آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۳/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۴/۰۵

‌شماره: ۱۰۷۳۳ت۲۲۹۵۷ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۳.۲۱

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۳.۸ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ‌سازمان ملی جوانان و به استناد بند (ی) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر ‌تصویب نمود:

‌فصل اول – کلیات :

‌ماده ۱ – تسهیلات اعتباری در سال ۱۳۷۹ به شرح جداول موضوع این آیین‌نامه از طریق بانکهای تجاری (‌ملی ایران، صادرات، تجارت، ‌ملت، سپه، رفاه کارگران) و همچنین از طریق بانکهای تخصصی (‌کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن) که از این پس به اختصار بانکهای ‌عامل نامیده می‌شوند و توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردند، اعطا می‌شود.

‌تبصره – در اجرای بند ب تبصره (۳) قانون بودجه سالجاری، سهم بخشهای مختلف اقتصادی از افزایش درمانده کل تسهیلات ‌بانکی طی سال ۱۳۷۹ براساس تصویب شورای پول و اعتباربه شرح زیر تعیین می‌گردد:

‌سهم براساس درصد
‌بخش اقتصادی
۲۵.۰
‌کشاورزی
۳۳.۵
‌صنعت و معدن
۲۹.۰
‌مسکن و ساختمان
۸.۰
‌صادرات
۴.۵
‌بازرگانی داخلی، خدمات و متفرقه
۱۰۰.۰
‌جمع
* هفتاد درصد(%۷۰) از سهم بخش مسکن و س-‌اختمان صرفاً برای مسکن اختصاص می‌یابد.
* بیست درصد(%۲۰) افزایش تسهیلات برنامه‌ریزی شده سال جاری بانکها برای بخش غیر
دولتی با اولویت به بخشهای تولیدی (‌اعم
‌از سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش) و صادراتی خارج از نسبت‌های فوق عمل
خواهد شد.

‌ماده ۲ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ تصویب این آیین‌نامه حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به ‌تعیین و ابلاغ سهم هریک از بانکهای عامل برحسب استان اقدام نماید.

‌تبصره ۱ – بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری ‌اسلامی ایران، مراتب را برای اجرا به کلیه واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند.

‌تبصره ۲ – سازمان برنامه و بودجه موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تصویب این آیین‌نامه طرح‌های دولتی که مشمول ‌تضمین دولت قرار خواهند گرفت را تعیین، تضمین و ابلاغ نماید.

‌تبصره ۳ – تعریف مناطق توسعه نیافته در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان برنامه و بودجه و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری تعیین و ‌به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد.

‌تبصره ۴ – تغییر درمانده پنج هزار و چهارصد میلیارد ریالی موضوع این آیین‌نامه براساس مبلغ اصل تسهیلات، قبل از اضافه شدن ‌سود و کارمزد متعلق حساب می‌شود.

‌تبصره ۵ – بانکها موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در اسرع وقت و به تدریج حداکثر تا دی ماه سال ۱۳۷۹
به طور کامل به طرح‌های مصوب اختصاص دهند.

‌ماده ۳ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۸/۱۸]
بازپرداخت تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوع این آیین‌نامه حسب مورد توسط سازمان برنامه و بودجه ‌به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می‌گردد. سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق ‌لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه را که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام ‌می‌گردد، در لایحه بودجه سالهای بعد پیش بینی و منظور نماید، تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت ‌شود. تضمین دولت نافی وظایف بانکها جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تایید توجیه اقتصادی ‌طرحها (به استثنای طرح‌های خود اشتغالی) نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی می‌باشند.
‌بانکهای عامل موظفند برای حفظ حقوق خود، اقدامات قانونی و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با ‌پیشرفت اجرای طرح به عمل آورند.
‌تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آیین‌نامه با تضمین و تعهد سازمان برنامه و بودجه توسط بانک عامل پرداخت ‌می‌گردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکتها و دستگاههای دولتی توسط سازمان برنامه و بودجه تضمین و تعهد نگردد، در این ‌صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیر تکلیفی بوده و صرفاً بر اساس دریافت تأمین‌های کافی و لازم توسط ‌بانک عامل امکانپذیر خواهد بود. پرداخت تسهیلات سرمایه ای به شرکتهای دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده وامهای قبلی ‌است.

‌ماده ۴ – ارقام مندرج در جداول این آیین‌نامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی
ایران و سازمان برنامه و بودجه تا پایان آذرماه
۱۳۷۹ حداکثر تا ده درصد(%۱۰) از محل کاهش سایر ارقام جداول مذکور حداکثر برای
یکبار قابل افزایش می‌باشد، مشروط بر اینکه سهم ‌بخش غیر دولتی هفتاد درصد (%۷۰) کاهش نیابد.

‌ماده ۵ – بانکهای عامل موظفند هرسه ماه یک بار گزارش تسهیلات اعطایی در قالب این
آیین‌نامه را به تفکیک موارد مصرف به
‌بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملی جوانان و دستگاههای ذیربط و دفتر
هیات دولت منعکس نمایند تا از طریق بانک
‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراتب به کمیسیونهای برنامه و بودجه، امور اقتصادی و
دارایی و تعاون، دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی ‌مجلس، اصول (۸۸) و (۹۰) قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گزارش گردد.

‌فصل دوم – تسهیلات اعطایی به بخش دولتی :

‌تسهیلات اعطایی به بخش دولتی شامل سرمایه در گردش و سرمایه گذاری به شرح زیر می‌باشد:

‌بخش اول – سرمایه در گردش بخش دولتی

‌ماده ۶ – بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاههای دولتی برای
خرید محصولات اساسی کشاورزی و دامی، تهیه
‌و تدارک نهاده های کشاورزی و تنظیم بازار به شرح قسمت (ج) جدول شماره (۱) (‌خدمات
و تنظیم بازار) و جدول شماره (۳) پیوست این
‌آیین‌نامه را به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس جدول گردش نقدینگی تایید شده
توسط سازمان برنامه و بودجه، تأمین و اعطا ‌نمایند.

‌ماده ۷ – چنانچه دستگاههای اجرایی ذیربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولات
کشاورزی و دامی در سالهای گذشته به
‌بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند، تأمین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج در
ماده (۶) این آیین‌نامه توسط بانکهای عامل صرفاً”‌منوط
‌به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سررسید شده دستگاههای بدهکار به آنان بوده و
سازمان برنامه و بودجه موظف است در خصوص
‌پوشش و بازپرداخت بدهیهای مذکور به بانکهای عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا
امکان اعطای تسهیلات به دستگاههای مذکور
‌توسط بانکهای عامل فراهم گردد.

‌ماده ۸ – اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به دستگاهها و شرکتهای دولتی
صرفاً براساس مبالغ مندرج در قسمت ششم
‌و مندرجات بند ج تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور به ترتیبی مجاز است که رشد تسهیلات اعطایی به بخش دولتی ‌در مجموع از سی درصد (%۳۰) تجاوز ننماید.

‌بخش دوم – سرمایه گذاری بخش دولتی :

‌ماده ۹ – بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری را بابت طرح‌های سرمایه گذاری به
شرح جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه
‌که به صورت موردی برحسب طرح (‌تا سقف مجاز تسهیلات) توسط سازمان برنامه و بودجه
به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می‌گردد، ‌تأمین و پرداخت نمایند.

‌تبصره – با توجه به ملاحظات مندرج در بند ج تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور پرداخت هرگونه تسهیلات به ‌دستگاهها و شرکتهای دولتی خواه به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات سرمایه ای منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات ‌قبلی آنها خواهد بود.

‌فصل سوم – تسهیلات اعطایی به بخش غیر دولتی:

‌تسهیلات اعطایی به بخش غیر دولتی شامل بخش سرمایه در گردش و بخش سرمایه گذاری به شرح زیر خواهد بود:

‌بخش اول – سرمایه در گردش بخش غیر دولتی:

‌ماده ۱۰ – بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی بخش
غیر دولتی از تسهیلات اعتباری
‌تخصیصی به شرح جدول شماره (۶) پیوست این آیین‌نامه را حسب مورد با معرفی دستگاه
ذی‌ربط در اختیار معرفی شدگان مربوط که در
‌زمینه های تهیه و تدارک و توزیع نهاده‌ها و عوامل تولید بخشهای کشاورزی و صنایع
وابسته و تهیه و توزیع کالاها و مایحتاج ضروری
‌کارکنان دولت، نیروهای مسلح، عشایر و سایر اقشار مردم، همچنین تهیه و تدارک مواد
لازم برای قالیبافان تحت پوشش وزارتخانه‌های
‌جهاد سازندگی و تعاون، شرکت سهامی فرش ایران، سازمان صنایع دستی و سایر مؤسسات
حمایتی فرش فعالیت دارند و همچنین سرمایه
‌در گردش سایر موارد صنعتی و صنوف تولیدی، تأمین و در اختیار متقاضی قرار دهند.

‌ماده ۱۱ – توزیع اعتبارات ماده (۱۰) این آیین‌نامه و سهم هریک از دستگاههای
اجرایی ذیربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و
‌سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارات موضوع تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل
کشور براساس دستورالعمل جداگانه ای است که
‌مشترکاً توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و
حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این ‌آیین‌نامه ابلاغ خواهد شد.

‌بخش دوم – سرمایه گذاری بخش غیر دولتی:

‌ماده ۱۲ – بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرح‌های سرمایه گذاری در بخش
غیر دولتی به شرح جدول شماره (۷ (
‌پیوست و تسهیلات موضوع ماده (۲۲) این آیین‌نامه را در سطح ملی و استانی و با
اولویت پرداخت به طرح‌های مصوب نیمه تمام سالهای
‌گذشته خود که از منابع اعتباری تبصره های قوانین بودجه سنواتی استفاده نموده اند
در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه اعطا نمایند.

‌تبصره ۱ – کمیته های برنامه‌ریزی استان و بانکهای عامل موظفند بررسی و تصویب
طرحها را با در نظر گرفتن حجم عملیات،
‌مدت زمان اجرا، کل هزینه های سرمایه ای و جاری و سایر شاخصهای مؤثر مورد توجه
قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق
‌برنامه زمانبندی پیش بینی شده حاصل شود. فهرست طرح‌های مصوب و نیاز آموزش و اشتغال
طرحها هرماهه به ادارات کار و
‌امور اجتماعی استانها داده خواهد شد.

‌تبصره ۲ – تشخیص ملی یا استانی بودن طرح‌های معرفی شده به سیستم بانکی با رعایت
ضوابط این آیین‌نامه به عهده دستگاه
‌اجرایی ذیربط خواهد بود .

‌تبصره ۳ – بانکهای عامل موظفند یک نسخه از قرارداد با مجریان طرح‌های سرمایه گذاری
بخش غیر دولتی موضوع این آیین‌نامه
‌را بلافاصله با ذکر تعداد اشتغال پیش بینی شده به سازمان ملی جوانان و ادارات کل
کار و امور اجتماعی استانها ارسال نمایند.

‌ماده ۱۳ – طرح‌های نیمه تمام از نظر این آیین‌نامه عبارتند از:
‌الف – طرح‌هایی که با استفاده از منابع اعتباری بانکهای عامل در قالب تبصره های
سنواتی سالهای گذشته ایجاد شده است، لیکن
‌تاکنون به عللی که خارج از تعلل و قصور مجری طرح بوده است راه‌اندازی نشده و به
بهره برداری نرسیده اند. علیهذا توجیهات مالی،
‌اقتصادی و فنی این قبیل طرح‌های نیمه تمام برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتاً قبلاً به تایید بانک عامل رسیده باشد.

‌تبصره – بخشهایی که مدت اجرای طرح‌های آنها کمتراز یک سال می‌باشد (‌از قبیل
طرح‌های آب و خاک، آبخیزداری، منابع
‌طبیعی، مسکن، حمل و نقل و تولید فیلم و …) یا طرح نیمه تمام نداشته باشند، در
اولویت می‌باشند و مجازند پس از ابلاغ این آیین‌نامه
‌نسبت به معرفی طرح جدید در قالب ضوابط و جداول این آیین‌نامه اقدام نمایند.
ب – طرح‌هایی که قبلاً از تسهیلات سیستم بانکی استفاده ننموده‌اند لیکن از پیشرفت
فیزیکی بیش از شصت درصد برخوردارند
‌در صورت موجه بودن از نظر بانک با اولویت دوم می‌توانند از منابع اعتباری موضوع این آیین‌نامه تسهیلات جهت تکمیل و به بهره برداری ‌رساندن دریافت نمایند.

‌ماده ۱۴- سهم آورده مجری در خصوص طرح‌های سرمایه گذاری غیر دولتی در مورد طرح‌های مربوط به صنایع روستایی، مدارس
‌غیر انتفاعی، خود اشتغالی، آبخیزداری، جنگل و مرتع، زراعت و باغداری، بهسازی و
نوسازی اماکن سنتی دامی، طرح‌های امور دامپزشکی،
‌تکثیر و پرورش ماهی و میگو به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح
و حداقل هفت درصد (%۷) و در مورد طرح‌های
‌پژوهشی و فرهنگی، خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی حداقل ده درصد (%۱۰) مجموع
سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین می‌شود
‌و طرح‌های مربوط به آب و خاک، آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار
بخش کشاورزی از سهم آورده مجری طرح ‌معاف می‌باشند و برای بقیه طرحها سی و پنج درصد (%۳۵) خواهد بود.

‌ماده ۱۵ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۸/۱۸]
تعاونیهایی که هفتاد درصد (%۷۰) از اعضای آنان را ایثارگران شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، ‌فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (‌ره ) و سازمان بهزیستی، عشایر و ‌تعاونی بانوان که هفتاد درصد (۷۰%) آنها را زنان تشکیل می‌دهند و یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل می‌دهد با تایید وزارت تعاون و دیگر نهادهای ذی ربط از پرداخت تمام سهم ‌آورده معاف می‌باشند.

‌ماده ۱۶- دستگاه تأییدکننده توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و خود اشتغالی حسب مورد سازمان صدا ‌و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار ‌و امور اجتماعی می‌باشند.

‌ماده ۱۷- بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرح‌های مصوب اعم از ملی و استانی را
براساس شرایط مندرج در این آیین‌نامه و
‌متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هر مرحله همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان
تصویب شده در اختیار مجریان طرحها قرار دهند. با
‌احتساب طول مدت اجرای طرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری حداکثر
ده سال برای طرح‌های تولیدی، طرح‌های آب
‌و خاک، باغبانی، آبخیزداری و منابع طبیعی، احداث ساختمان سینما، مدارس غیر
انتفاعی و بیمارستانها و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال
‌از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود. تاریخ شروع بازپرداخت پس از تاریخ پیش
بینی شده برای بهره برداری طرح که در ابتدا ‌مشخص می‌گردد، تعیین می‌شود.

‌ماده ۱۸- ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرح‌های ملی و استانی سرمایه گذاری بخش
غیر دولتی به شرح زیر خواهد بود:
‌الف – سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت مکلف است مانده مطالبات معوق
لاوصول بانکهای عامل، ناشی از اعطای
‌تسهیلات اعتباری به طرح‌های مصوب موضوع این آیین‌نامه را در لوایح بودجه سالهای
بعد منظور و از طریق بانک مرکزی به بانکهای ‌عامل پرداخت نماید.
ب – کلیه مستحدثات، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرح‌های موضوع این
آیین‌نامه در وثیقه بانکهای عامل قرار خواهند
‌گرفت و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکها، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر
نباشد، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات
‌و اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می‌شوند،
می‌توانند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق
‌زمین از متقاضی سفته نیز دریافت نمایند. در مورد طرح‌های زیربنایی آب و خاک،
آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگ تضمین
‌تسهیلات اعتباری تنها از طریق دریافت سفته از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین
بانکهای عامل می‌توانند نسبت به قبول رهن ‌اراضی موضوع مواد (۳۱)‌ و (۳۲) آیین‌نامه اجرایی لایحه قانون اصلاح قانون واگذاری و
احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران – ‌مصوب ۱۳۵۹ – براساس اجاره نامه و یا سند این اراضی اقدام نمایند. در این موارد کل
طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح ‌توسط بانک به وثیقه گرفته می‌شود.

‌ماده ۱۹- دستگاههای اجرایی می‌توانند با تایید سازمان برنامه و بودجه قسمتی از اعتبارات مندرج در برنامه کمکهای فنی واعتباری” ‌خود را برای تأمین قسمتی از سود و کارمزد تسهیلات بخش غیردولتی موضوع این آیین‌نامه حداکثر به میزان چهل درصد (%۴۰) سود ‌و کارمزد متعلقه در سال ۱۳۷۹ اختصاص دهند.
‌همچنین دستگاههای اجرایی مجازند یارانه مذکور را از محل اعتبارات موضوع بند (ط) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور با ‌رعایت مفاد آیین‌نامه مربوط تأمین نمایند .‌تفاوت سود و کارمزد طرح‌های مربوط به تعاونیها متناسباً از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط ‌تأمین می‌شود.

‌بخش سوم – تسهیلات ملی:

‌ماده ۲۰- [اصلاحی ۱۳۷۹/۸/۱۸]
‌کلیه دستگاههای اجرایی موضوع این آیین‌نامه که به معرفی طرحها به بانکهای عامل
می‌پردازند، موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه ۱۳۷۹ فهرست‌ طرح‌های نیمه تمام خود را
که واجد شرایط مندرج در ماده (۱۳) این آیین‌نامه می‌باشند ، به بانکهای عامل معرفی
نمایند. چنانچه مجموع سقف‌ تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات مورد نیاز طرح‌های
نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد با رعایت مفاد بند (ی) تبصره (۳) قانون
بودجه‌ سال ۱۳۷۹، دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش نسبت به معرفی طرح‌های جدید با
اولویت طرح‌های ویژه اشتغال برای جوانان منطقه به سازمان‌مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نمایند.
‌دستگاههای اجرایی طرح‌های متقاضیان را به انضمام گزارش توجیهی اقتصادی ( به
استثنای طرح‌های خود اشتغالی ) مطابق سهم‌های مندرج در‌ جداول پیوست این آیین‌نامه و
میزان یارانه سود و کارمزد مربوط را به بانکهای عامل معرفی خواهند نمود.‌بانکهای
عامل موظفند در مورد طرح‌های‌ موضوع بند (‌الف) ماده (۱۳) این آیین‌نامه ظرف حداکثر (۲۰) روز و در مورد طرح‌هایی که در بانکهای عامل سابقه ندارند ظرف حداکثر سه ماه فهرست‌ طرح‌های تأیید شده خود را به دستگاه اجرایی ذی‌ربط اعلام نمایند و حداکثر یک هفته پس از تکمیل مدارک نسبت به عقد قرارداد با صاحبان طرحها‌ اقدام نمایند.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۹/۸/۱۸]
تایید مجدد دستگاه اجرایی ذیربط صرفاً به لحاظ پوشش تفاوت سود مورد تعهد دولت خواهد بود.

‌تبصره ۲- [حذفی ۱۳۷۹/۸/۱۸]

‌‌ماده ۲۱ –
[اصلاحی ۱۳۸۰/۲/۲۳]
[اصلاحی ۱۳۸۰/۱۲/۱]
مهلت معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری غیر دولتی ملی به بانک عامل تا پایان تیرماه سال ۱۳۸۰‌ و مهلت انعقاد قرارداد بین مجریان و بانک‌های‌ عامل تا پایان تیرماه سال ۱۳۸۰ و مهلت انعقاد قرارداد بین مجریان و بانک‌های عامل تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۸۰ است.

‌بخش چهارم – تسهیلات استانی:

‌ماده ۲۲- سهم هر استان براساس مفاد بند (ج) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد.

‌ماده ۲۳- گردش کار اعطای تسهیلات استانی به شرح زیر خواهد بود:
۱ – کمیته برنامه‌ریزی استان سهم هر شهرستان را از تسهیلات استانی براساس شاخصهای مندرج در بند “ج” تبصره (۳) قانون بودجه
‌سال ۱۳۷۹ کل کشور تعیین می‌کند. همچنین سهم بخش تعاون و مناطق توسعه نیافته توسط کمیته برنامه‌ریزی استان تعیین می‌شود.
۲ – هریک از مجریان طرحها اعم از طرح‌های جدید یا نیمه تمام تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره (۳ ( ‌قانون بودجه به دستگاه اجرایی ذیربط اعلام می‌نماید. دستگاه اجرایی طرح‌های تعاونی (‌به استثنای طرح‌های تعاونیهای روستایی) اداره ‌کل تعاون استان می‌باشد.
‌افراد بازخرید شده موضوع تبصره (۳۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور برای استفاده از تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه ‌در اولویت قرار دارند.

۳ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۸/۱۸]
دستگاههای اجرایی موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه طرح‌های مورد نظر با رعایت اولویت‌های مربوط را انتخاب و به سازمان برنامه و بودجه استان (‌دبیرخانه اجرایی تبصره) ارسال نمایند.

۴ – بانکهای عامل موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه فهرست طرح‌های نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصره
‌های تکلیفی سنواتی استفاده نموده‌اند به سازمان برنامه و بودجه استان ارسال دارند.
۵ – سازمان برنامه و بودجه استان با رعایت الزامات قانونی و سیاستهای منطقه ای
مورد نظر کمیته برنامه‌ریزی استان، طرح‌های موضوع
‌فهرستهای دریافتی از بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی را در جلسات گروه کارشناسی
کمیته برنامه‌ریزی استان متشکل از نمایندگان
‌استانداری ، سازمان برنامه و بودجه (‌دبیر)، دستگاه اجرایی ذیربط (‌حسب مورد)،
بانک عامل (‌حسب مورد) اداره کل تعاون ، اداره کل کار
‌و امور اجتماعی و نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان (‌در مورد طرح‌های
مناطق توسعه نیافته با حق رای و نماینده سازمان ملی
‌جوانان) مطرح نموده و طرح‌های موجه را به بانک عامل ارسال می‌دارند.
۶ – بانکهای عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسیهای خود را در مورد
طرح‌های ارسالی همراه با تعیین میزان سهم آورده
‌مجری و تسهیلات اعتباری مورد نیاز به تفکیک سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش
به دبیرخانه کمیته برنامه‌ریزی استان ارسال ‌نمایند.
۷ – کمیته برنامه‌ریزی استان با حضور نماینده سازمان ملی جوانان طرح‌های تایید شده
توسط بانک را بدون تغییر در اعتبار پیشنهاد شده ‌توسط بانک عامل تصویب یا رد می‌نماید.

‌تبصره – بانکهای عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظر کمیته برنامه‌ریزی استان در خصوص مبانی طرحها (‌از قبیل ظرفیت،
‌نوع تولید) را بررسی و نتیجه را مجدداً برای تصویب به کمیته برنامه‌ریزی استان عودت نمایند.
۸ – اعطای تسهیلات مربوط به طرح‌های خود اشتغالی تا سقف هفت میلیون ریال با معرفی اداره کل کار و امور اجتماعی استان
‌و طرح‌های آب و خاک و آبیاری تحت فشار با معرفی سازمان کشاورزی استان و طرح‌های
آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع،
‌امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالیبافی با معرفی سازمان جهاد
سازندگی استان به بانک عامل، مورد عمل قرار خواهد
‌گرفت. به منظور رعایت الزامات قانونی، اداره کل کار و امور اجتماعی و کمیته امداد
امام خمینی (‌ره) و سازمان بهزیستی و سازمان کشاورزی
‌و سازمان جهاد سازندگی استان موظف به ارسال همزمان فهرست طرح‌های معرفی شده به سازمان برنامه و بودجه استان (‌دبیرخانه اجرایی ‌تبصره) می‌باشند.

‌تبصره – مبلغ هشتاد میلیارد ریال از تسهیلات خود اشتغالی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (‌ره) و بیست میلیارد ریال به ‌مددجویان سازمان بهزیستی اختصاص می‌یابد تا با معرفی دستگاههای اخیرالذکر در اختیار متقاضیان قرار گیرند. توزیع استانی ارقام مذکور ‌توسط کمیته امداد امام خمینی (‌ره) و سازمان بهزیستی تعیین و ابلاغ خواهد شد.

‌ماده ۲۴ـ
[اصلاحی ۱۳۸۰/۲/۲۳]
[اصلاحی ۱۳۸۰/۱۲/۱]
زمان تصویب طرح در کار گروه برنامه‌ریزی استان تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۸۰ و زمان انعقاد تا پایان اسفند ماه سال ۱ ۱۳۸۰ خواهد بود.

‌فصل چهارم – موارد خاص:

‌ماده ۲۵ – سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و وارد کنندگان دان مرغ با معرفی وزارت جهاد سازندگی و تسهیلات مربوط به ‌کارخانجات فرآوری چای با معرفی کمیته موضوع مصوبه شماره ۳۴.۱۶۱۴ مورخ ۱۳۷۸.۱۲.۱۰ شورای اقتصاد پرداخت خواهد شد.

ماده ۲۶ – نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند” د” ‌تبصره (۲۸) قانون بودجه سالجاری مطابق دستورالعمل اجرایی تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور که توسط سازمان برنامه و ‌بودجه و وزارت جهاد سازندگی و بانک مرکزی ابلاغ گردیده است، خواهد بود.

ماده ۲۷ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره (۳) موظف است:
-۱ در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران، دانشجویان، مددجویان، تحت پوشش کمیته امداد
امام خمینی (‌ره )، بهزیستی و سایر اقشار با
‌استفاده از منابع اعتباری قرض الحسنه بانکها و براساس دستورالعمل جداگانه ای
مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت که حداکثر تا پانزدهم
‌مردادماه سال ۱۳۷۹ با هماهنگی سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود نسبت به اعطای
وام قرض‌الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف ‌فوق اقدام نماید.
-۲ با استفاده از منابع قرض‌الحسنه، بانکهای عامل، تسهیلات مورد لزوم صندوقهای قرض‌الحسنه رفاه دانشجویان وابسته به
‌وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر
دانشگاههای کشور را حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۷۹ تأمین و به آنان ابلاغ نماید.
-۳ در اجرای بند ب ماده (۱۸۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
جمهوری اسلامی ایران، وام از محل منابع
‌قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تسهیلات بانکی مورد نیاز با معرفی وزارت کشور در
اختیار مالکان واحدهای مسکونی، تجاری، صنعتی،
‌معدنی، کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه در شهر و روستا قرار خواهد گرفت.
خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و
‌همچنین ماشین آلاتی که ممر معاش آنها بوده و در اثر حوادث غیرمترقبه دچار خسارت
گردیده اند، به تشخیص وزارت کشور می‌توانند از
‌تسهیلات اعتباری موصوف استفاده نمایند. مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی
این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده
‌مطالبات معوق سالهای قبل نظام بانکی توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین و پرداخت خواهد شد.
تبصره – وزارت کشور می‌تواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرایی ذیربط واگذار نماید.
۴ – به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی اعم از دانشجویان
دانشگاهها، طلاب مدارس علوم دینی و براساس
‌دستورالعمل جداگانه ای که حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۷۹ بوسیله بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه
‌تهیه خواهد شد، بانکهای عامل نسبت به تأمین تسهیلات بانکی مورد لزوم جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهند نمود.
۵ – در اجرای ماده (۸) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت، به
ایثارگران و کارگران، تسهیلات مورد نیاز جهت خرید سهام
‌کارخانجات و شرکتهای دولتی با رعایت مواد (۲) و (۱۲) قانون مزبور در اختیار شرکت
سرمایه گذاری شاهد و شرکتهای تعاونی یا سهامی
‌ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان قرار خواهد گرفت .‌دستورالعمل لازم بطور جداگانه
توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان
‌برنامه و بودجه تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ خواهد شد.
-۶ در اجرای بند ح تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، تسهیلات لازم از منابع
سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای
‌ذی‌ربط برای تأمین مسکن بیست هزار نفر از آزادگان، خانواده معظم شهدا و جانبازان
%۲۵ به بالا تأمین خواهد شد. اعتبار لازم برای
‌پرداخت تفاوت سود و کارمزد تسهیلات این بند از محل اعتبار تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ تأمین می‌شود.

‌تبصره – سقف اعطای تسهیلات، شرایط، نوع و میزان حمایتها مطابق بند (‌الف) تبصره (۴۹) خواهد بود.

‌ماده ۲۸ – در اجرای بند و تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری ‌و لشگری به نسبت (۲) و (۱) مبلغ دویست و هشتاد میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۲۸۰) ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد. پنجاه درصد (%۵۰ ( ‌از مبلغ مذکور توسط صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری و پنجاه درصد بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.

‌تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۸/۱۸]
پنجاه درصد (%۵۰) سهم تعیین شده توسط صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری از طریق بانک عامل با کارمزد ‌دوازده درصد (%۱۲) تأمین و برای مدت سه سال در اختیار بازنشستگان کشوری قرار می‌گیرد.

‌تبصره ۲ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۸/۱۸]
پنجاه درصد سهم سیستم بانکی به میزان یکصد و چهل میلیارد (۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۱۴۰) ریال برای مدت سه سال و با ‌حداقل نرخ بخش خدمات تأمین و اعطا خواهد شد، بطوری که دوازده درصد (%۱۲) از کارمزد تسهیلات توسط بازنشسته و مابقی تا نرخ سود ‌بخش خدمات به عنوان تفاوت کارمزد مورد تعهد دولت منظور و توسط دولت پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ۳ – دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده مشترکاً توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه خواهد شد .

‌ماده ۲۹ – تسهیلات موضوع بند (۱۵) جدول شماره (۶) این آیین‌نامه به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت ملی گاز ایران ‌برای لوله کشی گاز داخل منازل (‌به ازای هر واحد مسکونی یک میلیون ریال) اعطا خواهد شد.

‌ماده ۳۰ – در اجرای بند ه – تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور به منظور سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد اشتغال مولد ‌جهت فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاهها با اولویت ایثارگران فارغ التحصیل شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا و جلوگیری از فرار مغزها مبلغ یکصد میلیارد ریال اختصاص می‌یابد.

‌تبصره ۱ – کمیته ای متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری (‌دبیرخانه کمیته)، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ملی جوانان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه اجرایی ذی‌ربط (‌حسب مورد) تشکیل و نسبت به ‌بررسی و پذیرش طرحها اقدام خواهد کرد.

‌تبصره ۲ – دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط
دانشجویان ممتاز، میزان وام، نوع پروژه‌ها و
‌مشترکاً توسط سازمان برنامه و بودجه، سازمان ملی جوانان، وزارت علوم، تحقیقات و
فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و
‌دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری تهیه خواهد شد.

‌ماده ۳۱- دفتر امور مناطق محروم کشور – ریاست جمهور مسئولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته در تبصره (۳) را بر عهده ‌دارد. بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در مورد سهم مناطق توسعه نیافته با دفتر یاد شده همکاری می‌نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور