تعیین نرخ هزینه‌های طبقه بندی کالاها، خدمات فوق العاده، هزینه مراقبت و هزینه بدرقه کالا

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۱/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۱۱/۲۵

۵۶۵۸۷ت۲۰۷۶۷هـ ـ ۱۳۷۸.۱۱.۱۱


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸/۱۱/۳ بنابه پیشنهاد شماره ۴۳۰۰۹‌ مورخ ۱۳۷۷.۱۰.۲۳ وزارت امور اقتصادی و دارایی و در اجرای بند (ج) ماده (۲) قانون امور گمرکی ـ مصوب ۱۳۵۰ ـ نرخ هزینه‌های طبقه‌بندی کالاها ، خدمات فوق العاده ، هزینه مراقبت و هزینه بدرقه را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌الف ـ هزینه تعیین تعرفه

۱ـ طبقه‌بندی تعرفه کالاهایی که مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد و تعیین تعرفه آن از روی اسناد خرید انجام می‌گیرد از یک تا سه قلم جمعاً ۴۰۰۰ ریال و‌ برای هر قلم اضافی ۸۰۰ ریال دریافت خواهد شد.
‌نسبت به کلاهایی که به منظور تعیین تعرفه و یا تعیین تعرفه توأم با کارشناسی به گمرک تسلیم می‌شود و تعیین آن توسط کارشناسانی که در استخدام‌ گمرک ایران نیستند انجام می‌شود که از این بابت بر طبق مقررات مربوط به کارشناسان رسمی یا آزمایشگاهی دانشگاه‌های کشور و یا آزمایشگاه‌های‌ کشور خارجی یا سایر آزمایشگاه‌ها پرداخت می‌شود نیز دریافت خواهد شد.

۲ـ تعیین تعرفه نمونه‌هایی که قبل از ورود کالا درخواست می‌شود برای یک تا سه قلم جمعاً ۰۰۰‌ر۵۰ ریال و برای هر قلم اضافی ۰۰۰‌ر۱۰ ریال‌ دریافت خواهد شد.

۳ـ چنانچه تعرفه ابلاغ شده به درخواست متقاضی به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع و تعیین شده باشد هزینه متعلقه به میزان یکصد‌ درصد افزایش خواهد یافت.

ب ـ اضافه کار (‌خدمات فوق العاده)

۱ـ در صورتی که اضافه کار در محل گمرک انجام شود در روز هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۴ ریال و شب هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۶ ریال خواهد بود.

۲ـ اگر اضافه کار در خارج از اماکن گمرکی انجام شود برای هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۸ ریال و شب ۰۰۰‌ر۱۲ ریال خواهد بود که علاوه بر پرداخت آن،‌ هزینه یا تأمین وسیله رفت و آمد مامورین نیز به عهده متقاضی است.

ج ـ هزینه مراقبت

۱ـ در انبارهای اختصاصی و نقاط خارج از اماکن گمرکی برای هر گروه در روز ساعتی ۰۰۰‌ر۸ ریال و برای شب هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۱۲ ریال خواهد‌ بود.

۲ـ هزینه نظارت کالای انتقالی در صورتی که در محل گمرک انجام شود در روز برای هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۴ ریال و در اثنای شب برای هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۶ ریال و چنانچه عمل نظارت خارج از اماکن گمرکی انجام شود در روز برای هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۸ ریال و در شب برای هر گروه ساعتی ۰۰۰‌ر۱۲ ریال خواهد بود که علاوه بر پرداخت آن هزینه یا تأمین وسیله رفت و آمد مأمورین به عهده متقاضی می‌باشد.

‌د ـ هزینه بدرقه کالا
‌هزینه مأمور بدرقه هر شبانه روز مأمور ۰۰۰‌ر۲۴ ریال تعیین می‌گردد کسر شبانه روز نیز یک شبانه روز منظور می‌شود.

‌ه‍ـ برای کالاهای صادراتی (۵۰%) تخفیف در مأخذ فوق منظور می‌گردد مگر آنکه به موجب سایر قوانین به نحو دیگری مقرر شده باشد.

‌و ـ این تصویبنامه از ۱۳۷۸.۱.۱ لازم الاجرا می‌باشد.

‌این متن جانشین تبصره (۲) ذیل قسمت پانزدهم (‌از تبصره (۲) الی آخر) تصویبنامه شماره ۱۲۳۸۶ مورخ ۱۳۶۳/۵/۷ می‌شود.

‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور