آیین‌نامه اجرایی ردیف (۱) بند (الف) تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۳/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۴/۱۳

‌شماره:۱۲۵۲۰ت۲۲۷۷۱ه
‌تاریخ:۱۳۷۹.۳.۳۰

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۳.۲۹ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به ‌استناد تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی ردیف (۱) بند (الف) تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود.

‌ماده ۱- در اجرای مفاد ماده (۱۵۷) قانون برنامه پنجساله سوم، اعتبار ردیف ۱۰۱۰۱۶ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل ‌کشور در اختیار سازمان ملی جوانان قرار می‌گیرد تا بر اساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه ، برای فعالیتها و طرح‌هایی ‌که ویژگیهای ذیل را داشته باشند، به مصرف برسد.
‌الف – طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی که برای ساماندهی ، بازشناسی و تبیین مسایل مختلف نوجوانان و جوانان کشور با هماهنگی و ‌همکاری سازمان ملی جوانان و دستگاههای اجرایی ، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی اجرا می‌شود.
ب – طرح‌هایی که ارزیابی فعالیتهای دستگاههای اجرایی در زمینه مسایل مختلف نوجوانان و جوانان را تسهیل نموده و حاوی راهکارها ‌و پیشنهادهای جدید برای دستگاههای مختلف اجرایی به منظور حل مسایل نوجوانان و جوانان و همچنین ارایه دهنده شیوه های نو در ‌فعالیتهای اجرایی برای بهره گیری بیشتر از امکانات و منابع برای این قشر باشد.

‌تبصره ۱- طرحها می‌توانند بطور مشترک بین دو یا چند دستگاه اجرایی حول اهداف تبصره و مفاد این آیین‌نامه اجرا شوند.

‌ماده ۲- سازمان ملی جوانان موظف است ضمن کمک به ایجاد مراکز خدمات مشاوره ای و اطلاع رسانی غیر دولتی برای نوجوانان و ‌جوانان ، این مراکز را برای ارایه مشاوره و اطلاع رسانی در زمینه های فرهنگی ، اشتغال مولد و پایدار ، ازدواج و هدایت تحصیلی نوجوانان و ‌جوانان بکار گیرد.

‌ماده ۳- سازمان ملی جوانان موظف به شناسایی ، ساماندهی ، نظارت و حمایت از فعالیتهای سازمانهای غیر دولتی جوانان و اخذ ‌مصوبه از مراجع ذی‌ربط در این زمینه و جلب همکاری و هماهنگی با دستگاههای اجرایی برای حمایت اجرایی و شناسایی فعالیتهای قابل ‌واگذاری و واگذاری این فعالیتها به سازمانهای غیر دولتی می‌باشد.

‌ماده ۴- سازمان ملی جوانان مسئول انجام امور ستادی موضوع ماده (۱۵۷) قانون برنامه سوم می‌باشد و فعالیتهای اجرایی را از ‌طریق سازمانهای غیر دولتی ، دستگاههای اجرایی ملی و استانی به انجام می‌رساند.

‌ماده ۵ – سازمان ملی جوانان موظف است زمینه توسعه مشارکت جوانان در امور کشور را از طریق اجرای طرح ملی گفتگوی جوانان ‌فراهم آورده و نسبت به استفاده از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و بهینه سازی این اوقات ، با همکاری دستگاههای اجرایی ذی‌ربط ‌اقدامات لازم را به عمل آورد.

‌ماده ۶ – در اجرای مفاد ماده (۱۵۸) قانون برنامه پنجساله سوم، اعتبار ردیف ۱۰۱۰۳۹ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل ‌کشور در اختیار نهاد ریاست جمهوری – مرکز مشارکت زنان قرار می‌گیرد تا بر اساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه ، در ‌جهت زمینه سازی و گسترش مشارکت زنان و ایفای نقش مؤثر و مناسب زنان در توسعه کشور و تقویت نهاد خانواده، برای اجرای طرحها و ‌فعالیتهای دارای ویژگیهای زیر هزینه نماید:
‌الف – انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی به منظور شناخت دقیق مسایل و مشکلات زنان کشور و ارایه راهکارهای مناسب برای ‌بهبود وضع موجود زنان و فراهم آوردن بنیانهای فکری و نظری مورد نیاز برای سمت گیریهای مناسب اجرایی و قوانین و مقررات در جهت ‌حل مسایل و مشکلات زنان با استفاده از ظرفیتها و امکانات دانشگاهها و حوزه های علمیه کشور.

ب – انجام طرح‌های مطالعاتی و کاربردی با همکاری دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در زمینه:
-۱ رفع تبعیض و فاصله موجود میان دختران و پسران در دسترسی به امکانات آموزشهای عمومی با تاکید بر آموزش ابتدایی و آموزش فنی و حرفه ای.
-۲ بستر سازی فرهنگی برای افزایش مشارکت زنان و اصلاح الگوها و نگرشهای غلط فرهنگی رایج در خصوص زنان.
-۳ طرح‌هایی که با اصلاحات لازم و ضروری در امور اداری و قوانین منجر به افزایش فرصتهای حضور زنان در فرآیندهای توسعه و ‌اشتغال گردد.

‌تبصره ۱- طرحها می‌توانند بطور مشترک بین دو یا چند دستگاه اجرایی حول اهداف تبصره و مفاد این آیین‌نامه اجرا شوند.

‌ماده ۷ – سازماندهی فعالیتهای مشترک با دستگاههای اجرایی مسئول در قوه قضاییه به منظور ارایه طرح‌های لازم برای تسهیل امور ‌حقوقی و قضایی زنان.

‌ماده ۸ – واگذاری نقشهای بیشتر به سازمانهای غیر دولتی زنان به ویژه در خصوص
مسایل حقوقی ، آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی
‌با همکاری دستگاههای ذی‌ربط و حمایت از آنها به ویژه در مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته.

‌ماده ۹- مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری مسئول انجام امور ستادی موضوع ماده (۱۵۸) قانون برنامه سوم می‌باشد و ‌فعالیتهای اجرایی را از طریق سازمانهای غیر دولتی و دستگاههای اجرایی ملی و استانی ذی‌ربط به انجام می‌رساند.

‌ماده ۱۰- خرید خودرو و ساختمان و استخدام کارکنان( پرسنل) از محل اعتبارات موضوع ردیف (۱)‌ بند (‌الف) تبصره یاد شده ممنوع است.

‌ماده -۱۱ گزارش عملکرد ردیف (۱) بند (‌الف) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور هر شش ماه یکبار به وسیله سازمان ‌ملی جوانان و مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری تهیه و جهت ارایه به مسئولان ذی‌ربط در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار داده ‌خواهد شد.

‌ماده ۱۲- [اصلاحی ۱۳۷۹/۷/۱۰]
سازمان ملی جوانان و مرکز امور مشارکت زنان در جهت تحقق اهداف این آیین‌نامه و تهیه طرح‌های لازم شامل اهداف، اصلاحات و‌ تسهیلات موضوع مواد (۱۵۷) و (۱۵۸) قانون برنامه سوم مجازند در حدود مقررات مربوط به سازمانهای غیر دولتی ذی‌ربط مساعدت کنند و یا از محل‌اعتبارات مربوط که مجوز قانونی برای کمک از محل آنها وجود دارد به مراکز یاد شده کمک نمایند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور