آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۳/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۴/۱۰

۱۰۱۵۲ت۲۱۳۳۲هـ – ۱۳۷۸.۰۳.۲۶


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۳.۱۶ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی اشتغال، آیین‌نامه اجرایی بند ب – تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – طرح‌هایی که از محل بند ب تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور تأمین می‌شوند عبارتند از:

‌الف – تکمیل، تجهیز و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام شهری و روستایی.

ب – طرح‌های خود اشتغالی زود بازده در زمینه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی، صنایع روستایی و امور کشاورزی با اولویت دامداری، شیلات، فرش‌بافی، خدمات فنی و مهندسی، آموزش، تعمیر و نگهداری و طراحی و مونتاژ توسط متقاضیان بیکار در مناطق شهری، روستایی و عشایری و با اولویت‌ طرح‌های نیمه تمام و تعاونی.

ج – اعطای تسهیلات مالی خود اشتغالی (‌وام انفرادی) به بانوان با اولویت زنان سرپرست خانواده فاقد ابزار و وسایل کار.

‌د – اعطای تسهیلات مالی به متقاضیان کار دارای مهارت برای اجرای طرح‌های خود اشتغالی در مناطق شهری و روستایی.

‌تبصره – صندوق موظف است پنجاه (۵۰%) درصد از کل اعتبار را به مناطق روستایی و عشایری اختصاص دهد.


‌ماده ۲ – اعطای وام به متقاضیان، طبق ضوابط و اولویت‌هایی که به تصویب کمیته هماهنگی اشتغال استان می‌رسد و بر اساس گزارش توجیهی (‌اقتصادی، مالی و فنی) که به تأیید دستگاه ذیربط با آن شغل خواهد رسید توسط صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی صورت خواهد پذیرفت. حداکثر‌ وام قابل اعطاء برای هر فرد مبلغ ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.


‌ماده ۳ – یکصد و پنجاه میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اعتبار این بند موضوع ردیف‌های ۱۱۲۵۰۳ و ۱۱۲۵۱۱ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور به نسبت درصدهای مذکور در جدول پیوست توسط صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی بین استان‌ها توزیع می‌گردد.

‌تبصره ۱ – بیست و پنج میلیارد (۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اعتبار ردیف‌های فوق الذکر به منظور اعطای وام در اختیار صندوق حمایت از فرصت‌های‌ شغلی اختصاص می‌یابد تا پس از تکمیل فضاهای ساختمان (‌قبل از تجهیز و راه اندازی) نسبت به واگذاری آنها به بخش غیر دولتی اقدام گردد.

تبصره ۲ – بیست و پنج میلیارد (۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اعتبار ردیفهای فوق الذکر به منظور اعطای وام در اختیار صندوق حمایت از فرصت‌های‌ شغلی قرار می‌گیرد تا طبق مقررات این آیین‌نامه نسبت به پرداخت وام به افراد واجد شرایط اقدام گردد.


‌ماده ۴ – اولویت در اعطای تسهیلات طرح‌های خود اشتغالی موضوع این آیین‌نامه با بیکارانی است که دارای مدرک دانشگاهی و همچنین دارای‌ مهارت فنی و حرفه‌ای بوده و در مراکز کاریابی و خدمات اشتغال ثبت‌نام نموده باشند.


‌ماده ۵ – در صورت عدم امکان جذب منابع تخصیص یافته به هر استان تا پایان بهمن ماه سال جاری، به پیشنهاد صندوق حمایت از فرصتهای شغلی و‌ تأیید وزیر کار و امور اجتماعی نسبت به جابجایی اعتبارات استان‌ها اقدام خواهد شد.


‌ماده ۶ – به منظور جلوگیری از استفاده مکرر متقاضیان از تسهیلات مختلف پیش‌بینی شده در تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور،‌ سازمان‌ها و نهادهایی که در ایجاد اشتغال برای آنها اعتباری منظور شده است موظفند فهرست اسامی استفاده‌کنندگان از این تسهیلات را در پایان هر ماه‌ جهت جلوگیری از پرداخت مضاعف تسهیلات به متقاضیان، به ادارات کل کار و امور اجتماعی استان و دبیرخانه کمیته هماهنگی اشتغال استان ارسال‌ نمایند.

‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهوری