اصلاح تعرفه راه‌آهن

تاریخ تصویب: ۱۳۲۲/۰۱/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۲۲/۰۱/۲۱

هیئت وزیران در جلسه ۲۷ فروردین ماه بنا به پیشنهاد شماره ۳۲۴۱ـ۲۸۴ مورخ ۲۵/۱/۱۳۲۲ وزارت راه و موافقت شماره ۲۴۹۷ب ـ مورخ ۱۶ فروردین ۱۳۲۲ وزارت دارائی نظر بماده ۴ قانون تشکیلات راه‌آهن تصویب نمودند که:

۱ـ مواد ۲۲ و ۲۹ تعرفه جاری راه‌آهن ملغی و ۴ ماده زیر جایگزین آنها شود.

ماده ۲۲ـ کالا و بارهائی که برای حمل تحویل راه‌آهن می‌شود باید برطبق شرایط باربندی که از طرف راه‌آهن برای انواع مختلفه کالا معین خواهد شد عدلبندی شده باشد.

ماده ۲۳ـ راه‌آهن مسئولیت نقص و کسر یا تلف کالا و بارهائی را که بموجب بارنامه تحویل گرفته به استثنای مواد زیر برعهده می‌گیرد.

الف ـ هرگاه موجب نقص یا تلف مربوط به جنس خود کالا و عیب ذاتی اشیاء (خشکیدن ریخت و پاش فساد داخلی و طبیعی و غیره) قضایای غیرقابل جلوگیری و آسمانی (فرس‌ماژور) قوه‌ قانون. نتایج اجرای مقررات قرنطینه و بهداری. خطا و دخالت و دستور صاحب بار (اعم از فرستنده یا گیرنده) تأخیر در تحویل از طرف گیرنده باشد.

تبصره ـ میزان معتدل کسری که در نتیجه خشکیدن و ریخت و پاش محصولات ممکن است روی دهد بقرار زیر خواهد بود.

۱ـ خشکبار پوست و پشم و پنبه و اشیاء از این قبیل اجناس از قرار ۵/۱%

۲ـ توتون و قند و شکر و غله و حبوبات و آرد و سیمان و این قبیل ۳ %

۳ـ چوب. الیاف. سوخت. کاه و علف و یونجه و این قبیل ۳%

۴ـ موادمعدنی و اراضی مثل ذغال سنگ. خاک شن و غیره از قرار ۴%

۵ ـ نفت و بنزین و میوه‌جات تر و مایعات و این قبیل و غیره از قرار ۵ %

ماده ۲۴ـ راه‌آهن حمل کالا و اشیاء زیر را به مسئولیت و ضمانت‌ خود قبول نمی‌نماید و به استثنای مواردی که قانون معین کرده بضمانت صاحب بار حمل خواهد کرد برای این قبیل کالاها بارنامه مخصوص صادر می‌شود.

۱ـ کلیه محمولاتی که طبق شرایط باربندی مذکور در ماده ۲۲ عدلبندی نشده باشد (در این مورد فرستنده باید شرحی را که دایر بر گواهی عدم‌الطیبق وضع عدلبندی کالا با این شرایط در پشت بارنامه مندرج است امضاء نماید).

۲ـ اشیاء خطرناک قابل انفجار یا احتراق بشرح مندرجه در ماده ۳۴

۳ـ حیوانات زنده (طبق مقررات فصل ۴)

۴ـ برگهای بهادار. مسکوکات اسکناس. جواهرات. تمبر . فلزات بهادار ومصنوعات آنها یا اشیاء باستانی در صورتی که بیمه نشده باشد (برای این قبیل اشیاء فرستنده می‌تواند تقاضا نماید از طرف خود نگهبان روانه کند ولی باید قبلا درخواست کند و طبق شرایط معینه از طرف راه‌آهن باشد).

۵ ـ کالاهائی که بارگیری یا تخلیه آنها در مبدأ یا مقصد توسط گیرنده یا فرستنده بعمل می‌آید.

۶ ـ کالاهائی که به درخواست فرستنده عادی تعرفه (بدون پرداخت اضافه حق تضمین) حمل می‌شود.

۷ـ کالاهائی که حمل آنها معمولا بوسیله واگون مسقف بعمل می‌آید ولی فرستنده در اظهارنامه درخواست نماید در واگون روباز حمل شوند.

ماده ۲۵ـ برای تسهیل کار کلیه نرخهای مندرجه در ماده۳۶ این تعرفه مربوط بعمل کالا بضمانت صاحب بار است و برای تعیین نرخ کرایه حمل به ضمانت راه‌آهن ۱۵ درصد از مجموع کرایه بنرخ‌های مندرجه در ماده ۳۶ باید بعنوان حق تضمین به آن اضافه شود اضافه حق تضمین در بارنامه باید جداگانه ذکر شود.

تبصره ۱ ـ به بنگاه راه‌آهن اختیار داده می‌شود که هرگاه در طی عمل ترقی یا تنزل نرخ این حق تضمین را مقتضی بداند تا ۵ درصد تنزل داده و تا ۲۵ درصد ترقی دهد و در صورت لزوم نسبت به طبقات مختلف اجناس تفاوت نرخ قائل شود.

تبصره ۲ـ از بارهائی که وزن آنها کمتر از یک تن باشد ۱۵ درصد از کرایه ۱ تن بعنوان حق تضمین اخذ خواهد شد.

۲ـ مواد ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ بشرح زیر اصلاح و شماره آنها بترتیب به ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ تبدیل گردد.

ماده ۲۶ـ چنانچه کالا و بار مطابق بارنامه بگیرنده تحویل نشود می‌تواند از مأمور راه‌آهن تقاضای تنظیم صورت مجلس دایر به وضع و وزن و سایر مشخصات و خصوصیات در موقع تحویل بگیرند بنماید: این صورت مجلس را مأمور راه‌آهن در سه برگ تدوین و یک برگ را پس از دریافت کرایه و سایر هزینه‌ها و برگ اصل بارنامه که بامضای گیرنده رسید باشد به مشارالیه تسلیم می‌نماید.

ماده ۲۷ـ در صورتی که بین مأمورین ایستگاه‌ها و گیرنده بار نسبت به‌مفاد صورتمجلس راجع بخسارت یا کسردرآمد بار موافقت حاصل نگردد هر دو طرف باید فوراً مراتب را به رئیس ناحیه راه‌آهن اطلاع داده و تقاضا کند مأمور مخصوص قسمت دعاوی خسارات اعزام گردد که با حضور مشارالیه صورت مجلس تنظیم شود و پس از تهیه این صورت مجلس چنانچه گیرنده از پرداخت کرایه و سایر هزینه‌ها و خارج کردن جنس خود از انبار راه‌آهن استنکاف نماید هر خسارتی که بعد از تاریخ تنظیم صورتمجلس به بار وارد شود مسئولیت آن برعهده راه‌آهن نخواهد بود.

ماده ۲۸ـ درخواست جبران خسارت کسرآمد بار باید کتبا در ظرف یکماه پس از تنظیم صورت مجلس مذکور در ماده ۲۳ به ضمیمه عین یا رونوشت آن به مرکز راه‌آهن یا رؤسای ایستگاهها تسلیم و رسید دریافت گردد.

۳ـ شماره مواد ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ تعرفه بترتیب به ۲۹ و ۳۰ و ۳۱ و شماره ماده ۳۰ به ۳۲ تبدیل می‌شود و از آن به بعد سفارش مواد تا آخر تعرفه متوالیاً به بهمین ترتیب اصلاح گردد.

۴ـ بنگاه راه‌آهن هرساله از محل درآمد حق تضمین‌هائی که بموجب ماده ۲۵ اخذ می‌نماید اعتبار کافی در بودجه خود برای پرداخت خسارات وارده باموال وکالاهای محموله منظور خواهد نمود.

۵ ـ این طرح از تاریخی که وزارت راه وسائل اجرای آنرا فراهم نماید بموقع اجرا گذاشته خواهد شد.

تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است. رونوشت این ابلاغ برای وزارت خانه‌های بازرگانی و پیشه و هنر ـ دارائی فرستاد شد.

از طرف نخست وزیر