‌اصلاح آیین‌نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۳/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۴/۰۱

‌شماره: ۱۰۱۱۳ت۲۱۲۱۵ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹/۳/۱۶

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹/۳/۱۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۱۳۳۳ مورخ ۱۳۷۸.۲.۸ وزارت بازرگانی و به استناد تبصره ماده (۲) قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران – مصوب ۱۳۷۵ – و ماده (۵) قانون اداره امور شرکتهای بیمه – مصوب ۱۳۶۷ – تصویب‌ نمود:

‌آیین‌نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران به شرح زیر اصلاح می‌شود:

‌بندهای (۱) تا (۲۰) این تصویبنامه در خصوص صندوق ضمانت صادرات ایران و بندهای (۱۱)، (۱۲)، (۱۳)، (۱۶) و (۱۷) منحصراً در خصوص شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران قابل اجرا می‌باشند.

۱ – مقدمه فصل اول به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
“‌مقررات این آیین‌نامه که در اجرای تبصره ماده (۲) قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران – مصوب ۱۳۷۵ – تدوین ‌گردیده است، شامل کلیه کارمندان رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران می‌باشد.

۲ – اعضای کمیته امور استخدامی در ماده (۱) مرکب از اعضای هیات مدیره و معاون اداری و پشتیبانی صندوق می‌باشند.

۳ – بند الف ماده (۲) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌منظور از کلمه شرکت در این آیین‌نامه صندوق ضمانت صادرات ایران می‌باشد.

۴ – بند (ث) ماده (۳) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌وضع کارمندی است که به طور موقت متصدی وظیفه ای غیر از وظیفه اصلی خود گردیده و یا از طرف شرکت برای طی دوره ‌آموزشی یا کارآموزی و یا خدمت در یکی از مؤسسات موضوع بند (‌د) ماده (۲) اعزام گردیده و یا اینکه برای انجام وظیفه ای موقت به خارج ‌از محل جغرافیایی خدمت اعزام گردیده است.

۵ – در بند (ح) ماده (۳) عبارت برابر مقررات صندوق بازنشستگی مربوط جایگزین عبارت برابر این آیین‌نامه و یا قانون تأمین اجتماعی می‌گردد.

۶ – در بند (خ) ماده (۳) عبارت طبق مقررات صندوق بازنشستگی مربوط جایگزین عبارت طبق مقررات این آیین‌نامه و یا قانون تأمین اجتماعی می‌شود.

۷ – در مواد (۷)، (۸)، (۱۸)، (۱۹) و (۳۲) عبارت‌نهادهای انقلاب اسلامی به عبارت مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی تغییر می‌یابد.

۸ – در ماده (۱۳) عبارت یک سال به عبارت دو سال تغییر می‌یابد.

۹ – ماده (۲۸) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
“‌حقوق ماهانه کارمندان که در این آیین‌نامه حقوق نامیده شده، عبارت از وجهی است که در ازای خدمت ارایه شده از طرف آنان با ‌توجه به تحصیلات و سابقه خدمت تحت عنوان حقوق مبنا و افزایش سنواتی تعیین و پرداخت می‌شود.

۱۰ – شماره تبصره های یک و دو مکرر در ماده (۳۱) به تبصره های سه و چهار اصلاح می‌شود.

۱۱ – ماده (۳۸) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
“‌شرکت می‌تواند به کارمندان خود با توجه به تخصص، مسئولیت و کارآیی مبلغی تحت عنوان مزایای شغل پرداخت نماید. میزان این ‌مزایا که از این به بعد در این آیین‌نامه فوق العاده شغل نامیده می‌شود، با در نظر گرفتن نوع کار و وظایف و مسئولیتها حداقل پنجاه درصد (%۵۰) حقوق مبنای گروه مربوط است و حداکثر از یکصد و پنجاه درصد (%۱۵۰) تجاوز نخواهد کرد.

۱۲ – ماده (۳۹) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
“‌شرکت می‌تواند در اجرای ماده (۶) قانون نظام هماهنگ پرداخت، به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص و مدیریت و تطبیق ‌وضع کارمندان خود مبلغی را حداکثر تا یکصد و پنجاه درصد (%۱۵۰) حقوق و فوق العاده مربوط تحت عنوان فوق العاده خاص پرداخت ‌نماید صد در صد (%۱۰۰) رقم مذکور با نظر شرکت و مازاد بر آن با تایید رییس مجمع عمومی قابل پرداخت است??.

۱۳ – عبارت پنجاه درصد (%۵۰) در بند (۱) ماده (۴۲) و ده درصد (%۱۰) در بند (۲) آن به ترتیب به هفتاد درصد (% ۷۰) و چهارده درصد (%۱۴) تغییر می‌یابد.

۱۴ – در ماده (۹۶) عبارت صندوق پس انداز کارمندان صنعت بیمه به عبارت صندوق پس انداز کارمندان صندوق ضمانت صادرات ایران اصلاح می‌گردد.

۱۵ – ماده (۹۹) حذف و شماره مواد بعدی اصلاح می‌گردد و عبارت ماده ۹۹ در ماده (۱۰۳) حذف می‌شود.

۱۶ – ماده (۱۰۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
“‌شرکت می‌تواند به منظور قدردانی و تقدیر از زحمات کارمندانی که به افتخار بازنشستگی نایل می‌شوند، به ازای هر سال سابقه، معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر به آنان پرداخت نماید.

۱۷ – شماره ماده (۱۰۴) به ماده (۱۰۳) تغییر می‌یابد و به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
“‌کارمندان شرکت از نظر بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی و یا صندوق بازنشستگی مربوط می‌باشند و کلیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای اجرایی مربوط به مقررات مذکور در رابطه با بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت و برقراری ‌حقوق بازنشستگی و مستمری که به تصویب مرجع ذی صلاح رسیده و یا برسد، برای شرکت لازم الاجرا خواهد بود.

۱۸ – مواد (۱۰۵) الی (۱۴۷) حذف می‌گردد و شماره مواد بعدی به ترتیب به مواد (۱۰۴) به بعد اصلاح می‌شود.

۱۹- در ماده (۱۶۱) و سایر مواد این آیین‌نامه عبارت وزیر بازرگانی جایگزین عبارت وزیر امور اقتصادی و دارایی” می‌شود.

۲۰ – تاریخ اجرای تبصره (۱) ماده (۱۶۲) به تاریخ ابلاغ این تصویبنامه اصلاح می‌شود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور