آیین‌نامه اجرایی اجزای (۱)، (۲)‌ و (۳) بند (‌الف)،‌ بند (ج) و بند (‌و) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ بودجه کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۲۲

۹۹۳۹ت۲۱۲۵۳‌هـ – ۱۳۷۸.۰۳.۰۳


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۲.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۴۲.۳۲۶ – ۱۰۲.۷۲۱ مورخ ۱۳۷۸.۲.۱۸ سازمان برنامه و بودجه کشور و‌سازمان امور اداری و استخدامی کشور به استناد بند هـ تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور آیین‌نامه اجرایی اجزای (۱)، (۲)‌ و (۳) بند (‌الف)،‌ بند (ج) و بند (‌و) تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود.

ماده ۱ـ در اجرای جزء ۱ بند الف حق عایله‌مندی و اولاد بازنشستگان کشوری و لشکری که دارای ۶۰ سال سن و یا بیشتر بوده و طبق قانون حق‌ عایله‌مندی و اولاد به آنها تعلق می‌گیرد، علاوه بر میزان مقرر دریافتی مطابق قانون، برای هر فرد بازنشسته دارای ۶۰ سال سن و بیشتر و بازنشستگانی‌ که به دلیل بیماری و از کارافتادگی بازنشسته شده‌اند (‌بدون شرط سنی) ماهانه حق عایله‌مندی مبلغ نود (‌هزار (۹۰.۰۰۰) ریال و حق اولاد به ازای هر‌ فرزند (‌حداکثر تا ۳ فرزند) مبلغ بیست هزار (۲۰.۰۰۰) ریال پرداخت می‌گردد.

‌تبصره ۱ – برقراری مزایای فوق برای مشمولین این ماده از زمانی است که شرایط فوق را احراز نمایند و از دست دادن هریک از شرایط مذکور موجب‌ جذب فوق العاده مربوط می‌گردد.

‌تبصره ۲ – دستگاه‌های اجرایی مکلفند، تعداد افراد مشمول این آیین‌نامه را در قالب فرم ابلاغی سال ۱۳۷۷ سازمان به تفکیک:

‌الف – بازنشستگان بالای ۶۰ سال

ب – از کارافتادگان مذکور در ماده (۱)

‌پس از تایید ذی حساب دستگاه حداکثر تا پایان ۷۸.۳.۳۱ به سازمان برنامه و بودجه اعلام نمایند تا نسبت به اختصاص اعتبار از محل ردیف فوق اقدام‌ گردد.

‌تبصره ۳ – کلیه دستگاه‌هایی که کارکنان آنها مشترک صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری می‌باشند می‌توانند از منابع اعتباری ردیف ۵۰۳۰۳۷‌ استفاده نمایند. اعتبار لازم برای دستگاه‌های مشمول از محل ردیف مذکور تأمین و به سر جمع اعتبار آنها اضافه می‌شود. شرکت‌های دولتی (‌آن تعداد از‌شرکت‌های دولتی که در قسمت ششم قانون ذکر شده و برای آنها سود پیش بینی شده است)، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی که کارکنان آنها‌ مشترکین سایر صندوق‌های بازنشستگی هستند مجازند نسبت به اجرای ماده (۱) این آیین‌نامه از محل اعتبارات خود اقدام نمایند.


‌ماده ۲ – در اجرای جزء ۲ بند الف طرح‌هایی از محل اعتبار این جزء از تبصره (۴) تأمین اعتبار شده و در موافقت‌نامه مبادله شده با سازمان برنامه‌و‌بودجه منظور می‌گردد که دارای یکی از شرایط ذیل باشند.

‌الف – طرح‌هایی که در چارچوب اصول منشور تربیتی نسل جوان بتواند با سازماندهی اوقات فراغت یا برگزاری آموزش‌های متناسب موجب ارتقاء حس‌ مسئولیت‌پذیری، خودباوری، تقویت بنیان‌های فکری، دینی و تثبیت هویت فرهنگی آنها شده و در زمینه مشارکت هر چه بیشتر جوانان را در سازندگی‌ کشور فراهم سازد.

ب – طرح‌هایی که در راستای توسعه مشارکت و حل مشکلات فرهنگی جوانان بتوانند با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های اجرایی‌ موجب افزایش بهره‌وری از منابع گردد.

ج – طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی که به صورت کاربردی ضمن شناخت ابعاد مختلف مسائل جوانان، راه‌حل‌های مشخص و قابل اجرا ارایه دهد.

‌د – نظارت و ارزشیابی و ارایه گزارش فعالیت‌های طرح‌های اجرا شده از محل اعتبار موضوع این بند از تبصره، بر عهده سازمان برنامه‌وبودجه است.‌ سازمان یاد شده می‌تواند تمام یا بخشی از این مسئولیت را بر عهده دبیرخانه شورای عالی جوانان قرار دهد و هزینه‌های آن را از محل اعتبار موضوع‌ ردیف ۲ بند الف تبصره تأمین نماید.


‌ماده ۳ – در اجرای جزء ۳ بند الف تبصره (۴) سازمان‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای نظامی و انتظامی می‌توانند با رعایت صرفه و صلاح دولت‌ نسبت به عقد قرارداد با هریک از شرکت‌های بیمه‌ای که خدمات بیمه مکمل درمان ارایه می‌کنند اقدام نمایند.

‌تبصره – سازمان برنامه و بودجه بر اساس تعداد افراد تحت پوشش هریک از صندوق‌های بازنشستگی، نسبت به اختصاص اعتبار به صندوق‌های مذکور‌ اقدام خواهد نمود. صندوق‌های فوق الذکر موظفند ضمن نظارت بر کیفیت خدمات ارایه شده در مقاطع زمانی سه ماهه عملکرد اجرایی خود را به‌ سازمان برنامه‌وبودجه گزارش نمایند. تخصیص اعتبارات منوط به ارایه گزارش عملکرد مذکور می‌باشد اعتبار جز (۳) بند (‌الف) از محل اعتبار ردیف ۵۰۳۰۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور تأمین خواهد شد.


‌ماده ۴ – در اجرای بند (ج) تبصره (۴) مبالغ قابل پرداخت به استناد این بند در حد اعتبار پیش‌بینی شده در ردیف ۵۰۳۴۵۸ و بر اساس موافقت‌نامه‌ مبادله شده بین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی به عنوان حق پرستاری به صورت کمک معاش خانواده، هزینه‌ می‌گردد.


‌ماده ۵ – در اجرای بند (‌و) تبصره فوق موضوع پرداخت پاداش پایان خدمت از محل اعتبار ردیف ۵۰۳۴۳۷ قسمت چهارم قانون بودجه، با توجه به‌ محدودیت اعتبار پیش‌بینی شده در ردیف فوق الذکر نسبت به اعتبار مورد نیاز، دستگاه‌ها مکلفند تا پایان خرداد ماه سال جاری آمار تعداد افراد مشمول‌ را به سازمان امور اداری و استخدامی اعلام دارند تا پس از بررسی و تعیین میزان بار مالی نسبت به چگونگی تأمین آن اتخاذ تصمیم به عمل آید و نتیجه‌ به دستگاه اجرایی اعلام گردد بدیهی است قبل از اعلام نتیجه مذکور، در این مورد نباید پرداختی توسط دستگاه صورت گیرد.

‌تاریخ اجرای این آیین‌نامه از ۱۳۷۸.۱.۱ خواهد بود.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور