‌آیین‌نامه اجرایی تبصره (۴۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۴/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۴/۲۰

‌شماره: ۱۳۴۷۸ت۲۳۰۳۸ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۴.۸

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۴.۵ بنا به پیشنهاد شماره ۱۳۴۵.۷۱۲-۱۰۲.۴۲ مورخ ۱۳۷۹.۳.۱۶ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‌کشور و در اجرای تبصره (۴۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده -۱ عبارتهای زیر دارای تعاریف مشروح مربوط می‌باشند:
‌الف – حجم عملیات عمرانی : کلیه طرح‌های عمرانی ملی و استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، و آن دسته از طرح‌های عمرانی ملی وزارت مسکن و‌شهرسازی که اجرای آنها به سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی تفویض و اعتبار آنها از محل بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود.
ب – تخصیص اعتبار : تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب طرح که بر اساس پیشرفت فیزیکی عملیات ، درصدی از اعتبار مصوب طرح جهت اجرای‌ طرح، در اختیار سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی قرار می‌گیرد.
ج – حق الزحمه : درصدی از تخصیص اعتبار مصوب که به عنوان درآمد در اختیار واحدهای سازمانی مذکور قرار می‌گیرد تا بر اساس ‌مفاد بودجه مصوب و آیین‌نامه‌های استخدامی ، مالی و معاملاتی خود برای هزینه‌های جاری شامل ( نیروی انسانی در چارچوب قانون نظام ‌هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ، اداری ، مدیریت و سرمایه ای ) تعهد و پرداخت نماید.

‌ماده -۲ به منظور کاهش هزینه‌های غیر ثابت وابسته و هزینه‌های سربار در اجرای طرح‌های عمرانی و تسریع در بهره برداری از ‌ظرفیتهای ساختمانی ، درصد حق الزحمه هر طرح با توجه به پراکندگی پروژه‌های مربوط در سطح کشور و اعمال درجه پیچیدگی و ‌سختی ساخت آنها که در اعتبار مصوب هر طرح لحاظ شده است، حداکثر معادل دو و نیم درصد (.۵%۲) تخصیص اعتبار هر طرح در مناطق ‌شهری و چهاردرصد (%۴) در مناطق روستایی می‌باشد.

‌ماده -۳ حق الزحمه هر طرح حداکثر معادل دو و نیم درصد (.۵%۲) تخصیص اعتبار هر طرح در مناطق شهری و چهار درصد (%۴) در ‌مناطق روستایی در هر دوره زمانی در طول سال مالی تعیین می‌شود تا از یک طرف به حساب هزینه قطعی طرح و از طرف دیگر به حساب ‌درآمد دستگاههای اجرایی مذکور منظور گردد.

‌ماده -۴ حق الزحمه هر طرح با رعایت ماده (۳) این آیین‌نامه توسط بالاترین مقام واحدهای اجرایی مربوط درخواست و ذی‌حسابیهای ‌طرح عمرانی به حساب درآمد آن سازمان نزد خزانه‌داری کل واریز می‌نماید. ‌برداشت از حسابهای مذکور در حدود بودجه مصوب سازمان مربوط مجاز خواهد بود.

‌ماده ۵ – اعتبار حق الزحمه هر طرح تحت عنوان هزینه‌های جانبی طرح در موافقتنامه مربوط منظور می‌شود.

‌ماده ۶ – منظور نمودن هزینه‌های پرسنلی در موافقتنامه طرح‌های عمرانی تحت عنوان خدمات قراردادی موضوع ماده (۵) این ‌آیین‌نامه و هزینه‌های جانبی طرح شامل مواد (۳) ، (۴)، (۵) (۶) و (۷) غیر از حق الزحمه خدمات مدیریت که اعتبار آن در طرح‌های ‌عمرانی مربوط از بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود در موافقتنامه‌های طرح‌های عمرانی مشمول این آیین‌نامه مجاز نمی‌باشد.

‌تبصره – موارد استثنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در موافقتنامه درج خواهد شد.

‌ماده -۷ هیات مدیره سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند ‌فهرستی از اعتبارات مصوب ، تخصیص اعتبار سالانه و میزان حق الزحمه دریافتی هر طرح را تهیه و پس از تایید ذی حساب مربوط، در ‌اختیار بازرسان قانونی واحدهای سازمانی مذکور برای طرح در مجمع عمومی یا شورای عالی آنان قرار دهند.

‌تبصره – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است گزارش عملکرد منابع دریافتی از محل طرح‌های عمرانی ، همراه با پیشرفت ‌فیزیکی عملیات انجام شده را هر سه ماه یکبار بر اساس مفاد این آیین‌نامه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارش نماید.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور