اتخاذ تصمیماتی به منظور ساماندهی و برنامه‌ریزی حمل و نقل اتوبوسرانی درون شهری و برون شهری

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۸/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۹/۰۱

۷۲۹۰۳ت۲۰۴۴۶هـ ـ ۱۳۷۸.۰۸.۱۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۸.۵ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۶۶۷۲ مورخ ۱۳۷۷.۸.۵ وزارت صنایع و به استناد اصل یکصد و سی‌ و هشتم قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ساماندهی و برنامه‌ریزی حمل و نقل اتوبوسرانی درون شهری و برون شهری تصویب نمود:

۱- وزارت کشور مکلف است به منظور برنامه‌ریزی دراز مدت حمل و نقل درون شهری ،‌نسبت به برآورد نیاز تا پایان برنامه سوم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و راههای تأمین بودجه ارزی و ریالی مورد نیاز باهماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنایع ظرف‌دو ماه اقدام و نتیجه را جهت طرح در دولت ارایه نماید.

۲- وزارت صنایع مکلف است برنامه زمان بندی عرضه اتوبوسهای درون شهری و برون شهری با استاندارد آلودگی EURO II‌ و همچنین عرضه‌ اتوبوس با گاز CNG جهت مصارف شهری را ظرف یک ماه تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید.

۳- وزارت نفت مکلف است برنامه‌های خود را جهت اصلاح کیفیت سوخت گازوئیل و تجهیز حداقل پنج شهر بزرگ (‌تهران ،‌ مشهد، تبریز، اصفهان و‌ شیراز) به ایستگاههای سوخت رسانی CNG‌ را ظرف یک ماه به سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید.

۴- وزارت راه و ترابری مکلف است به منظور ساماندهی بخش حمل ونقل عمومی برون شهری و ارتقای کیفیت خدمات سرویس دهی و برقراری‌ سلامت و آرامش سفر و نوسازی ناوگان موجود تا سطح استانداردهای جهانی از طریق مشارکت و سرمایه گذاری هر چه بیشتر شرکتهای تعاونی و بخش‌خصوصی و کارخانجات سازنده اتوبوس و کامیون داخلی در امر تولید و حمل و نقل ظرف دو ماه پیشنهاد لازم را تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارایه‌نماید.

۵- سازمان برنامه و بودجه مکلف است برنامه‌های مربوط به بندهای (۲)، (۳)، (۴) این تصویبنامه را در قالب برنامه پنجساله سوم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنظیم و جهت تصویب به هیأت دولت ارایه نماید.

‌حسن حبیبی ‌معاون اول رییس جمهور