آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه [مصوب ۱۳۷۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۷/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۸/۰۹

[به موجب ماده ۱۲ آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه، مصوب ۱۳۸۰ لغو شده است.]

شماره ۴۰۹۶۸/ت۲۰۰۷۷ه – ۱۳۷۷/۷/۲۷


هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷/۷/۸ بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب ‌نمود:

ماده 1 – به منظور شناسایی صادرکنندگان فعال و تشویق آنان به ادامه فعالیت و معرفی آنها به جامعه از یک سو و ارائه الگوهای مناسب به جامعه تولیدکنندگان ‌از سوی دیگر به مرکز توسعه صادرات ایران اجازه داده می ‌شود که طبق ضوابط مندرج در این آیین‌نامه همه ساله صادرکنندگان نمونه را شناسایی نموده و به آنان «لوح تقدیر» و «کارت ویژه» اعطا نماید.

ماده ۲ – صادرکننده نمونه شخصیت حقیقی یا حقوقی است که دارای شرایط زیر باشد:

الف – ارزش صادرات کالاهای او در یک دوره مالی (از آغاز فروردین ماه تا اسفندماه سال قبل از انتخاب) در مقایسه با سایر اشخاص یا شرکتهایی که کالاهای‌ مشابه را صادر می‌ کنند در بالاترین سطح باشد.

ب – صادرکننده از حسن شهرت برخوردار بوده و گزارشی مبنی بر خلف وعده یا عدم ایفای تعهد از جانب وی از خریداران، طرفهای تجاری، گمرک جمهوری‌ اسلامی ایران، شبکه بانکی، نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا سایر منابع موثق دریافت نشده باشد.

ج – کالاهای صادراتی شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان «صادرکننده نمونه» انتخاب می ‌شود (با در نظر گرفتن بسته بندی این کالاها) در مقایسه با رقبا از‌ کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

تبصره 1 – کمیته موضوع ماده (4) این آیین‌نامه می‌ تواند شخص حقیقی یا حقوقی را که کالای جدیدی را صادر کند یا بازار جدیدی را بدست آورد به عنوان «صادرکننده نمونه» انتخاب نماید.

تبصره 2 – کالای جدید کالایی است که سابقه صدور ندارد و بازار جدید به بازاری اطلاق می ‌شود که صدور کالا به آن در سالهای گذشته سابقه نداشته است.

ماده 3 – تعداد صادرکنندگان نمونه ‌ای که در هر سال «لوح تقدیر» و «کارت ویژه» به آنها اعطا می‌ شود از (30) نفر تجاوز نخواهد کرد.

ماده 4 – به منظور انتخاب صادرکنندگان نمونه کمیته ‌ای با عضویت نمایندگان وزارتخانه‌ های صنایع، کار و امور اجتماعی، کشاورزی، جهاد سازندگی، معادن و‌ فلزات، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مرکز توسعه صادرات ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و بانک ‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ذی‌ربط حسب مورد به ریاست نماینده مرکز توسعه صادرات ایران تشکیل می‌ گردد. این کمیته مکلف است نسبت به‌ انتخاب به موقع صادرکنندگان نمونه بر اساس ضوابط مندرج در این آیین‌نامه و معرفی آنان در روز صادرات (29 مهرماه) اقدام نماید. محل تشکیل جلسات کمیته یاد شده‌ مرکز توسعه صادرات ایران خواهد بود.

تبصره – تعیین حد نصاب یا سقف کمی صادرات و سایر ضوابط لازم برای انتخاب صادرکنندگان نمونه بر عهده کمیته مندرج در این ماده است.

ماده 5 – گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمانهایی که آمار صادرات کالاها و خدمات موضوع ماده (3) این آیین‌نامه را در اختیار دارند مکلفند این آمارها ‌را جهت طرح در کمیته موضوع ماده (4) این آیین‌نامه به مرکز توسعه صادرات ایران ارسال نمایند.

ماده ۶ – به صادرکنندگان نمونه علاوه بر لوح تقدیر، کارت ویژه‌ ای از طرف مرکز توسعه صادرات ایران اعطا خواهد شد که دارنده آن از مزایای زیر استفاده ‌خواهد نمود:

الف – (50 %) تخفیف در هزینه اجاره غرفه یا زمین در نمایشگاههای بین‌ المللی داخلی و معافیت از پرداخت (50 %) هزینه‌ های شرکت در نمایشگاههای ‌تخصصی – صادراتی که مرکز توسعه صادرات ایران در تهران برگزار می‌ کند.

ب – (30 %) تخفیف در خرید بلیت از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هنگام سفر به خارج از کشور جهت بازاریابی (حداکثر دو بار در سال) برای مدیرعامل یا‌ مدیر بازرگانی (صادرات) شرکتها یا مؤسسات یا اشخاص حقیقی مشمول دریافت جایزه.

ج – (30 %) تخفیف در هزینه اجاره غرفه در نمایشگاههای اختصاصی که از طرف مرکز توسعه صادرات ایران و با هزینه مرکز مزبور در خارج از کشور برگزار می ‌شود.

د – معافیت از سپردن وثیقه برای دریافت اعتبار صادراتی از شبکه بانکی یا تضمینهای مرتبط با صدور کالا.

تبصره 1 – ادارات، سازمانها و مؤسسات دولتی و وزارتخانه ‌ها مکلفند تشریفات اداری مربوط به صدور کالاهای صادرکنندگان نمونه را خارج از نوبت انجام دهند و به درخواستهای آنان در ارتباط با فعالیتهای مرتبط با صادرات در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی نمایند.

تبصره 2 – مدت اعتبار کارت ویژه یک سال خورشیدی از تاریخ صدور خواهد بود.

تبصره 3 – مرکز توسعه صادرات ایران بار مالی ناشی از اعطای تخفیف بلیت هواپیما را به افراد مشمول دریافت جایزه، تأمین و پرداخت خواهد کرد.

ماده 7 – سازمان برنامه و بودجه مکلف است هزینه ‌های ناشی از اجرای این آیین‌نامه را همه ساله در بودجه سنواتی مرکز توسعه صادرات ایران پیش بینی و ‌تأمین نماید.

ماده 8- [حذف ۱۳۷۸/۸/۱۶]
[اعتبارات مندرج در این آیین‌نامه از محل اعتبارات مصوب دستگاههای ذی‌ربط قابل پرداخت است.]

معاون اول رییس ‌جمهور – حسن حبیبی