قانون سرباز قهرمان

تاریخ تصویب: ۱۳۷۶/۱۲/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۱/۲۴

‌ماده واحده – به موجب این قانون در زمان صلح کلیه ورزشکارانی که از طرف فدراسیون‌های ورزشی به عضویت تیم‌های ملی برگزیده می‌شوند با‌ درخواست سازمان تربیت بدنی و هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح می‌توانند خدمت مقدس سربازی خود را پس از طی دوره آموزش نظامی در‌ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی زیر نظر سازمان تربیت بدنی در تیم‌های ملی سپری نمایند.

‌تبصره ۱ – مشمولان این قانون درصورت اخراج یا حذف از تیم‌های ملی، بقیه خدمت دوره ضرورت خود را باید در نیروهای مسلح سپری نمایند.

‌تبصره ۲ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۶]
مشمولان این قانون از شمول بند (۲) ماده (۱۸) قانون گذرنامه – مصوب ۱۳۵۱.۱۲.۱۰ – و بند (‌هـ) ماده (۱۴) و بند (ط) ماده (۱۶) قانون‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۶۶.۷.۷ – مستثنی هستند.

‌تبصره ۳ – درصورت نیاز نیروهای مسلح به سربازان فوق‌الذکر جهت شرکت در مسابقات آسیایی یا جهانی مربوط به نیروهای مسلح، نامبردگان‌ در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار می‌گیرند.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۹۱/۱۰/۳]
قهرمانان بازیهای المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازیهای آسیایی در رشته های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی معاف از سربازی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شوند.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۳۹۱/۱۰/۳]
کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ می توانند علاوه بر مشمولین تبصره (۴) این قانون، مقامهای دوم و سوم بازیهای آسیایی و مسابقات جهانی را با معرفی وزارت ورزش و جوانان و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه به صورت پیمانی جذب و استخدام نمایند.

تبصره ۶ ـ [اصلاحی ۱۳۹۱/۱۰/۳]
آیین‌نامه اجرایی موضوع معافیت سربازان قهرمان مشمول این قانون به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه می شود و به تأیید ستاد کل نیروهای مسلح می رسد.

آیین‌نامه اجرایی موضوع جذب و استخدام قهرمانان مشمول این قانون نیز به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی رئیس جمهور تهیه می شود. این آیین‌نامه حداکثر سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

[‌آیین‌نامه اجرایی قانون سرباز قهرمان]

[آیین‌نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان]


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سیزدهم اسفندماه یکهزار و سیصد و هفتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 24 /12 /1376 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری