‌آیین‌نامه اجرایی تبصره ۴۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۴/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۵/۰۸

‌شماره: ۱۵۸۷۶ت۲۳۱۴۶ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۴.۲۵

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۴.۱۵ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۳۷۳.۹۷۷-۱۰۵.۴۲ مورخ ۱۳۷۹.۴.۱۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و‌وزارت مسکن و شهرسازی و در اجرای تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۴]
مابه التفاوت سود کارمزد تسهیلات بانکی مسکن مربوط به جانبازان بیست و پنج درصد (%۲۵) و به بالا، آزادگان و خانواده شهدا و یارانه ‌واحدهای مسکونی در قالب الگوی مصوب مصرف مسکن برنامه دوم از محل اعتبارات تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور تعهد ‌و پرداخت می‌گردد.

‌تبصره – استفاده از تسهیلات موضوع این ماده برای آزادگان، جانبازان و افراد خانواده شهدا در صورت واجد شرایط بودن و تایید ‌سازمان مربوط تا زمان فک رهن فقط برای یکبار میسر می‌باشد.

‌ماده ۲- بانکهای عامل در جهت اجرای این تبصره کلیه بانکهای کشور به استثنای بانکهای توسعه صادرات و صنعت و معدن ‌می‌باشند.

‌ماده ۳- بانکهای عامل موظفند گزارش عملکرد تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور را هر سه ماه یکبار در قالب فرم ‌پیوست ‌به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال نمایند تا پس از بررسی و برآورد بار مالی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت پیش بینی ‌در لایحه بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور و سالهای بعد ارسال گردد سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبار تصویبی مذکور را پس از مبادله ‌موافقتنامه از محل طرح ۳۰۸۳۰۲۰۱ در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار خواهد داد.

‌ماده ۴ – اعتبارات پیش بینی شده جهت کمک به سرمایه گذاری در امر قانون تشویق احداث و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری ‌یا اجاره به شرط تملیک از محل اعتبارات منظور شده در بند (ج)‌ این تبصره پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأمین ‌و باقیمانده اعتبارات تا سقف پنجاه درصد (%۵۰) سرمایه مورد نیاز واحدهای در دست اجرا براساس شاخص های کمی برنامه سوم بخش ‌مسکن، از محل تسهیلات بانکی تأمین خواهد شد.

‌تبصره – بانکهای عامل موظفند که تسهیلات فوق الذکر را با ذی نفع فروش اقساطی نمایند.

‌ماده ۵- بیست درصد (%۲۰) از بیست و نه درصد (%۲۹) افزایش مانده تسهیلات بانکی که به بخش مسکن و ساختمان اختصاص ‌یافته است، به امر بهسازی مسکن روستایی اختصاص می‌یابد تا پس از تایید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بدون اخذ وثیقه به روستاییان ‌و معلمان و بهورزان مقیم روستا پرداخت شود. هزینه مربوط به ارایه خدمات فنی و نظارتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به میزان دو و نیم ‌درصد (.۵%۲) وام مصوب پرداختی از محل اعتبارات تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور طرح ۳۰۸۰۶۲۰۳ پس از مبادله ‌موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت می‌شود در هر صورت سقف تسهیلات بانکی که به این امر اختصاص می‌یابد سیصد
‌میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۳۰۰) ریال می‌باشد.

‌ماده ۶ – مبلغ ششصد میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۶۰۰) ریال تسهیلات اعتباری منظور شده در بند (ح) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور برای خرید یا احداث مسکن جانبازان بیست و پنج درصد (%۲۵) و به بالا، آزادگان و خانواده شهدا با مدت بازپرداخت بیست ‌ساله (‌مشارکت مدنی و فروش اقساطی) و کارمزد چهار درصد (%۴) بدون رعایت الگوی مصوب مصرف مسکن و نوساز بودن به صورت ‌دویست و هفتاد میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۲۷۰) ریال برای جانبازان، یکصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۱۵۰) ریال برای آزادگان ‌و یکصد و هشتاد میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۱۸۰) ریال برای خانواده شهدا درنظر گرفته می‌شود.
‌سقف تسهیلات برای جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا سی میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۳۰) ریال تعیین می‌گردد که مطابق سایر شرایط قانون ‌تسهیلات استفاده از وام مسکن آزادگان – مصوب ۱۳۷۰ – و قانون ضوابط پرداخت وام مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا – مصوب ۱۳۷۴ – قابل پرداخت است.

‌ماده ۷ – هزینه آماده سازی اراضی واگذار شده به آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد (%۲۵) و بالاتر از محل طرح ۳۰۸۳۰۲۰۳ پس ‌از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت می‌شود.

‌ماده ۸ – اعتبارات مربوط به کمک به تأسیسات زیربنایی شهرهای جدید از محل اعتبار طرح ۳۰۸۳۰۲۰۴ و برگشت بند (ط) این ‌تبصره پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت می‌شود.

‌ماده ۹ – کلیه درآمدهای حاصل از بندهای(‌د) و (ه-) این تبصره که به صورت درآمد و هزینه غیر متمرکز (‌استانی) منظور می‌شود بر ‌اساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هزینه خواهد شد.

‌ماده ۱۰ – نحوه استفاده از تسهیلات مالی موضوع تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور در چارچوب این آیین‌نامه مطابق ‌دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

‌ماده ۱۱ – بانک مرکزی موظف است ظرف یک ماه، بیست و پنج درصد (%۲۵) سهم اعتبارات بخش مسکن را به تفکیک بانکها و ‌استانها تعیین نماید اعتبارات فوق الذکر با معرفی وزارت تعاون در اختیار تعاونیهای مسکن قرار می‌گیرد و گزارش عملکرد بانکها هر سه ماه ‌یکبار به اطلاع وزارتخانه‌های تعاون و مسکن و شهرسازی خواهد رسید.
‌جدول توزیع و دستورالعمل اعطای اعتبارات ماده (۱۶) به تصویب شورای پول و اعتبار خواهد رسید.

ماده ۱۲ – [الحاقی ۱۳۷۹/۹/۱۶]
مهلت استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه برای پذیرش تقاضا توسط بانکهای عامل پایان خرداد ماه سال ۱۳۸۰ و انعقاد قرارداد‌ پایان شهریور همان سال خواهد بود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور