‌آیین‌نامه اجرایی بند “‌و” تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۱/۱۵

.۸۰۵۱۹ت۱۹۴۳۸ه – ۱۳۷۶.۱۲.۲۵
‌سازمان برنامه و بودجه – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۶.۱۲.۲۴ بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و در اجرای بند "‌و" تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور و‌تبصره (۵۱) قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۳ – آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده‌ را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ – واحدهای اجرایی نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از این پس در این آیین‌نامه "‌واحد‌ اجرایی" نامیده می‌شوند عبارتند از هر واحد مشخص و معین شده از سوی نیروهای مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته به آنها، برای اقدام به عملیات اجرایی (‌پیمانکاری).


‌ماده ۲ – واحدهای اجرایی تابع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروهای مسلح می‌توانند از طریق تأسیس شرکت‌های عمرانی و خدمات فنی،‌ موضوع قانون اجازه تشکیل شرکت‌های عمرانی و خدمات فنی به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح- مصوب ۱۳۷۳- نیز مبادرت به انجام فعالیت‌ها‌ و خدمات موضوع این آیین‌نامه بنمایند، لیکن به هر حال اقدامات آنان باید با رعایت مفاد قانون مزبور و این آیین‌نامه باشد.


‌ماده ۳ – نوع و حداکثر میزان کاری که هر واحد اجرایی از جهت حفظ توان و آمادگی رزمی خود مجاز به قبول آن است باید به طور کتبی و حسب مورد‌ از سوی شورای عالی فرماندهان ارتش یا سپاه برای در نظر داشتن آن در بررسی و اعطای صلاحیت و رتبه‌بندی و تعیین ظرفیت این واحدها به سازمان‌ برنامه و بودجه اعلام شود.


‌ماده ۴ – واحدهای اجرایی موضوع این آیین‌نامه یا ضوابط موجود برای تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی پیمانکاران توسط سازمان برنامه و بودجه‌ رتبه‌بندی می‌شوند و نوع و حداکثر ظرفیت کاری که می‌توانند قبول نمایند بر اساس ضوابط مزبور و با رعایت رشته کار و سقف مبلغ اعلام شده بر طبق‌ ماده (۳) این آیین‌نامه تعیین خواهد شد.


‌ماده ۵ – وجوه دریافتی از بابت هر قرارداد اعم از صورت وضعیت‌ها و تعدیل‌ها، مابه‌التفاوت‌ها و غیر آن به حساب درآمد عمومی دولت در خزانه واریز‌ می‌شود و معادل آن از محل اعتبار منظور شده در قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور، در اختیار نیروی مربوط یا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ قرار می‌گیرد تا برای هزینه‌های مرتبط با قرارداد و نیز تقویت نیروی مربوط مورد استفاده قرار گیرد.

‌تبصره – پیش‌پرداخت قرارداد به دلیل منظور شدن در کشور، در طول اجرای پروژه باید طبق ضوابط قرارداد در اختیار واحد اجرایی قرار گیرد.


‌ماده ۶ – واحدهای اجرایی باید اموال حاصل شده برای واحد اجرایی را در ارتباط با قرارداد پیمانکاری (‌ماندن ضایعات مصالح اضافی، تجهیزات و‌ اثاثیه کارگاهی) در صورتی که به کارفرما متعلق نباشد و در صورتی که برای پیمان‌های دیگر آن واحد مورد استفاده نباشد در اختیار نیروی مربوط قرار‌دهند. هزینه تهیه این اموال باید در پرداخت‌های قبلی مربوط به واحد اجرایی تأدیه شده باشد.


‌ماده ۷ – واحدهای اجرایی موظفند حتی‌الامکان از تخصص‌ها، توانایی‌ها، لوازم، تجهیزات، ظرفیت‌های ماشینی و نیروی انسانی و به طور کلی مقدورات‌ اجرایی و امکانات بالقوه و بالفعل همان واحد یا واحدهای نیروی مربوط استفاده کنند و از به کارگیری و تأمین آن از خارج نیرو احتراز نمایند.


‌ماده ۸ – در مسیر اجرای پیمان‌ها، واحدهای اجرایی موظفند از ایجاد تعهدات مالی، استخدامی یا بیمه‌ای یا امکاناتی که نگهداری آن پس از اتمام اجرای‌ پیمان، مستلزم تقبل هزینه است خودداری کنند.


‌ماده ۹ – چگونگی اختصاص وجه یا واریز وجوه دریافتی از محل اعتبار تخصیصی در تبصره (۵۱) قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۵) این آیین‌نامه برای هزینه نمودن در نیازها و فعالیت‌های اجرایی به شرح زیر است:

‌الف – هر نیرو یا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر حسب پیمان‌هایی که توسط واحدهای اجرایی مربوط به خود تعهد نموده یا تعهد می‌نماید،‌ سقف کل مبالغ قابل تخصیص به هر یک از پیمان‌ها را معین می‌کند و بر مبنای آن مبالغ تحت عنوان تنخواه‌گردان اجرایی برای هر واحد مربوط به خود در‌ نظر می‌گیرد.

ب – تنخواه‌گردان مزبور با صدور حواله از سوی نیروی مربوط یا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اقدام به عملیات اجرایی و پرداخت‌ هزینه‌های موضوع ماده (۵) این آیین‌نامه در اختیار واحد اجرایی گذاشته می‌شود. استرداد این تنخواه‌گردان با وصول درآمدهای حاصل از اجرای قرارداد‌ توسط واحد اجرایی و واریز آن به خزانه‌داری کل انجام می‌شود و معادل وجوه واریزی، تنخواه‌گردان مجدد برای ادامه کار به واحد اجرایی اختصاص‌داده می‌شود.

ج – همراه با انجام گردش پولی و مالی بند "ب" این ماده، که در طی مدت قرارداد و تمدید آن منجر به انجام عملیات اجرایی و پیمان مربوط می‌شود‌ واحد اجرایی موظف است نسخه‌ای از صورت وضعیت‌ها، صورت حساب‌ها، اسناد و مدارک هزینه‌ها و به طور کلی تمام اسناد مربوط به دریافت‌ها و‌پرداخت‌ها و امور مالی و پلوی [پولی] خود را هر سه ماه یک بار همراه با گزارش روشن و مستند در مورد عملیات مالی و پولی هر قرارداد به نیروی مربوط یا‌ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارسال کند و از این بابت در پایان هر پیمان نیز در مورد آن پیمان با نیروی مربوط یا وزارت دفاع و پشتیبانی‌ نیروهای مسلح تسویه حساب نماید. پرداخت‌های تنخواه‌گردان به واحدهای اجرایی با بررسی و تحلیل این گزارش و اسناد صورت می‌گیرد.


‌ماده ۱۰ – روش انجام هزینه توسط واحدهای اجرایی با تشخیص مسئولان این واحدها در چهارچوب ضوابط و مقررات مالی جاری نیروهای مسلح و‌قانون محاسبات عمومی کشور و این آیین‌نامه است.


‌ماده ۱۱ – مسئولان یا ذی‌حسابی نیروی مربوط یا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنا به تقاضای واحدهای اجرایی به تعداد کافی حساب‌های‌ بانکی و جمعداری پرداخت برای این واحدها افتتاح و تنخواه‌گردان هر واحد را در آن واریز می‌نماید.


‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور