‌آیین‌نامه اجرایی بند “‌د” تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۱۱/۱۰

.۵۲۸۰۸ ت ۲۱۰۰۴ هـ ـ ۱۳۷۸.۱۰.۲۸
&‌وزارت فرهنگ و آموزش عالی ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
&‌بودجه ـ روابط موجر و مستأجرـ وزارتخانه هاـ محاسبات عمومی ـ معاملات و اموال دولتی


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۱۰.۲۶ بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و به استناد بند "‌د" تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور،‌ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ـ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی می‌توانند ساختمان‌ها (‌اعم از اداری، مسکونی یا آموزشی) کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها،‌ استخرها، سالن‌های آمفی تئاتر، غذاخوری ، اجلاس (‌کنفرانس) خوابگاه‌های دانشجویی ، مهمانسراها، ایستگاه‌های تحقیقاتی ، سالن‌های فیزیوتراپی ،‌تشریح ،‌رادیوگرافی ، سیتی‌اسکن ، دندانپزشکی ، درمانگاه‌ها ، بیمارستان‌ها، باغ‌ها و مزارع، امکانات جاده‌سازی ، چاه‌کنی ، آب‌رسانی، کارخانه‌ها‌ خانه‌های سازمانی، و محل‌های تفریحی و سرگرمی و دیگر امکانات خود را برای مدتی که مورد نیاز نیست و استفاده از آنها توسط غیر، موجب استهلاک‌ غیرمعمول نمی‌شود، با رعایت کاربری قبلی به اشخاص حقیقی ، حقوقی واجد شرایط به اجاره واگذار کنند.


‌ماده ۲ـ میزان اجاره بها باید به نحوی تعیین شود که امکان تهیه محل یا وسیله مشابه با همان مال الاجاره در زمان انعقاد قرار داد فراهم باشد (‌قیمت‌ عادله روز).


‌ماده ۳ـ مدت اجاره می‌تواند تا پایان سال ۱۳۷۸ به صورت ماهانه، روزانه و ساعتی باشد. در هر صورت مدت اجاره باید به صراحت در اجاره نامه قید‌ شود.


‌ماده ۴ـ اجاره‌نامه می‌تواند رسمی یا عادی باشد در صورت عادی بودن اجاره‌نامه باید تضمین کافی برای دریافت اجور و تخلیه و تحویل در پایان مدت‌ اجاره از مستأجر گرفته شود.


‌ماده ۵ـ در اجاره‌نامه باید به صراحت قید شود که مستأجر حق واگذاری مورد اجاره را کلاً یا جزئاً به غیر ندارد.


‌ماده ۶ـ در مورد اجاره ساختمان‌ها ، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها باید ترتیبات لازم برای پرداخت بهای آب و برق و گاز و تلفن و مواد مصرفی مستأجر داده‌ شود.


‌ماده ۷ـ محل یا دیگر امکانات مورد اجاره باید طی صورت‌جلسه‌ای با ذکر کامل امکانات و تجهیزات به مستأجر تحویل داده شود و در پایان مهلت به‌ همان صورت بازپس گرفته شود.


‌ماده ۸ـ در مواردی که مورد اجاره به اعتبار شخصیت مستأجر واگذار می‌شود، باید مباشرت مستأجر در استفاده از منافع مورد اجاره در اجاره‌نامه قید‌ شود.


‌ماده ۹ـ تمدید مهلت اجاره مستأجرین سال ۱۳۷۷ با رعایت کلیه جوانب و مصلحت موجر بلامانع است.


‌ماده ۱۰ـ مال‌الاجاره باید در شروع مدت مورد نظر و در صورتی که بیشتر از یک ماه باشد در آغاز هر ماه پرداخت شود.


‌ماده ۱۱ـ درآمد حاصل از اجرای این آیین‌نامه باید به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز شود. معادل وجوه واریزی فوق از محل اعتبار‌ ردیف‌های ۵۰۳۲۰۹ و ۵۰۳۲۰۸ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور در اختیار وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی قرار می‌گیرد تا در جهت نگهداری و تجهیز ساختمان‌ها و امکانات موجود دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی هزینه گردد.


‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور