ضوابط استفاده از مرخصی استحقاقی و رعایت دقیق آن و رسیدگی دادرس علی‌البدل در غیاب دادرس اصلی به پرونده‌ها

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۲/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۱۲/۰۸

بخشنامه به واحدهای قضایی و اداری سراسر کشور

به منظور استفاده صحیح و قانونی از مرخصی استحقاقی و ترتیب درست تحصیل آن اقتضا دارد :

 ۱ . کارگزینی ها مطابق ماده ۴ آیین‌نامه مرخصی‌ها مصوّب ۱۳۴۶.۷.۲۲ با اصلاحات بعدی‌، در فروردین ماه هر سال‌، جدول اسامی مستخدمان رسمی را که متضمن مدّت مرخصی استحقاقی‌ هریک از کارکنان باشد تهیه و برای رئیس اداره مربوطه ارسال کنند.

۲ . باقیمانده مرخصی هر کس در آغاز هر سال بعد به او ابلاغ شود تا با آگاهی از داشتن استحقاق‌ و اطلاع از مدّت آن‌، در موقع لازم درخواست مرخصی کند و ادارات مربوط هم با توجه به آن‌،نسبت به اعطای مرخصی به متقاضی اقدام کنند.

۳ . استفاده از مرخصی استحقاقی‌، موکول به تقاضای کتبی مستخدم و موافقت رئیس اداره‌ مربوط است‌.

۴ . مستخدمی که تحصیل مرخصی نموده باید از تمام آن مرخصی استفاده کند.

۵ . از اینکه بدون درخواست یا چند نوبت در سال و بدون ترتیب لازم از مرخصی استفاده یاتمدید نماید، خودداری شود.

۶ . نسبت به قضات محاکم و شعب‌، باید ترتیبی داده شود تا دادرس علی البدل در غیاب عضو اصلی به پرونده‌ها رسیدگی کند و هیچ پرونده‌ای به عذر در مرخصی بودن قاضی و بلاتصدّی‌بودن دادگاه‌، تجدید وقت نگردد و با توجه به بند ۲۵ بخشنامه شماره ۱.۷۸.۸۶۹۱ مورّخ‌ ۱۳۷۸.۹.۷ در موارد حج تمتّع نیز به این ترتیب مراعات گردد.

۷ . در مورد کارمندان ادارات تابع قوه قضاییه ترتیبی داده شود تا کارمند دیگری وظایف او را درغیاب وی انجام دهد و از این حیث وقفه‌ای در کار دفاتر دادگاهها یا جریان امور ادارات واحدهای‌ مختلف پیش نیاید.

۸ . رئیسان و مسؤولان واحدهای مختلف قضایی و اداری بر حسن اجرای مقرّرات مربوط به‌مرخصی‌ها و اجرای مفاد این بخشنامه‌، نظارت لازم به عمل خواهند آورد.

۹ . مدیران کل کارگزینی قضایی و اداری‌، بایستی دقیقاً مفاد این بخشنامه را رعایت و به فوریت‌ ترتیبی اتّخاذ نمایند که مشکلات‌ موجود فعلی حل شده و بتوانند هر لحظه پاسخ‌گوی استعلامات‌ مراجع مختلف باشند.

سید محمود هاشمی شاهرودی – رئیس قوه قضاییه