آیین‌نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۱/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۲/۰۴

‌شماره: ۸۴۳ت۲۲۷۳۸ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱.۲۲

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱.۱۷ بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و به استناد بند (ک) تبصره (۱۷) قانون بودجه ۱۳۷۹ ‌کل کشور‌ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۸]
دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی دولتی و غیر دولتی می‌توانند برحسب مورد پس از کسب مجوز از یکی از ‌وزارتخانه‌های فرهنگ‌ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا سقف پنج ‌درصد از ظرفیت قابل پذیرش خود با رعایت مفاد این آیین‌نامه نسبت به پذیرش متقاضیان ‌غیرایرانی یا دانشجویان ایرانی که در سایر‌ کشورها مشغول به تحصیل هستند، اقدام نمایند.

‌ماده ۲ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۸]
بررسی صلاحیت علمی متقاضیان غیرایرانی در چارچوب ضوابط و دستورالعملهایی که به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، بر عهده دانشگاهها ‌و مؤسسه های آموزش عالی پذیرنده است

‌ماده ۳ – بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان غیرایرانی توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی به صورت متمرکز و براساس ضوابط ‌مصوب انجام‌ خواهد شد.

‌ماده ۴ – کلیه دانشجویان غیرایرانی پذیرفته شده مکلف به گذراندن دوره زبان فارسی طبق سرفصلهای مصوب وزارت فرهنگ و ‌آموزش عالی، در یکی‌ از مراکزی که آن وزارت تعیین خواهد کرد، می‌باشند.

‌ماده ۵ – شهریه تحصیل دانشجویان غیرایرانی پذیرفته شده در سال ۱۳۷۹، به صورت ارزی و حداقل برابر با مبالغ مندرج در جدول ‌شماره (۱) پیوست‌ این آیین‌نامه می‌باشد.

‌تبصره ۱- حداقل شهریه این پذیرفته شدگان در سالهای تحصیلی بعد، براساس هزینه های جاری دانشگاهها، از سوی وزیران فرهنگ ‌و آموزش عالی و‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد شد.

‌تبصره ۲ – هزینه‌های مربوط به تسهیلات رفاهی (‌خوابگاه، غذا و …) به طور جداگانه از سوی هر دانشگاه تعیین و دریافت خواهد شد.

‌تبصره ۳ – میزان اخذ شهریه علاوه بر حداقل مندرج در جدول شماره ۱ و هزینه های مربوط به تسهیلات رفاهی باید به تصویب ‌هیات امنای دانشگاه‌ پذیرنده برسد.

‌ماده ۶ – شهریه ارزی دانشجویان به حسابی که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای هر دانشگاه پذیرنده به طور ‌جداگانه افتتاح می‌شود،‌ واریز شده و به عنوان سهمیه ارزی آن دانشگاه، علاوه بر سهمیه تخصیص یافته جاری و عمرانی، تلقی می‌گردد.
‌دانشگاه می‌تواند از این سهمیه ارزی برای خرید خارجی کالا یا خدمات استفاده نماید و در صورت تمایل براساس نرخ واریزنامه ای، درآمد ‌حاصله را به‌ ریال تبدیل و به حساب درآمدهای اختصاصی خود واریز کند.

‌ماده ۷ – پذیرش دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی خارج از کشور مطابق با آیین‌نامه ‌انتقال دانشجویان‌ ایرانی دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی خارج از کشور به دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی داخل کشور ‌مصوب دویست و نود و نهمین‌ جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی مورخ ۱۳۷۴.۳.۲۸ برحسب مورد توسط معاونت دانشجویی وزارت فرهنگ و ‌آموزش عالی و یا معاونت دانشجویی‌و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت متمرکز صورت می‌پذیرد. پذیرش این ‌دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی نیز تابع‌ مصوبه فوق و الحاقیه ماده (۱۶) این آیین‌نامه مصوب سیصد و دومین جلسه شورای عالی ‌برنامه‌ریزی می‌باشد.

‌ماده ۸ – شهریه دانشجویان ایرانی انتقالی از دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی دولتی خارج از کشور به دانشگاههای داخل کشور ‌مطابق با‌ پیوست شماره (۲) این آیین‌نامه به صورت ریالی بوده و باید به حساب درآمدهای اختصاصی دانشگاه پذیرنده واریز شود.

‌ماده ۹ – درآمد ارزی و ریالی حاصل از پذیرش دانشجویان غیرایرانی و یا انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور ‌باید در‌ دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی در قالب بودجه تفصیلی به مصارف زیر برسد:
‌الف – پرداخت حق التدریس اعضای هیات علمی ایرانی و غیرایرانی.
ب – تکمیل و تجهیز آزمایشگاهها ، کارگاهها و اماکن آموزشی.
ج – برگزاری سمینارهای علمی داخلی و بین‌المللی.
‌د – پرداخت حق عضویت و یا شرکت در مجامع علمی داخلی و بین‌المللی.
ه- – تهیه کتب و مجلات علمی از مراکز داخل یا خارج از کشور.
‌و – انجام تبلیغات و معرفی دانشگاه یا مؤسسات آموزشی در سطح بین‌المللی به منظور جذب متقاضیان غیرایرانی.
‌ز – مهیا نمودن امکانات پذیرش و اقامت دانشجویان غیرایرانی.
ح – پرداخت هزینه عضویت در شبکه های ارتباطی بین‌المللی و فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز.
ط – پرداخت هزینه مأموریتهای خارج از کشور.
ی – انجام سایر هزینه های مربوط به جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی.

‌ماده ۱۰ – پذیرش دانشجویان غیرایرانی و یا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی خارج از ‌کشور به صورت‌ میهمان برای یک یا چند نیمسال تحصیلی با رعایت ضوابط مندرج در این آیین‌نامه مجاز می‌باشد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور