واگذاری وظایف و اختیاراتی به کمیسیون سیاسی ـ دفاعی هیأت دولت با ریاست وزیر کشور به منظور ساماندهی امور مربوط به‌ اتباع بیگانه و جلوگیری از ورود اتباع غیر مجاز

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۱۱/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۱۲/۰۸

۷۳۸۱۷ت۱۹۷۰۳‌ه – ۱۳۷۷/۱۱/۲۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷/۱۱/۴ در اجرای اصول ۱۳۴ و ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

‌ماده ۱ـ به منظور تنظیم سازمان اداری کشور در جهت سیاستگذاری، نظارت و هماهنگی هرچه بهتر در امر ساماندهی امور مربوط به اتباع بیگانه، و جلوگیری از‌ ورود اتباع غیرمجاز وظایف و اختیارات زیر به کمیسیون سیاسی ـ دفاعی هیأت دولت ـ که از این پس کمیسیون نامیده می‌شود ـ به ریاست وزیر کشور واگذار‌ می‌شود:

‌الف ـ سیاستگذاری و هماهنگی در زمینه چگونگی ورود، اقامت، تردد و اشتغال اتباع بیگانه .

ب ـ سیاستگذاری و هماهنگی در زمینه ورود اتباع خارجی به کشور و نظارت دقیق بر مبادی ورودی مجاز و غیر مجاز کشور.

پ ـ سیاستگذاری و هماهنگی در امر شناسایی و اخراج اتباع خارجی غیر مجاز کشور.

ت ـ سیاستگذاری و هماهنگی در زمینه جلوگیری از پیامدهای سوء امنیتی ناشی از حضور غیر مجاز اتباع خارجه.

ث ـ تعین خط مشی توزیع و جابجایی اتباع خارجی و حتی الامکان هدایت آنها به خارج از کشور .

ج ـ انجام هماهنگیهای لازم در خصوص اجرای دقیق قوانین و مقررات مربوط به اقامت و اشتغال اتباع خارجی و در صورت لزوم بازنگری آنها جهت ارایه به‌ مراجع ذی صلاح .

چ ـ سیاستگذاری مربوط به جلوگیری از پیامدهای سوء ناشی از حضور غیر مجاز اتباع خارجی در زمینه‌های بهداشتی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی،‌ سیاسی و قضایی.

ح ـ سیاستگذاری و هماهنگی در زمینه چگونگی استفاده از کمکهای بین المللی و داخلی در امر ساماندهی اسکان اتباع خارجه در اردوگاهها.

‌ماده ۲ـ وزرای کار و امور اجتماعی و دادگستری و فرمانده نیروی انتظامی به هنگام بحث در خصوص موارد موضوع ماده (۱) این تصویبنامه به ترکیب کمیسیون‌ اضافه می‌شوند.

‌ماده ۳ـ مصوبات کمیسیون در چارچوب این تصویبنامه برای کلیه دستگاههای ذی‌ربط لازم الاجرا است.

‌ماده ۴ـ کمیسیون عنداللزوم از سایر دستگاههای مرتبط در جلسات دعوت به عمل می‌آورد.

‌ماده ۵ـ کمیسیون موظف است تمهیدات لازم را جهت نظارت بر چگونگی انجام مصوبات خود و انجام وظایف دستگاههای مرتبط به عمل آورده و عنداللزوم‌ تصمیمات مقتضی اتخاذ نماید.

‌ماده ۶ـ کمیسیون تابع آیین‌نامه داخلی هیأت دولت می‌باشد و مصوبات آن با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه یاد شده ابلاغ می‌شود.

‌ماده ۷ـ ۱۳۷۸/۱۲/۱۸
سهم اعتبارات مربوط به برنامه‌ها و طرح‌های دستگاهها در خصوص وظایف موضوع این تصویبنامه با تصویب کمیسیون توسط سازمان برنامه و‌ بودجه صورت خواهد گرفت.

‌ماده ۸ـ سازمان برنامه و بودجه اقدامات لازم را در زمینه تأمین اعتبار طرح‌های مصوب این کمیسیون در چارچوب اعتبارات هزینه‌های پیش بینی نشده به عمل‌ خواهد آورد.

‌ماده ۹ـ اجرای این تصویبنامه و طرح‌های مربوط به آن در دو مرحله و حداکثر ظرف دو سال خواهد بود و دستگاههای ذی‌ربط موظفند طی این مدت‌ پیشنهادات لازم را به کمیسیون اعلام کنند.

‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور