شماره: ۱۳۷۸۱ت۲۳۰۵۵ه
تاریخ: ۱۳۷۹.۴.۱۱
هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۴.۵ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (الف) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده -۱ تعاریف
الف – وجوه اداره شده: اعتباراتی است که طی قراردادهای منعقد شده با بانکهای عامل در اختیار آنها قرار میگیرد تا بر اساس ضوابط این آییننامه و با نظارت دولت برای سرمایه گذاری در جهت اهداف برنامه سوم توسعه به صورت تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی قرار دهند. سقف وجوه اداره شده با توافق واگذارنده اعتبار و بانک عامل از محل منابع بانک عامل قابل افزایش میباشد.
ب – واگذارنده اعتبار : دستگاه اجرایی (ملی یا استانی) است که با عقد قرارداد با بانک عامل اعتبارات لازم را در اختیار بانک قرار میدهد.
ج – بانک عامل: بانک، صندوق تعاون یا مؤسسات اعتباری است که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس و طرف قرارداد واگذارنده اعتبار میباشد.
ماده -۲ واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد موافقتنامه مبادله شده با سازمان
مدیریت و برنامهریزی کشور اعتبارات مربوط به
وجوه اداره شده را در اختیار بانک عامل قرار دهد.
ماده -۳ واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک عامل که شامل بررسی و
ارزیابی طرحها، برآورد میزان سرمایه گذاری لازم،
زمان اجرای طرح، ارزیابی وثایق و تضمینها، تنظیم و انعقاد قراردادها و چگونگی
بازپرداخت اصل و سود وجوه و تسهیلات اعطایی، نظارت
بر مصرف وجوه و تسهیلات در طول اجرای طرح و وصول مطالبات میباشد، حداکثر یک درصد
(%۱) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد
منعقد شده به عنوان کارمزد به بانک عامل پرداخت نماید.
ماده -۴ واگذارنده اعتبار نسبت به بررسی و پذیرش طرحهای حایز شرایط اولویت بخش
مربوط و معرفی آنها به بانک عامل اقدام
مینماید. واگذارنده اعتبار موظف است با هماهنگی دفتر مناطق محروم کشور حداقل
بیست درصد (%۲۰) از مجموع تسهیلات قابل اعطا
موضوع این آییننامه را به طرحهای پیشنهادی برای مناطق توسعه نیافته اختصاص دهد.
تبصره – نحوه و میزان حمایتهای دولت حداکثر تا میزان بیست و پنج درصد (%۲۵) جمع
وجوه اداره شده به عنوان کمک بلاعوض
یا تفاوت سود کارمزد توسط واگذارنده اعتبار با توافق سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین میگردد.
ماده ۵ – بانک عامل موظف است حداکثر ظرف شصت روز نسبت به اعلام نظر در مورد
طرحهای معرفی شده توسط واگذارنده
اعتبار، از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی بررسی نماید و اقدام لازم در مورد
طرحهای موجه را به عمل آورد. پس از گذشت زمان مذکور و
در صورت عدم اعلام نظر توسط بانک عامل مانده وجوه اداره شده نزد بانک عامل به
میزان تسهیلات مربوط به طرحهای مذکور جز
سپرده اعتباری محسوب شده و سود سپرده کوتاه مدت نسبت به طرحهای معوق به آن تعلق
خواهد گرفت. در این حالت بانک عامل سود
مذکور را باید به سقف اعتبار واگذارنده اضافه نماید و هر سه ماه مبلغ آن را به
واگذارنده اعتبار اعلام نماید.
ماده ۶ – سهم آورده مجری در مورد طرحهای مربوط به صنایع روستایی، مدارس غیر
انتفاعی، خود اشتغالی، آبخیزداری، جنگل و
مرتع، زراعت و باغداری، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی، طرحهای امور دامپزشکی،
تکثیر و پرورش ماهی و میگو به پیشنهاد
واگذارنده اعتبار در حد توان مجری طرح و حداقل هفت درصد (%۷) و در مورد طرحهای
پژوهشی و فرهنگی، خدمات فنی و مهندسی و
آزمایشگاهی و طرحهای تعاونی بانوان حداقل ده درصد (%۱۰) مجموع سرمایه ثابت و
سرمایه در گردش تعیین میشود و طرحهای مربوط
به آب و خاک، آبیاری و زهکشی و حوادث غیر مترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی
از سهم آورده مجری طرح معاف میباشند و برای بقیه طرحها سی و پنج درصد (%۳۵) خواهد بود.
ماده ۷ – تعاونیهایی که هفتاد درصد (%۷۰) از اعضای آنان را ایثارگران شامل
رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ
التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، زنان، مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد
امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، عشایر و
تعاونی بانوان و یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان
تشکیل میدهد با تایید وزارت تعاون از پرداخت تمام سهم آورده معاف میباشند.
ماده ۸ – در اجرای مفاد ماده (۶۷) قانون برنامه سوم توسعه، به وزارتخانههای
صنایع، معادن و فلزات، نیرو و نفت اجازه داده میشود،
حسب مورد به منظور ارتقا سطح طراحی، مهندسی، ساخت تجهیزات، نمونه سازی ماشین
آلات، مطالعات و عملیات اکتشافی و معدنی به
طرحهای مورد تایید در بخش ذیربط از محل بودجه عمومی در قالب وجوه اداره شده نزد
بانک عامل نسبت به تأمین تسهیلات اعتباری
اقدام کرده و مابه التفاوت نرخ سود و تسهیلات مذکور را پرداخت کنند. اعتبارات
لازم برای این امر از محل اعتبارات دستگاههای مذکور در
قسمت چهارم پیوستهای قانون بودجه به پیشنهاد وزارتخانههای ذیربط و تایید سازمان
مدیریت و برنامهریزی کشور تأمین میشود. در
صورت لزوم بخشی از نیازهای اعتباری طرحهای مذکور که از محل بودجه عمومی دولت
تأمین میشود میتواند به عنوان کمک بلاعوض
تلقی گردد. بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرحهای موضوع این ماده و سهم حمایت دولت در
قالب کمک بلاعوض و یارانه سود انتظاری
آنها برای دریافت این کمک حسب مورد توسط وزارتخانه ذیربط و سازمان مدیریت و
برنامهریزی کشور تعیین خواهد شد. اینگونه طرحها
نیازی به بررسی مجدد اقتصادی توسط بانکها ندارد. مطالبات معوق لاوصول طرحهای مذکور از محل وجوه موضوع این ماده تأمین خواهد شد.
تبصره – پرداخت تسهیلات به طرحهای موضوع این ماده از شرایط مندرج در ماده (۱۰) از نظر طول مدت قرارداد و دوره بازپرداخت مستثنی خواهند بود.
ماده ۹ – بانک عامل موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرحهای تصویب شده را هر چهار ماه یکبار به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارایه نماید.
ماده ۱۰ – تنظیم روابط بانک با متقاضی بر اساس مقررات و آییننامه های اعتباری
بانک مصوب شورای پول و اعتبار و مفاد این
آییننامه و قرارداد منعقد شده بین واگذارنده اعتبار و بانک عامل میباشد. طول
مدت قرارداد شامل دوره اجرا حداکثر سه سال و دوره
بازپرداخت برای هر بخش مسکن حداکثر پانزده سال و برای سایر بخشها حداکثر پنج سال است.
ماده ۱۱ – دستگاه اجرایی موظف است وجوه اداره شده از محل درآمد عمومی موضوع این
آییننامه را به ترتیب مندرج در موافقتنامه
مبادله شده و بر اساس قرارداد فی ما بین واگذارنده و بانک عامل در اختیار آن بانک قرار دهد. ذی حساب موظف است وجوه پرداختی به
بانک عامل را به هزینه قطعی منظور نماید.
ماده ۱۲ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۶/۲]
بانک موظف است مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات و سود متعلقه را که از محل بودجه عمومی تأمین شده است، مجدداً به روش فوق الذکر مورد استفاده قرار دهد.
ماده ۱۳ – سود مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات موضوع این آییننامه به
طرحهایی که به تشخیص واگذارنده اعتبار
مستحق دریافت یارانه نرخ سود میباشند. از حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و
اعتبار برای بخشها و فعالیتها تجاوز نمیکند.
میزان یارانه سود مذکور از محل وجوه اداره شده تضمین و تأمین و پرداخت میگردد.
ماده ۱۴ – بانک عامل و واگذارنده اعتبار موظف هستند حسابهای مربوط به اجرای
طرحهای موضوع این آییننامه را به صورتی
نگهداری کنند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات
اعطایی به طرحها و اقساط معوق و میزان
وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشند.
ماده ۱۵ – سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور سهم هر یک از دستگاههای اجرایی از محل اعتباراتی که مشخصاً” در قانون بودجه تعیین نشده را تعیین و پس از اطلاع دولت ابلاغ خواهد نمود.
ماده ۱۶ – واگذارنده اعتبار موظف است گزارش عملکرد وجوه اداره شده را با توجه به اهداف تعیین شده در موافقتنامه ذیربط هر چهار ماه در اختیار سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور قرار دهد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور