سیاستهای حمایتی دولت در زمینه کالا و خدمات ضروری (‌سبد حمایتی)

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۱/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۲/۲۵

۸۲۶۷۱ت۲۰۹۲۰هـ – ۱۳۷۸.۰۲.۱۱

‌هیأت وزیران د ر جلسه مورخ ۱۳۷۸.۱.۲۵ بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌ و در چارچوب طرح ساماندهی اقتصادی کشور و تایید ستاد اقتصادی دولت و به منظور تأمین، توزیع و نظارت بر کالاهایی که در سبد هزینه خانوار‌ نقش اساسی دارند، سیاستهای حمایتی دولت را در زمینه کالای و خدمات ضروری در سال ۱۳۷۸ به شرح زیر تصویب نمود:

۱- فهرست کالاهای مختلف موجود در شبکه توزیع، با دسته بندی کلی زیر و مندرج در جداول پیوست خواهد بود
‌گروه اول – کالای اساسی
‌گروههای دوم و سوم – کالای حساس و ضروری
‌گروه چهارم – سایر کالاها و خدمات

۲- تناژ و ارز مورد نیاز کالاهای گروه اول (‌کالای اساسی) و پنیر یارانه‌ای مندرج در جدول گروه سوم در ستاد پشتیبانی تنظیم بازار تعیین شود.

۳ – ارز کالاهای گروه دوم (‌حساس و ضروری) با اولویت در چارچوب تعیین سهمیه ارز دستگاههای ذی‌ربط، بر اساس برآورد در آمد ارزی سال آینده‌ مصوب مجلس شورای اسلامی توسط کمیته تنظیم بازار ارز تعیین گردد.

۴ – به منظور تأمین به موقع کالا و خدمات مشمول، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اعتبارات ارزی و ریالی اقلام مشروح در جداول‌ پیوست را به طور کامل تأمین، تخصیص و گشایش اعتبار نماید تا خللی در برنامه زمان بندی تامین و توزیع اقلام مندرج در سبد حمایتی ایجاد نشود.

۵ – به منظور تنظیم بازار آن دسته از کالاهای ضروری و حساس که در فهرست اقلام مجاز وارداتی در مقابل ارز حاصل از صادرات نیست، سهمیه‌ای از‌سوی بانک مرکزی مطابق نظر کمیته تنظیم بازار ارز، در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد تا نسبت به ورود اقلام مذکور حسب ضرورت اقدام گردد.

۶ – بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلفند آمار گشایش اعتبارات اسنادی و واردات را هر ده هفته یکبار در اختیار وزارت بازرگانی قرار‌دهند.

۷ – وزارتخانه‌های تولیدی مکلفند برنامه تولید سال آتی خود را به تفکیک ماهانه و آمار تولیدات تحقق یافته را هر ماهه به وزارت بازرگانی اعلام نمایند‌ تا بر مبنای کمبودهای احتمالی وزارت بازرگانی نسبت به تأمین کالا از محل واردات اقدام نماید.

۸ – وزارتخانه‌های ذی‌ربط تا پایان هفته جاری هر گونه پیشنهاد جابجایی اقلام کالایی در جداول سه گانه یا افزایش اقلام کالایی و خدمات در هر یک از‌ جداول را کتباً به وزارت بازرگانی اعلام نمایند، تا در صورت توافق عیناً مورد اصلاح قرار گیرد، در غیر این صورت موضوع برای تعیین تکلیف در دولت‌ مطرح گردد.

۹ – کالاها و خدمات مندرج در جدول گروه اول (‌کالای اساسی) پیوست، براساس ضوابط و مصوبات مجمع عمومی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و ارایه گزارش کارشناسی آن سازمان در ستاد پشتیبانی تنظیم بازار مطرح و قیمت گذاری می‌گردند.

۱۰ – کالاهای حساس و ضرری مندرج در جدول گروه دوم به شرح زیر قیمت گذاری می‌شوند.
۱ – ۱۰ – ردیفهای ۷ و ۴۸ و ۱۷ مکرر (‌دخانیات) به طور قطعی و تثبیتی از طریق مجامع ذی‌ربط تعیین می‌شود و در سراسر کشور به صورت ثابت‌لازم الاجر است .
۲ – ۱۰ – ردیفهای ۱،۲،۱۱،۱۲،۱۴،۱۵،۱۷،۲۰،۲۲ به صورت تعادلی و توسط کمیته‌های ذی ربط یا ستاد تنظیم بازار یا شورای اقتصادی تعیین می‌شود‌و لازم الاجر است.
۳ – ۱۰ – سایر ردیفها در چارچوب دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان توسط وارد کننده وارد کننده و واحدهای تولیدی .

۱۱ – کالاها و خدمات مندرج در جداول گروه سوم به شرح زیر قیمت گذاری می‌شوند.
۱ – ۱۱ – خدمات و تولیدات صنفی در چار چوب قانون نظام صنفی، توسط کمیته‌های نظارت (‌ردیف ۲۶)
۲ – ۱۱ – در رابطه با قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و دامی با توجه به بند (۲) تبصره (۷۷) قانون برنامه دوم توسعه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با مشارکت وزارتخانه‌های ذی‌ربط و سازمان برنامه و بودجه، پیشنهاد لازم را در شهریور ماه هر سال جهت تصویب به شورای‌ اقتصادی ارایه خواهد نمود.
۳ – ۱۱ – در رابطه با آن دسته از کالاها و خدماتی که توسط واحدهای دولتی تولید می‌شوند مطابق قانون جاری و مصوبات شورای اقتصاد اقدام‌ می‌گردد.
۴ – ۱۱ – ردیفهای ۱،۳،۴،۵،۱۰،۲۵ جدول گروه سوم به صورت آزاد و در چارچوب دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان‌ راساً توسط واحدهای تولیدی ذی‌ربط

۱۲ – در کلیه موارد نصب برچسب و صدور سیاهه خرید ضروری است.

۱۳ – کدهای یازده گانه و نحوه نظارت طبق جداول پیوست خواهد بود و دستورالعمل اجرایی مربوط به نظارت بخشهای تولیدی توسط وزارت‌ بازرگانی و وزارتخانه‌های ذی‌ربط تهیه و ابلاغ می‌گردد.

۱۴ – به منظور عرضه مناسب و بهتر کالا در جهت تأمین نیازهای رفاهی مردم طی سال، وزارت بازرگانی می‌تواند نسبت به عرضه کالا در قالب کالابرگ‌ و با رعایت سقف مقداری کالا و یارانه مصوب با قمیتهای تلفیقی اقدام نماید.

۱۵ – با توجه به وظایف قانونی وزارت بازرگانی، تعیین ضوابط توزیع و سیاست گذاری امر توزیع کالاها و سبد حمایتی به عهده وزارت بازرگانی است‌ و سایر دستگاههای اجرایی موظف به هماهنگی با وزارت یاد شده هستند.

۱۶ – جدول یارانه‌ها، براساس تبصره(۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور ،‌ توسط وزارت بازرگانی (‌سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید‌گنندگان) تهیه و جهت تصویب به شورای اقتصادی ارایه خواهد شد.

۱۷ – واحدهای تولید خودرو به همراه واردات قطعات متعلقه خودرو به میزان ده درصد (۱۰%) قطعات یدکی به منظور خدمات بعد از فروش وارد‌ نمایند.

‌در اجرای مقررات این تصویب‌نامه کلیه وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی مکلف به همکاری با وزارت بازرگانی هستند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور