‌اساسنامه مرکز جهانی علوم اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۲/۰۵

‌شماره ۲۸۱ . دش ۱۳۷۷.۱.۲۲
‌نام مرکز:
‌ماده ۱ – نام ((‌مرکز جهانی علوم اسلامی))‌است که در این اساسنامه مختصراًمرکز
نامیده می‌شود.
‌ماهیت:
‌ماده ۲ – مرکز دارای شخصیت حقوقی و مستقل و استقلال مالی و اداری و استخدامی است،
و عهده دار مدیریت حوزه طلاب غیر ایرانی و تحت‌نظارت عالیه رهبر معظم انقلاب
اسلامی و تابع سیاستهای ابلاغی از سوی معظم له است.
‌هدف :
‌ماده ۳ – این مرکز به منظور معرفی و اشاعه فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) با
استفاده از روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی تأسیس شده‌است.
‌وظایف:
‌ماده ۴ – وظایف اساسی مرکز عبارت است از:
‌الف) تربیت مبلغ معارف اسلامی و مدرس و محقق علوم حوزه‌ای
‌تبصره: مرکز می‌تواند در کلیه مقاطع تحصیلی آموزش عالی (‌کاردانی، کارشناسی،
کارشناسی ارشد، دکتری و…) در چارچوب مقررات شورای عالی‌انقلاب فرهنگی فعالیت
آموزشی داشته باشد.
ب) اداره و سرپرستی طلاب غیر ایرانی در جمهوری اسلامی ایران طبق دستورات و ضوابط
ج) تحت پوشش قرار دادن کلیه مدارس و حوزه‌های علمیه داخل کشورکه به امر تعلیم
تربیت طلاب غیر ایرانی اشتغال دارند.
‌تبصره ۱ – تعلیم و تربیت طلاب غیر ایرانی در داخل کشور منحصراًدر صلاحیت این مرکز
است.
‌مدت :
‌ماده ۵ – مدت مرکز برای فعالیت نامحدود است.
تابعیت :
‌ماده ۶ – مرکز دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران است.
‌مکان:
‌ماده ۷ – مکان اصلی مرکز، شهر مقدس قم است و در صورت لزوم می‌تواند در سایر
شهرستانها و کشورها دفاتر و واحدهای آموزشی، با تصویب دفتر‌مقام معظم رهبری و در
چار چوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، دایر نماید.
ارکان:
‌ماده ۷ – مرکز دارای این ارکان است:
‌الف) مؤسس
ب) هیأت امنا
ج) شورای مدیریت مرکز
‌د) رئیس مرکز
‌ماده ۹ – مؤسس مرکز مقام معظم رهبری حضره آیهْْ الله خامنه‌ای (‌دام ظله العالی)
می‌باشد.
‌ماده ۱۰ – هیأت امنا مرکب از حداقل ۵ نفر و حداکثر ۹ نفر که مقام معظم رهبری آنان
را از میان علمای برجسته حوزه علمیه، برای مدت ۷ سال انتخاب‌می‌فرمایند.
‌تبصره ۱: رئیس شورای مدیریت و رئیس مرکز نیز پس از نصب برطبق ماده‌های ۱۳‌و ۱۵ به
عضویت هیأت امنا در می‌آیند.
‌تبصره ۲: هیأت امنا دارای رئیس، نایب رئیس و منشی است که از میان اعضاء انتخاب
می‌شوند.
‌ماده ۱۱ – وظایف و اختیارات هیأت امنا:
۱) ارائه سیاستها و برنامه کلی و خط مشی عمومی مرکز در چهار چوب سیاستها و منویات
مقام معظم رهبری.
۲) بررسی گزارش سالانه مرکز که از سوی رئیس مرکز ارائه می‌شود.
۳) نظارت بر حسن اجرای اساسنامه و انطباق عملکرد با سیاستهای ابلاغی
۴) تفسیر مواد اساسنامه در صورت لزوم و بارأی اکثریت.
۵)‌پیشنهاد انحلال مرکز به مقام معظم رهبری .
۶) پیشنهاد اعضای شورای مدیریت و رئیس مرکز به مقام معظم رهبری.
۷ – تأیید نهایی بودجه سالانه پیشنهادی شورای مدیریت و ارائه به دفتر مقام معظم
رهبری.
۸) تصویب آیین‌نامه داخلی.
‌ماده ۱۲ – هیأت امنا حداقل هر ۶ ماه یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.
‌ماده ۱۳ – شورای مدیریت مرکب از ۵ نفر است که مقام معظم رهبری آنان را با ترکیب
زیر برای مدت ۴ سال انتخاب و نصب می‌فرمایند.
‌الف) نماینده شورای عالی حوزه علمیه قم.
ب) ۴ تن از فضلای حوزه علمیه به پیشنهاد هیأت امنا.
‌تبصره ۱: شورای مدیریت در اولین جلسه از میان خودشان یک نفر را به عنوان رئیس و
یک نفر را به عنوان نایب رئیس انتخاب می‌نمایند.
‌تبصره ۲: شورای مدیریت دارای دبیرخانه‌ای است که مسؤولیت تهیه دستور جلسات، تدوین
صورتجلسات، ابلاغ مصوبات و تهیه اطلاعات و ارائه‌خدمات کارشناسی و انتشار گزارشهای
شورای مدیریت را بر عهده دارد.
‌تبصره ۳: شورای مدیریت یک تن را بعنوان دبیر شورای مدیریت انتخاب خواهد کرد که وی
بدون حق رأی در جلسات شورای مدیریت شرکت‌می‌نماید.
‌ماده ۱۴ – وظایف و اختیارات شورای مدیریت:
۱) تصویب تأسیس یا انحلال رشته‌های تحصیلی، تأسیس حوزه و مدرسه جدید، با پیشنهاد
رئیس مرکز در چار چوب مصوبات شورای عالی انقلاب‌فرهنگی.
۲) تصویب تعداد پذیرش طلبه که از طرف رئیس مرکز پیشنهاد می‌شود.
۳) بررسی و تصویب تشکیلات و شرح وظایف مرکز.
۴) بررسی تغییرات لازم در اساسنامه با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و
پیشنهاد آن به مقام معظم رهبری جهت تصویب.
‌تبصره: تغییرات مزبور برای ابلاغ قانونی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
اعلام می‌شود.
۵) پیشنهاد سیاستها، خط مشی‌ها و برنامه‌های کلی جهت تصویب مقام معظم رهبری.
۶) بررسی و پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه مرکز که از سوی رئیس مرکز تهیه شده است،
به هیأت امنا.
۷) تصویب صورتهای مالی و عملکرد مرکز پس از استماع گزارش حسابرس.
۸) بررسی و تصویب ضوابط و مقررات از قبیل مقررات استخدامی، آیین‌نامه‌های مالی و
معاملاتی و آیین‌نامه‌های گزینشی و انضباطی کارکنان در چار‌چوب مصوبات و سسیاستهای
دفتر مقام معظم رهبری.
۹ – بررسی و تصویب ضوابط پذیرش طلبه در چار چوب سیاستها و ضوابط دفتر مقام معظم
رهبری.
‌تبصره ۱: این مرکز بطور مستقل اقدام به پذیرش طلبه می‌نماید.
‌تبصره ۲: غیر ایرانیانی که در خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران دیپلم متوسطه را
اخذ نموده‌اند و نیز کسانی که در داخل کشور دیپلم متوسطه را‌اخذ نموده‌اند و
اقامتشان بیش از سه سال طول کشیده است طبق ضوابط مرکز پذیرش می‌شود.
۱۰) بررسی و تدوین آیین‌نامه و برنامه‌های آموزشی در چارچوب مصوبات شورای عالی
انقلاب فرهنگی و ارائه آنها به دفتر مقام معظم رهبری برای‌تصویب نهایی.
۱۱) تأیید نصب اعضای مجمع مدرسان که رئیس مرکز به منظور تعیین متون آموزشی معرفی
می‌نماید.
۱۲) تأیید نصب معاونین مرکز، مدیران مدارس و مسؤولین مؤسسات اقتصادی وابسته که از
سوی رئیس مرکز پیشنهاد شده است.
۱۳) تصویب طرحها و برنامه‌های مربوط به مؤسسات اقتصادی وابسته و نظارت بر حسن
اجرای آنها.
۱۴) تصویب آیین‌نامه داخلی.
۱۵) نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای مدیریت و اوامر و سیاستهای مقام معظم رهبری.
۱۶) تعیین بازرس یا بازرسان.
‌تبصره: شورای مدیریت می‌تواند برخی از اختیارات و وظایف خود را به رئیس واگذار
نماید.
‌ماده ۱۵ – رئیس مرکز را مقام معظم رهبری از میان اعضای شورای مدیریت و به پیشنهاد
هیأت امنا برای مدت ۴ سال انتخاب و نصب می‌فرمایند.
‌ماده ۱۶ – وظایف و اختیارات رئیس مرکز:
۱) اجرای مصوبات شورای مدیریت و اداره کلیه امورآموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری،
مالی، عمرانی، و فعالیتهای علمی و کلیه ارتباطات مرکز و‌هماهنگی مدارس تحت سرپرستی
و پاسخگویی به مراجع ذی صلاح.
۲) پیشنهاد نمودار سازمانی و شرح وظایف مرکز به شورای مدیریت.
۳) پیشنهاد تأسیس یا انحلال رشته‌های تحصیلی و میزان پذیرش طلبه به شورای مدیریت.
۴) تهیه و پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه مرکز به شورای مدیریت.
۵) تهیه و ارائه حسابها و ترازنامه سالانه به شورای مدیریت.
۶) ارائه گزارش سالانه مرکز به شورای مدیریت و هیأت امنا.
۷) پیشنهاد آیین‌نامه و مقررات استخدامی ومیزان حقوق و مزایای اعضای مجمع مدرسان و
کارکنان مرکز به شورای مدیریت.
۸) پیشنهاد ایین نامه‌های اداری و مالی و معاملاتی، آیین‌نامه‌های گزینشی و شرایط
پذیرش طلبه به شورای مدیریت.
۹) پیشنهاد آیین‌نامه و برنامه آموزشی به شورای مدیریت.
۱۰) نصب اعضای مجمع مدرسان پس از تأیید شورای مدیریت.
۱۱) نصب معاونین مرکز، مدیران مدارس و مسؤولین مؤسسات اقتصادی وابسته پس از تأیید
شورای مدیریت.
۱۲) عزل معاونین مرکز، مدیران مدارس و مسؤولین مؤسسات اقتصادی وابسته .
۱۳) برقراری ارتباط با سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی در جهت انجام وظایف.
۱۴) پرداخت دیون و تحصیل مطالبات، تنظیم و عقد قراردادها و امضای اسناد آنها
براساس ضوابط و مقررات مصوب.
۱۵) حفظ و استیفای کلیه حقوق مرکز از اشخاص حقیقی و حقوقی، اقامه هر نوع دعوی و
صلح و سازش و نمایندگی مرکز در نزد مراجع ذی صلاح.
‌تبصره: کلیه اوراق بهادار، چکها، بروات، سفته‌ها و هرگونه سندی که برای مرکز
ایجاد تعهد نماید با امضای رئیس مرکز و مسؤول امورمالی معتبر خواهد‌بود.
۱۶) اعطای وام و استقراض و تحصیل هر نوع اعتبار براساس ضوابط و مقررات مصوب.
‌تبصره:‌اعطای وام یا تضمین وام، معامله مرکز با اعضای شورای مدیریت، مدیران درجه
اول و بستگان درجه اول آنان ممنوع است.
۱۷) پذیرش وتبرعات و هرمالی براساس سیاستهای مصوب شورای مدیریت.
۱۸) افتتاح و انسداد حساب جاری و پس انداز و سپرده در بانکها و دیگر مؤسسات مالی و
اعتباری داخل و خارج از کشور و نگهداری حسابها و حفظ‌و حراست از اموال و
دارایی‌های مرکز.
۱۹) تصویب ضوابط و مقررات داخلی مرکز با تفویض شورای مدیریت.
۲۰) تدوین و تصویب دستور العمل‌های اجرایی مرکز در قالب ضوابط و آیین‌نامه‌های
مصوب شورای مدیریت.
۲۱) بررسی و تصویب برنامه‌های تفضیلی معاونت‌ها و حوزه‌ها و مدارس علمیه.
‌مقررات مالی:
‌ماده ۱۷ – سرمایه مرکز عبارت است از خالص دارایی‌ها و اموال منقول و غیر منقولی
که به مرکز اهدا شده یا از محل دارایی‌ها و یا وجوه مربوط به مقام‌معظم ولایت امر
مسلمین تأمین می‌شود.
‌ماده ۱۸ – منابع مالی مرکز عبارت است از: کمک‌های مقام معظم رهبری، عایدات املاک
و اموال غیر منقول و منافع مؤسسات اقتصادی وابسته،‌دریافت هدایا و وجوه شرعی و
کمک‌های مالی افراد حقیقی و حقوقی.
‌تبصره: درآمدهای مرکز با تصویب این اساسنامه از سوی مقام معظم رهبری از شمول
مالیات معاف می‌گردد.
‌ماده ۱۹ – داراییهای مرکز بخشی از داراییهای دفتر مقام معظم رهبری است – که در
صورت انحلال – به دفتر معظم له منتقل خواهد شد.
‌ماده ۲۰ – سال مالی مرکز از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال
خواهد شد.
‌ماده ۲۱ – معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، حسابرس مرکز است.
‌تبصره ۱: وظایف و اختیارات حسابرس اعم از حسابرسی و کنترلهای برنامه‌ای و
بودجه‌ای و قانونی و بازرسی‌های موردی و نوبه‌ای در چار چوب‌وظایف واختیارات
ابلاغی و تدبیر دفتر مقام معظم رهبری نسبت به این مرکز اعمال می‌گردد.
‌تبصره ۲: تأمین نیازمندیهای شورای مدیریت در رسیدگیهای معموله و امور کارشناسی به
عهده معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری‌است.
‌انحلال :
‌ماده ۲۲ – چنانچه به هر علتی مرکز قادر به ادامه خدمت و فعالیت نباشد، با تصویر
هیأت امنا و تأیید مقام معظم رهبری منحل می‌شود می‌شود، و سه‌نفر به عنوان هیأت
تصفیه از سوی هیأت امنا انتخاب می‌گردند.
‌ماده ۲۳: هیأت تصفیه وظایف زیر را دارااست:
۱) تعیین تکلیف طلابی که در مدارس تحت پوشش مرکز به تحصیل مشغول هستند.
۲) دریافت مطالبات و پرداخت دیون و قراردادن اموال مرکز در اختیار دفتر مقام معظم
رهبری تا به هر نحوی که صلاح دانستند اقدام نمایند.
‌رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سیدمحمد خاتمی