آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۲۲

[تنفیذ و اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور]

شماره ۱۱۲۷۶ت۲۰۴۲۳‌هـ – ۱۳۷۸.۰۳.۰۸


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۲.۲۶ بنا به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و به استناد بند (ط) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور،‌ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – مشمولان قانون خدمت وظیفه عمومی زیر، در صورتی که واجد شرایط اعزام به خدمت در ازای پرداخت مبالغ تعیین شده، پس از طی دوره‌ آموزش نظامی از انجام خدمت دوره ضرورت در زمان صلح معاف می‌شوند.

۱ – مشمولان دیپلم و پایین‌تر متولدین ۱۳۳۸ تا پایان سال ۱۳۵۹

۲ – مشمولان فوق دیپلم متولدین ۱۳۳۸ تا پایان سال ۱۳۵۷

۳ – مشمولان لیسانس متولدین ۱۳۳۴ تا پایان سال ۱۳۵۵

۴ – مشمولان فوق لیسانس متولدین ۱۳۳۴ تا پایان سال ۱۳۵۳

۵ – مشمولان دکتری و بالاتر متولدین ۱۳۲۸ تا پایان سال ۱۳۵۱

‌تبصره ۱ – مشمولان موضوع بند (ح) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور مشمول مقررات این آیین‌نامه نیستند .

‌تبصره ۲ – مشمولان موضوع ماده (۲) قانون نحوه تأمین هیأت علمی و کلیه متعهدان به وزارتخانه‌ها مشمول مقررات این آیین‌نامه نیستند.


‌ماده ۲ – اعطای معافیت به گروههای دیگری از مشمولان خدمت وظیفه علاوه بر مشمولان مذکور در ماده (۱) در صورت لزوم منوط به اعلام نظر‌بعدی می‌باشد .


‌ماده ۳ – مبالغی که هریک از مشمولان موضوع ماده (۱) باید بپردازند به شرح جدول زیر می‌باشد:

‌مدرک تحصیلی ارزش ریالی معافیت و هزینه‌های آموزش

‌زیر دیپلم ۱۱.۰۰۰.۰۰۰

دیپلم ۱۲.۰۰۰.۰۰۰

فوق دیپلم ۱۳.۰۰۰.۰۰۰

لیسانس ۱۵.۰۰۰.۰۰۰

فوق لیسانس ۱۷.۰۰۰.۰۰۰

دکترای غیر پزشکی ۱۹.۰۰۰.۰۰۰

دکترای پزشکی ۲۱.۰۰۰.۰۰۰

تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
معادل ده درصد (۱۰%) وجوه واریزی از محل اعتبار مربوط تحت عنوان ” هزینه‌های آموزشی سربازانی که معاف می‌شوند و بهبود وضعیت‌ سربازان موجود” به ازای هر نفر حداقل یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین شده و در اختیار وزارت دفاع و پشتیبانی‌ نیروهای مسلح قرار می‌گیرد تا متناسب با تعداد سربازانی که آموزش می‌بینند بین دستگاههای ذی‌ربط توزیع گردد.

‌تبصره ۲ – مشمولانی که قبلاً آموزش نظامی را طی کرده‌اند یا مدت سه ماه به جبهه اعزام شده‌اند از پرداخت هزینه آموزش معاف می‌باشند.


‌ماده ۴ – مشمولان متأهل، وابستگان درجه اول خانواده معظم شهدا، جانبازان، مفقودالاثرها و آزادگان در پرداخت هزینه‌های مربوط به ارزش ریالی‌ معافیت، از پنجاه درصد (۵۰%) تخفیف برخوردار خواهند بود.

‌تبصره – افرادی که واجد دو یا چند شرط هستند فقط تا پنجاه درصد (۵۰%) تخفیف برخوردار خواهند بود.


‌ماده ۵ – مراحل اجرایی صدور کارت معافیت موضوع این آیین‌نامه در مورد مشمولان واجد شرایط اعزام در داخل کشور به شرح زیر می‌باشد:

۱ – مشمولان متقاضی معافیت موضوع این آیین‌نامه باید به حوزه وظیفه عمومی محل تولد و یا محل سکونت خود مراجعه نمایند.

۲ – حوزه‌های وظیفه عمومی موظفند به وضعیت مشمولان متقاضی رسیدگی و مشمولان واجد شرایط را جهت پرداخت مبالغ تعیین شده راهنمایی‌ نمایند .

۳ – حوزه‌های وظیفه عمومی پس از دریافت رسید بانکی از متقاضیان باید برای آنان دفترچه آماده به خدمت به تاریخ اولین اعزام پس از سپری شدن دو‌ ماه از تاریخ صدور دفترچه صادر و تحویل نمایند.

۴ – معاونت وظیفه عمومی موظف است ماهیانه آمار متقاضیان معافیت به همراه آمار کل مشمولان قابل اعزام را به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام‌ نماید.

۵ – ستاد کل نیروهای مسلح با هماهنگی سازمان‌های نیروهای مسلح، سهمیه آموزش هریک از آنها را مشخص و به وظیفه عمومی اعلام می‌نماید.

۶ – مبلغ مربوط به هزینه‌های دوره آموزشی باید قبل از تشکیل آن در اختیار نیروهای آموزش دهنده قرار گیرد.

۷ – مشمولانی که سابقه آموزش نظامی داشته باشند همانند سایر مشمولان این آیین‌نامه به مرکز آموزش همان نیرو اعزام خواهند شد تا رسماً از طریق‌ نیروهای مربوط، به عنوان کفایت آموزش ترخیص گردند.

۸ – مراکز آموزش دهنده موظفند مشمولان مزبور را پس از پایان آموزش به حوزه‌های وظیفه عمومی ذیربط معرفی نمایند.

۹ – حوزه‌های وظیفه عمومی موظفند برای مشمولان یاد شده کارت معافیت دائم صادر و تحویل نمایند.


‌ماده ۶ – مشمولان متقاضی معافیت با پرداخت وجوه تعیین شده تا زمان اعزام به دوره آموزش نظامی از معافیت موقت برخوردار خواهند شد.


‌ماده ۷ – چنانچه هر یک از مشمولان غیر غایب تا قبل از خاتمه آموزش نظامی واجد شرایط یکی از معافیت‌های قانونی گردد و یا فوت نماید مبلغ‌ دریافتی از وی با کسر نمودن هزینه مربوط به آموزش مسترد می‌گردد.


‌ماده ۸ – وضعیت مشمولان موضوع این آیین‌نامه از لحاظ دوران احتیاط و ذخیره تابع مقررات قانون خدمت وظیفه عمومی می‌باشد.


‌ماده ۹ – مبالغ دریافتی بابت اعطای معافیت و آموزش به حساب ردیف ۴۱۹۹۶۴ قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور واریز می‌شود.


‌ماده ۱۰ – معاونت وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مسئول اجرا و وزارتخانه‌های کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ مسئول نظارت بر اجرای این آیین‌نامه خواهند بود .

‌تبصره – هزینه‌های خاص اجرای این آیین‌نامه برای اداره وظیفه عمومی به پیشنهاد وزارت کشور، تایید سازمان برنامه و بودجه و تصویب هیأت دولت‌ در اختیار معاونت وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور