اصلاح‌ روش‌های‌ اجرایی‌ مرتبط‌ با ارباب‌ رجوع‌ در دستگاههای‌ دولتی‌

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۸/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۹/۲۰

شماره ۲۵۳/۱۴ – ۶/۹/۱۳۷۸

شورای‌ عالی‌ اداری‌ در هشتاد و چهارمین‌ جلسه‌ مورخ‌ ۱۹/۸/۱۳۷۸، بنا به‌ پیشنهاد سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور و به‌ منظور اصلاح‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ انجام‌ کار در دستگاههای‌ اجرایی‌، با جهت‌گیری‌ افزایش‌ رضایت‌ ارباب‌ رجوع‌ و خدمت‌ گیرندگان‌ و همچنین‌ ایجاد هماهنگی‌ لازم‌ بین‌ دستگاههای‌ دولتی‌ ارائه‌دهنده‌ خدمات‌، تصویب‌ نمود:

کلیه‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ موظفند روش‌های‌ مشترک‌ (بین‌ دستگاهی‌) و اختصاصی‌ مورد عمل‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ را که‌ از نظر دستگاههای‌ ذیربط‌ و سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور در اولویت‌ اصلاح‌ قرار دارند، مورد اصلاح‌ و بازنگری‌ قرار داده‌ و روش‌های‌ جدید ارائه‌ خدمات‌ را به‌ اطلاع‌ مردم‌ برسانند. در این‌ رابطه‌ به‌ منظور فراهم‌ آوردن‌ زمینه‌ انجام‌ تکالیف‌ تعیین‌ شده‌ و نیز همکاری‌ دستگاههای‌ ذیمدخل‌ و تشویق‌ و ترغیب‌ آنها در خصوص‌ اصلاح‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ انجام‌ کار و اطلاع‌رسانی‌ به‌ موقع‌ و موثر به‌ مردم‌، اقدامات‌ ذیل‌ به‌ مورد اجراء گذاشته‌ می‌شود:

۱- دستگاههای‌ اجرایی‌ تعیین‌ شده‌ در فهرست‌ پیوست‌ مصوبه‌ موظفند ظرف‌ مدت‌ ۷ ماه‌ (حداکثر تا پایان‌ خرداد ماه‌ ۱۳۷۹) نسبت‌ به‌ اصلاح‌ روش‌های‌ (اختصاصی‌ و مشترک‌) مربوطه‌ متضمن‌ نحوه‌ اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ با رعایت‌ نکات‌ زیر اقدام‌ و پس‌ از تایید سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور به‌ مرحله‌ اجرا گذارند:
‎‎‎۱/۱- سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور با همکاری‌ دستگاههای‌ دولتی‌ ذیربط‌ به‌ منظور ترویج‌ فرهنگ‌ بهبود سیستم‌ها و روش‌ها در واحدهای‌ اجرایی‌، نسبت‌ به‌ اصلاح‌ پنج‌ روش‌ تعیین‌ شده‌ در بند (۱) فهرست‌ پیوست‌ اقدام‌ می‌نماید.
‎‎‎۲/۱ – دستگاههای‌ اجرایی‌ که‌ در فهرست‌ پیوست‌ به‌ عنوان‌ مسئول‌ اصلاح‌ روش‌ها تعیین‌ گردیده‌اند، موظفند ظرف‌ مدت‌ یک‌ ماه‌ طرح‌ مقدماتی‌ اصلاح‌ روش‌های‌ تعیین‌ شده‌ را تنظیم‌ و به‌ سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور ارسال‌ نمایند و پس‌ از تایید (ظرف‌ ۱۵ روز) اقدامات‌ اجرایی‌ مربوط‌ به‌ اصلاح‌ روش‌های‌ مورد عمل‌ خود را معمول‌ دارند.

تبصره)کلیه‌ دستگاههای‌ ذیمدخل‌ در روش‌های‌ مشترک‌ (بین‌ دستگاهی‌) موظف‌ به‌ همکاری‌ با دستگاه‌ مسئول‌ تعیین‌ شده‌ در این‌ مصوبه‌ هستند و سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور باید زمینه‌ همکاری‌ لازم‌ را بین‌ دستگاههای‌ ذیربط‌ در اصلاح‌ روش‌های‌ مشترک‌ فراهم‌ نماید و در صورت‌ لزوم‌ از جهت‌ مدیریتی‌ و کارشناسی‌ هماهنگی‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورد.
‎‎‎۳/۱ – دستگاههای‌ اجرایی‌ ذیربط‌ موظفند براساس‌ پیشنهاد سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور و از محل‌ اعتبارات‌ پیش‌بینی‌ شده‌ برای‌ ارتقاء بهره‌وری‌ موضوع‌ تبصره‌ (۳۵) قانون‌ برنامه‌ پنج‌ ساله‌ دوم‌ و بند (۷) ضوابط‌ اجرایی‌ بودجه‌ سال‌ ۱۳۷۸ کل‌ کشور جهت‌ تشویق‌ و ترغیب‌ مجریان‌، ناظران‌، مدیران‌ و افرادی‌ که‌ در اصلاح‌ روش‌های‌ یاد شده‌ دخیل‌ بوده‌ و موجبات‌ افزایش‌ بهره‌وری‌ و رضایت‌ ارباب‌ رجوع‌ را فراهم‌ آورند، پاداش‌ مناسب‌ پرداخت‌ نمایند.

۲- کلیه‌ دستگاههای‌ دولتی‌ موظفند ظرف‌ (۴) ماه‌ به‌ منظور مستند سازی‌، اصلاح‌، و تدوین‌ روش‌های‌ انجام‌ کار و اطلاع‌رسانی‌ نحوه‌ انجام‌ آنها به‌ مردم‌، روش‌های‌ اختصاصی‌ و مشترک‌ مورد عمل‌ خود را احصاء و به‌ سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور اعلام‌ نمایند.
‎‎‎۱/۲ – سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور از بین‌ روش‌های‌ اعلام‌ شده‌
توسط‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ نسبت‌ به‌ تعیین‌ روش‌های‌ دارای‌ اولویت‌ با توجه‌ به‌ میزان‌ تاثیرگذاری‌ آنها در افزایش‌ کارآیی‌ ارائه‌ خدمات‌، رضایت‌ عمومی‌ و کاهش‌ هزینه‌های‌ عمومی‌ اقدام‌ و فهرست‌ این‌ روش‌ها را جهت‌ اصلاح‌ در مدت‌ (۲) سال‌ به‌ دستگاهها اعلام‌ خواهد نمود.
‎‎‎۲/۲ – دستگاههای‌ دولتی‌ موظفند آن‌ تعداد از روش‌های‌ اولویت‌ دار را که‌ می‌توانند برای‌ هر سال‌ اصلاح‌ کنند در چارچوب‌ برنامه‌های‌ مطالعاتی‌ خود به‌ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ جهت‌ پیش‌بینی‌ بودجه‌ مطالعاتی‌ اعلام‌ نمایند.
‎‎‎۳/۲ – سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ در اجرای‌ سیاست‌های‌ تحول‌ اداری‌ کشور موظف‌ است‌ اعتبارات‌ لازم‌ برای‌ طرح‌های‌ مطالعاتی‌ مربوط‌ به‌ اصلاح‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ مورد پیشنهاد دستگاههای‌ اجرایی‌ کشور را در بودجه‌ سالیانه‌ دستگاهها لحاظ‌ نماید و فهرست‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ مورد توافق‌ با دستگاههای‌ اجرایی‌ را جهت‌ نظارت‌ بر پیشرفت‌ کار و اصلاح‌ آن‌ در اختیار سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور قرار دهد.
‎‎‎۴/۲ – سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور موظف‌ است‌ براساس‌ فهرست‌
طرح‌های‌ اصلاحی‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ مورد توافق‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ و سازمان‌
برنامه‌ و بودجه‌، با تعیین‌ کارشناس‌ ناظر برای‌ این‌ گونه‌ طرح‌ و در چارچوب‌
مقررات‌ و ضوابط‌ مربوطه‌ و براساس‌ برنامه‌ زمانبندی‌ شده‌، طرح‌های‌ اصلاحی‌ را
راهبری‌ و نظارت‌ نموده‌ و به‌ صورت‌ مرحله‌ای‌ گزارش‌ پیشرفت‌ کار را به‌ سازمان‌
برنامه‌ و بودجه‌ اعلام‌ نماید. سازمان‌ مذکور براساس‌ گزارش‌ سازمان‌ امور اداری‌
و استخدامی‌ کشور نسبت‌ به‌ تخصیص‌ اعتبارات‌ پیش‌بینی‌ شده‌ اقدام‌ خواهد نمود.

۳- سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور در راستای‌ ایجاد عزم‌ ملی‌ و به‌ منظور تشویق‌ و ترغیب‌ کلیه‌ کارکنان‌ دستگاههای‌ دولتی‌ برای‌ مشارکت‌ در اصلاح‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ انجام‌ کار و اطلاع‌رسانی‌ به‌ ارباب‌ رجوع‌ می‌تواند نسبت‌ به‌ تشویق‌ کارکنان‌ دولت‌ اقدام‌ نموده‌ و جهت‌ اعطای‌ پاداش‌های‌ مناسب‌ برای‌ مجریان‌، ناظران‌، مدیران‌ و سایر دست‌اندرکاران‌ اصلاح‌ سیستم‌ها و روش‌ها به‌ مسئولان‌ دستگاهها پیشنهاد نماید. مقامات‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ موظف‌ به‌ اجرای‌ این‌ پیشنهادها در حدود مقررات‌ و اعتبارات‌ پیش‌بینی‌ شده‌ در بودجه‌ سالیانه‌ خود هستند.

تبصره) در مواقع‌ ضروری‌ و خاص‌، پرداخت‌ مستقیم‌ پاداش‌ توسط‌ سازمان‌ امور
اداری‌ و استخدامی‌ کشور به‌ کارکنان‌ ذیربط‌ دستگاهها که‌ منشأ اقدامات‌ چشمگیر
در زمینه‌ اصلاح‌ سیستم‌ها و روش‌ها باشند، بلامانع‌ است‌. اعتبار مورد نیاز برای‌
این‌ امر توسط‌ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ در اختیار سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور قرار می‌گیرد.

۴- سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور موظف‌ است‌ تا پایان‌ سال‌ جاری‌ نسبت‌
به‌ تهیه‌ و تدوین‌ دستورالعمل‌های‌ حمایتی‌، تشویق‌ و ترغیب‌، تعیین‌ شاخص‌های‌
اولویت‌ گذاری‌، کنترل‌ و نظارت‌ بر پیشرفت‌ کارها، آموزش‌ و تجهیز کارشناسان‌
سیستم‌ها و روش‌ها اقدام‌ و جهت‌ اجرا به‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ ذیربط‌ ابلاغ‌ نماید.

۵- به‌ منظور نظارت‌ و راهبری‌ اصلاح‌ روش‌های‌ انجام‌ کار، ستاد برنامه‌ریزی‌ تحول‌ اداری‌ از طریق‌ شوراهای‌ تحول‌ اداری‌ دستگاهها نسبت‌ به‌ تشکیل‌ کمیته‌ تخصصی‌ مربوط‌ به‌ اصلاح‌ سیستم‌ها و روش‌ها زیر نظر شوراهای‌ مذکور اقدام‌ می‌نماید.

۶- دبیرخانه‌ شورای‌ عالی‌ اداری‌ موظف‌ است‌ بر روند اجرای‌ روش‌های‌ یاد شده‌، نظارت‌ لازم‌ را اعمال‌ نموده‌ و گزارش‌ پیشرفت‌ روش‌های‌ اصلاح‌ شده‌ مندرج‌ در بند (۱) را به‌ شورای‌ عالی‌ اداری‌ گزارش‌ نماید.

محمد باقریان
معاون‌ رئیس‌ جمهور و دبیر شورای‌ عالی‌ اداری‌


 ‎‎‎عناوین‌ روش‌های‌ اختصاصی‌ و مشترک‌ دارای‌ اولویت‌ جهت‌ اصلاح‌

۱- سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:

 ‎‎‎۱- روش‌ توزیع‌ داروهای‌ کمیاب‌ در کشور (وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌، شرکت‌ سهامی‌ دارویی‌ کشور، هلال‌ احمر و شرکت‌های‌ پخش‌ دارویی‌).

 ‎‎‎۲- اصلاح‌ روش‌های‌ ارائه‌ خدمات‌ اورژانس‌، بستری‌ و سرپایی‌ به‌ مراجعان‌ مبتنی‌ بر نظام‌ کیفیت‌ فراگیر خدمات‌ ‎‎‎ (T.Q.M) ‎‎‎ (وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌).

 ‎‎‎۳- روش‌ اطلاع‌رسانی‌ به‌ مودیان‌ مالیاتی‌ (وزارت‌ امور اقتصادی‌ و دارایی‌).

 ‎‎‎۴- امور اجرائیات‌ – روش‌ شماره‌گذاری‌ (وزارتخانه‌های‌ کشور، دادگستری‌، پست‌ و تلگراف‌ و تلفن‌ و نیروی‌ انتظامی‌).

 ‎‎‎۵- روش‌ لغو تعهد خدمت‌ فارغ‌التحصیلان‌ (وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌، وزارت‌ کار و امور اجتماعی‌).

 ‎‎‎۲- وزارت‌ بازرگانی‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ ثبت‌ سفارش‌ کالاهای‌ غیر نفتی‌ از مرحله‌ ثبت‌ سفارش‌ تا مرحله‌ ترخیص‌ (وزارت‌ صنایع‌، بانک‌ مرکزی‌، گمرک‌ ایران‌).
‎‎‎۲- روش‌ صدور مجوز صادرات‌ (وزارت‌ بازرگانی‌، موسسه‌ استاندارد و تحقیقات‌ صنعتی‌ ایران‌، اتحادیه‌ صادر کنندگان‌).
‎‎‎۳- روش‌ انجام‌ خرید کالاهای‌ اساسی‌ از خارج‌ از کشور (وزارتخانه‌های‌ امور اقتصادی‌ و دارایی‌، جهادسازندگی‌، بازرگانی‌، کشاورزی‌، گمرک‌ ایران‌ و بانک‌ مرکزی‌).

 ‎‎‎۳- وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ استقرار نظام‌ کیفیت‌ فراگیر خدمات‌ ‎‎‎ (T.Q.M) ‎‎‎ در مراکز درمانی‌ و بیمارستان‌های‌ دولتی‌ (کلیه‌ دانشگاههای‌ علوم‌ پزشکی‌).
‎‎‎۲- روش‌ استقرار نظام‌ تامین‌ اجتماعی‌ فراگیر (سازمان‌ تامین‌ اجتماعی‌ و سازمان‌ خدمات‌ درمانی‌).

 ‎‎‎۴- وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ صدور مجوز چاپ‌ و نشر کتاب‌ (وزارتخانه‌های‌ آموزش‌ و پرورش‌، اطلاعات‌، نیروی‌ انتظامی‌ و سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌).
‎‎‎۲- روش‌ صدور مجوز ورود و خروج‌ آثار تصویری‌ از طریق‌ گمرکات‌ به‌ خارج‌ از کشور (وزارت‌ اطلاعات‌، گمرک‌ ایران‌).
‎‎‎۳- روش‌ صدور مجوز فیلمبرداری‌ از اماکن‌ و مجامع‌ عمومی‌ (نیروی‌ انتظامی‌).
‎‎‎۴- روش‌ صدور مجوز ورود و خروج‌ مواد و تجهیزات‌ سمعی‌ و بصری‌ (گمرک‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌).

 ‎‎‎۵- وزارت‌ کشاورزی‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ توزیع‌ ماشین‌ آلات‌ کشاورزی‌ (وزارتخانه‌های‌ جهاد سازندگی‌ و نیرو).
‎‎‎۲- روش‌ توزیع‌ کود و سموم‌ کشاورزی‌ (وزارت‌ صنایع‌، موسسه‌ تحقیقات‌ آب‌ و خاک‌ کشور و شرکت‌ ملی‌ پتروشیمی‌).
‎‎‎
‎‎‎۶- دادگستری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ رسیدگی‌ به‌ پرونده‌های‌ چک‌ بلامحل‌ و چک‌های‌ ممنوع‌الصدور (دادگستری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، نیروی‌ انتظامی‌، بانک‌ها).
‎‎‎۲- روش‌ اجرای‌ احکام‌ صادره‌ از هیات‌ تخلفات‌ قانون‌ کار (دادگستری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، هیات‌ تشخیص‌ و حل‌ اختلافات‌ قانون‌ کار).

 ‎‎‎۷- وزارت‌ کار و امور اجتماعی‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
۱- روش‌ کاریابی‌ (شرکت‌ پست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌).

 ‎‎‎۸- وزارت‌ امور اقتصادی‌ و دارایی‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ اعطای‌ تسهیلات‌ بانکی‌ (تبصره‌ ۳) (سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، وزارت‌ تعاون‌، بانک‌های‌ عامل‌، بانک‌مرکزی‌).
‎‎‎۲- روش‌ رسیدگی‌ به‌ کالاهای‌ قاچاق‌ (گمرک‌ ایران‌، دادگستری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، دادگاه‌ انقلاب‌، سازمان‌ تعزیرات‌ حکومتی‌، سازمان‌ جمع‌آوری‌ و فروش‌ کالاهای‌ متروکه‌).
‎‎‎۳- روش‌ تشخیص‌، تسجیل‌ و تقسیط‌ مالیات‌.

 ‎‎‎۹- وزارت‌ تعاون‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ تشکیل‌ شرکت‌ها و اتحادیه‌های‌ تعاونی‌ (یکی‌ از وزارتخانه‌های‌ کشاورزی‌، صنایع‌، معادن‌ و فلزات‌، جهاد سازندگی‌، راه‌ و ترابری‌، کار و امور اجتماعی‌، مسکن‌ و شهرسازی‌، فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌، آموزش‌ و پرورش‌، فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌، نیروی‌ انتظامی‌، سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ کشور).

 ‎‎‎۱۰- شرکت‌ پست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
‎‎‎۱- روش‌ قبول‌ و ارسال‌ امانات‌ و بسته‌های‌ پستی‌ به‌ خارج‌ از کشور (وزارتخانه‌های‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌، کشاورزی‌ و گمرک‌ ایران‌).
‎‎‎۲- روش‌ دریافت‌ و توزیع‌ امانات‌ پستی‌ وارده‌ از خارج‌ (گمرک‌ ایران‌).

 ‎‎‎۱۱- وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
۱- روش‌ پذیرش‌ دانشجویان‌ خارجی‌ در دانشگاههای‌ ایران‌ (وزارت‌ امور خارجه‌).

 ‎‎‎۱۲- وزارت‌ نیرو با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
۱- مشترکین‌ آب‌ کشاورزی‌ (وزارت‌ کشاورزی‌).

 ‎‎‎۱۳- وزارت‌ امور خارجه‌ با همکاری‌ دستگاههای‌ ذیربط‌:
۱- روش‌ ابلاغ‌ اوراق‌ قضایی‌ (دادگستری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌).
۲- روش‌ صدور روادید ورود تجاری‌ ۷۲ ساعته‌ (نیروی‌ انتظامی‌).