‌ها محو یا پنهان نشود. 

۴. همان‌طوری که قبلاً نیز تذکر
داده شده قضات محترم قبل از امضا، نام و نام خانوادگی و سمت‌خود را بنویسند. قضات
متصدی دادگاهها و رؤسای محترم دادگستری‌های شهرستان و استان‌، مسؤول نظارت براجرای
این بخشنامه هستند. 

محمد یزدی‌ -رئیس قوه قضاییه‌