آیین‌نامه اجرایی تبصره (۴۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۱۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۱/۱۵

۸۰۸۸۴ت۲۰۹۶۱‌هـ ۱۳۷۷.۱۲.۲۳

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۱۲.۱۲ بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و دراجرای تبصره (۴۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی‌ تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – عبارتهای زیر دارای تعاریف مشروح مربوط می‌باشند:
‌الف – حجم عملیات عمرانی: کلیه طرح‌های عمرانی ملی و استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، و آن دسته از طرح‌های عمرانی ملی وزارت مسکن و‌شهرسازی که اجرای آنها به سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی تفویض و اعتبار آنها از محل بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود.
ب – تشخیص اعتبار: تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب طرح که براساس پیشرفت فیزیکی عملیات، درصدی از اعتبار مصوب طرح جهت طرح، در اختیار دستگاه‌ اجرایی ذی‌ربط قرار می‌گیرد.
ج – حق الزحمه: درصدی از تخصیص اعتبار مصوب که به عنوان در آمد در اختیار واحدهای سازمانی مذکور قرار می‌گیرد تا براساس مفاد بودجه مصوب و آیین‌نامه‌های استخدامی، مالی و معاملاتی خود برای هزینه‌های جاری (‌نیروی انسانی در چهار چوب قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، اداری، مدیریت و‌ سرمایه‌ای) تعهد و پرداخت نماید.

‌ماده ۲ – به منظور کاهش هزینه‌های غیر ثابت وابسته و هزینه‌های سربار در اجرای طرح‌های عمرانی و تسریع در بهره برداری از ظرفیتهای ساختمانی، درصد‌ حق الزحمه هر طرح با توجه به پرداکندگی پروژه‌های مربوط درسطح کشور و اعمال درجه پیچیدگی و سختی ساخت آنها که در اعتبار مصوب هر طرح لحاظ‌ شده است، حداکثر معادل (۲.۵) درصد تخصیص اعتبار هر طرح در مناطق شهری و (۴%) در مناطق روستایی می‌باشد.

‌ماده ۳ – حق الزحمه هر طرح حداکثر معادل (۲.۵) درصد تخصیص اعتبار هر طرح در مناطق شهری و (۴%) در مناطق روستایی در هر دوره زمانی در طول سال‌ مالی تعیین می‌شود تا از یک طرف به حساب هزینه قطعی طرح و از طرف دیگر به حساب درآمد قطعی دستگاههای اجرایی مذکور منظور گردد.

‌ماده ۴ – تعیین حق الزحمه هر طرح به عهده ذی خسابهای طرحها می‌باشد که با تأیید مدیران عامل واحدهای اجرایی مربوط در هر دوره تخصیص اعتبار به‌حساب درآمد آن سازمان نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.
‌برداشت از حسابهای مذکور در حدود بودجه مصوب مجاز خواهد بود.

‌ماده ۵ – اعتبار حق الزحمه هر طرح تحت عنون هزینه‌های جانبی طرح در موافقتنامه مربوط منظور می‌شود .

‌ماده ۶ – منظور نمودن هزینه‌های پرسنلی در موافقتنامه طرح‌های عمرانی تحت عنوان خدمات قراردادری موضوع ماده (۵) آیین‌نامه و هزینه‌های جانبی طرح‌ شامل مواد (۳)، (۴)، (۶)‌ و (۷) غیر از حق الزحمه خدمات مدیریت که اعتبار آن در طرح‌های عمرانی مربوط از بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود در‌ موافقتنامه‌های طرح‌های عمرانی مشمول این آیین نامه مجاز نمی‌باشد.

‌ماده ۷ – هیأت مدیره سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند فهرستی از اعتبارت مصوب،‌تخصیص اعتبار سالانه و میزان حق الزحمه دریافتی هر طرح را تهیه و پس از تأیید ذی حساب مربوط، در اختیار بازرسان قانونی واحدهای سازمانی مذکور برای‌ طرح در مجمع عمومی یا شورای عالی آنان قراردهند .

‌تبصره – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است گزارش عملکرد منابع دریافتی از محل طرح‌های عمرانی، همراه با یشرفت فیزیکی عملیات انجام شده را هر‌ سه ماه یکبار براساس مفاد این آیین‌نامه به سازمان برنامه و بودجه گزارش نماید.

‌حسن حبیبی
‌معاون اول رییس جمهور