آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۶/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۷/۰۱

۳۸۸۱۹ت۱۹۷۱۴‌هـ – ۱۳۷۷.۰۶.۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۶.۸ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۲۹-۳۶-۱۰۲.۳۵۷ مورخ ۱۳۷۷.۲.۱۹ سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی‌ و دارایی و به استناد بند “‌هـ” تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

‌ماده ۱- تعاریف :
‌در این آیین‌نامه “‌عبارتهای مشروح “‌زیر دارای تعاریف مربوط می‌باشند:
‌الف -‌دستگاه واگذارنده :‌کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکتها و سازمانهای موضوع بند (‌و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور.
ب- کمیته: کمیته موضوع بند “ج” تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور.
ج- گروههای پیگیری و نظارت: گروههای موضوع جزء (۷) بند “ج” تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور.

‌ماده ۲- دستگاههای واگذارنده مکلفند در چهار چوب مفاد این آیین‌نامه در مورد واگذاری سهام شرکتها و کارخانجات خود اقدام نمایند.

‌ماده ۳- به منظور تعیین تکلیف کلیه شرکتها، دستگاههای واگذارنده مکلفند حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به ارایه اطلاعات زیر در‌مورد کلیه شرکتهای موضوع بند”‌الف” ماده (۱) این آیین‌نامه (‌شامل سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم به هر میزان) به دبیرخانه کمیته اقدام نمایند:
۳-۱- اعلام اسامی شرکتهای قابل واگذاری به همراه پیشنهاد روش واگذاری و زمانبندی واگذاری.
۳-۲- اعلام اسامی شرکتهایی که باید منحل شوند و زمانبندی انحلال.
۳-۳- اعلام اسامی شرکتهایی که باید دولتی باقی بمانند با ذکر دلایل آن.

‌تبصره – دبیر خانه کمیته مکلف است اطلاعات ارایه شده از طرف دستگاههای واگذارنده موضوع این ماده را جمع بندی و جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به‌ کمیته ارایه نماید.
کمیته مکلف است ظرف حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات مذکور نسبت به تصویب و ابلاغ فهرست شرکتهای قابل واگذاری، شرکتهای‌ قابل انحلال و روش واگذاری آنها به همراه برنامه زمانبندی لازم همچنین ابلاغ فهرست شرکتهایی که باید دولتی باقی بمانند اقدام نماید.

‌ماده ۴- دستگاههای واگذارنده مکلفند گزارش عملکرد خود متضمن آمار و اطلاعات مورد نیاز را به چهار چوب تصمیمات و مصوباتی که از طرف کمیته ابلاغ‌ می‌گردد: مستمراً تهیه و به دبیرخانه کمیته ارسال دارند دبیر خانه کمیته مکلف است نتیجه اقدامات نهایی دستگاههای واگذارنده را به اطلاع کمیته برساند.

‌ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۷۸/۱/۲۵]
تصمیم‌گیری در مورد واگذاری سهامی که سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی به عنوان سهام اصالتی در اختیار دارد و یا سهامی که‌ برای واگذاری به کارگران شاغل در واحدهای مورد واگذاری، خریداری نموده و روشها و سیاستهای اجرایی واگذاری سهام مزبور با کمیته می‌باشد. سهام‌ وکالتی موجود نزد سازمان یاد شده از این آیین‌نامه مستثنی است.

‌ماده ۶- سیاستها و روش‌های اجرایی و دستورالعمل نحوه تعیین نرخهای‌ پایه واگذاری شرکتها حداکثر ظرف یک ماه از تصویب این آیین‌نامه توسط کمیته تعیین‌ می‌شود.

‌ماده ۷- کلیه دستگاههای واگذارنده موظفند در تشکیل گروههای پیگیری و نظارت که تحت نظر کمیته در دبیرخانه تشکیل می‌شود همکاری نمایند.

‌ماده ۸- درآمد حاصل از فروش، واگذاری و انحلال شرکتهایی که سهام آنها متعلق به دولت است (‌نسبت به سهام متعلق به دولت) باید به حساب درآمد عمومی‌ موضوع ردیف ۳۹۰۸۵۰ قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور واریز گردد.

‌ماده ۹- [اصلاحی ۱۳۷۸/۱/۲۵]
وجوه حاصل از فروش ،‌واگذاری و انحلال شرکتهایی که سهام آنها متعلق به شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است (‌به نسبت سهام‌ متعلق به آنها)‌ پس از وضع مالیات بر عملکرد شرکت ذی‌ربط باید حسب مورد در چهارچوب بودجه مصوب شرکت یا مؤسسه انتفاعی ذی‌ربط با اولویت به مصرف هزینه‌های سرمایه‌ای و پرداخت بدهیهای‌ شرکتهای دولتی موضوع ماده (۳۲) قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۵۱ برسد.

‌ماده ۱۰- د راجرای بند “ج” تبصره ۳۵ مذکور، دبیر خانه کمیته در سازمان برنامه و بودجه مستقر خواهد بود و دبیر اجرایی آن با پیشنهاد معاون اول رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه و تصویب کمیته تعیین می‌گردد.

‌ماده ۱۱- شرایط تعیین شده توسط دستگاه واگذارنده پس از تأیید کمیته در آگهی فروش درج خواهد شد.‌

ماده ۱۲- [اصلاحی ۱۳۷۸/۱/۲۵]
به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای این تبصره، هیأت وزیران می‌تواند حسب مورد نسبت به برقراری انواع حمایتهای قانونی اقدام نماید.

‌ماده ۱۳- تأمین اعتبارات مورد نیاز دبیر خانه کمیته توسط سازمان برنامه و بودجه صورت خواهد گرفت و پرداخت خواهد شد.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور