شماره: ۲۹۳۳۴ت۲۰۱۵۴ه
تاریخ: ۱۳۷۹.۷.۹
هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۴.۱۵ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۴۵۱ مورخ ۱۳۷۹.۲.۱۱ وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی در اجرای تبصره (۲) قانون تأسیس شرکت پالایش و پژوهش خون – مصوب ۱۳۷۵ – آییننامه معاملاتی شرکت یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه معاملاتی شرکت پالایش و پژوهش خون
فصل اول – کلیات
ماده -۱ معاملات شرکت اعم از خرید، فروش، اجاره و استیجاره، پیمانکاری، اجرت کار و غیره (به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی میشود) باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام شود مگر در موارد زیر:
۱ – در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی باشد.
۲ – در مورد معاملاتی که انجام آنها به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی با نهادها و مؤسسات و شرکتهای مشروحه زیر به صرفه و صلاح شرکت باشد:
الف – مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و مؤسسات تابعه که بیش از پنجاه درصد سهام یا سرمایه یا مالکیت آنها متعلق به مؤسسات و نهادهای مذکور باشد.
ب – شرکتهای تعاونی مصرف و توزیع کارکنان وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی که بر اساس قوانین و مقررات ناظر بر شرکتهای تعاونی تشکیل و اداره میگردند.
ج – شرکتها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع که تحت نظارت مستقیم دولت تشکیل و اداره میگردند.
۳ – خرید اموال و خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی منحصر به فرد بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
۴ – خرید یا اجاره یا استیجاره اموال غیر منقول به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی و با کسب نظر کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس خبره و متعهد رشته مربوط انجام خواهد شد.
۵ – خرید خدمات هنری با رعایت موازین اسلامی و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسی به تشخیص کارشناس منتخب شرکت و تایید مدیر عامل.
۶ – خرید کالاهای انحصاری دولتی یا سایر کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری
میباشند و برای آنها از طرف دستگاههای ذیربط
دولتی نرخهای معینی تعیین و اعلام شده باشد.
۷ – خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاههای ذیربط دولتی یا شهرداریها برای آنها نرخ ثابتی تعیین شده باشد.
۸ – خرید کالاهای ساخت کارخانه های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
۹ – کرایه حمل و نقل هوایی ، دریایی ، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
۱۰ – تعمیر ماشین آلات ثابت متحرک به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی.
۱۱ – خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرک موجود و همچنین ادوات و ابزار و
وسایل اندازه گیری دقیق و وسایل و لوازم آزمایشگاهی علمی و فنی و نظایر آن با
تعیین بهای مورد معامله حداقل به وسیله یک نفر
کارشناس و به تشخیص مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی پس از تایید مقامات مذکور.
تبصره ۱- در مورد چاپ و صحافی طبق آییننامه خاصی که بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران میرسد انجام خواهد شد.
تبصره ۲ – در مورد معاملات موضوع بند (۱) فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته یا تولید کننده یا انجام دهنده آن باشد یا اینکه وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را به عهده داشته باشد.
فصل دوم – طبقه بندی و روش معاملات
ماده -۲ معاملات شرکت از جهت مبلغ به سه دسته جزیی ، متوسط و عمده به شرح زیر طبقهبندی میگردد:
الف – معاملات جزیی معاملاتی است که مبلغ آن از ۰۰۰ر۰۰۰ر۵ ریال تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط معاملاتی است که مبلغ آن از۰۰۰ر۰۰۰ر۵ ریال بیشتر و از
۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵ ریال تجاوز نکند.
ج – معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از ۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵ ریال بیشتر باشد.
تبصره ۱ – مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزیی و متوسط مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است.
تبصره ۲ – مبنای نصاب در فروش مبلغ تعیین شده از طرف کارشناس منتخب شرکت است.
فصل سوم – مناقصه
بخش یک – روش انجام مناقصه
ماده ۳ – مناقصه در مورد معاملات جزیی با کمترین بهای ممکن، به تشخیص و مسئولیت کارپرداز انجام مییابد..
ماده ۴ – مناقصه در مورد معاملات متوسط با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت کارپرداز و مسئول مافوق و تایید مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی انجام مییابد.
ماده ۵- مناقصه در مورد معاملات عمده با انتشار آگهی مناقصه یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) به تشخیص هیات مدیره انجام میگردد.
بخش دو- چگونگی انتشار آگهی مناقصه عمومی
ماده ۶ – آگهی مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران یا به تشخیص شرکت از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار که برای شرکت تعیین شده است منتشر خواهد شد.
تبصره ۱ – در مواردی که به تشخیص شرکت ، انتشار آگهی در چند محل ضرورت داشته باشد، شرک میتواند در محلهایی که لازم بداند نسبت به نشر آگهی اقدام نماید.
تبصره ۲ – در صورت لزوم شرکت میتواند از سایر وسایل و طرق ارتباط جمعی از قبیل
پخش آگهی در رادیو و تلویزیون یا درج
آگهی در روزنامه های بینالمللی منتشره در ایران یا در ارسال آگهی برای اشخاص
ذیربط یا الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید.
تبصره ۳ – اگر به تشخیص هیات مدیره موضوع معامله ایجاب نماید که علاوه بر انتشار آگهی در داخل کشور موضوع به اطلاع
فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار در خارج کشور هم برسد یک نسخه از آگهی
میباید از طریق وزارت امور خارجه به هر یک از
سفارتخانه های کشورهای مورد نظر در تهران و یک نسخه هم به سفارتخانههای جمهوری
اسلامی ایران در کشورهای مربوط از طریق وزارت مذکور ارسال شود.
ماده ۷ – در آگهی مناقصه باید نکات زیر قید و مشخص شود:
۱ – نوع، مقدار کالا یا انجام کار با ذکر مشخصات کامل.
۲ – مدت، محل تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلا” یا بعضاً تأخیر نماید.
۳- مدت قبول ، محل و چگونگی تسلیم پیشنهادات.
۴ – روز و ساعت و محل قرایت پیشنهادات و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آنها در جلسه کمیسیون مناقصه.
۵ – تصریح به اینکه قیمت پیشنهادی باید به مبلغ مشخص با عدد و حروف تعیین یا بر اساس درصد کسر یا اضافه نسبت به واحد
بهای اعلام شده معین گردد و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود.
۶ – محل توزیع یا فروش نقشهها، برگ شرایط و مشخصات، نمونه های ضمانتنامه و قرارداد (اگر قید آن لازم باشد) که در این صورت
ضمانتنامه بایستی عیناً مطابق نمونه تنظیم و نمونه قرارداد نیز با قید اینکه مورد
قبول است باید امضا و ضمیمه پیشنهاد شود.
۷ – میزان و نوع سپرده شرکت در مناقصه (اعم از واریز وجه نقد به حساب سپرده شرکت
یا ارایه ضمانتنامه یا چک بانکی در وجه شرکت(.
۹ – تصریح این نکته که صرفاً شرکت در مناقصه و ارایه پیشنهاد، ایجاد حق برای شرکت
کننده و ایجاد تکلیف یا سلب اختیار برای دستگاه مناقصه گزار نمینماید.
۱۰ – میزان پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که پرداخت آن به تشخیص شرکت به برنده مناقصه لازم باشد.
۱۱ – تصریح به اینکه هزینه آگهی مناقصه به عهده برنده خواهد بود.
ماده ۸ – شرکت در صورتی که ذکر شرایط خاص را علاوه بر آنچه در ماده (۷) ذکر شده
است لازم تشخیص دهد مشروط بر اینکه با
قوانین و مفاد این آییننامه مغایر نباشد، میتواند در متن آگهی یا در نقشه یا
مدرک شرایط و مشخصات درج نماید به طوری که عموم
داوطلبان قبل از تسلیم پیشنهادها از مفاد آن اطلاع حاصل کنند ولی منظور داشتن
امتیازات جدید برای برنده مناقصه هنگام عقد قرارداد یا
اجرای قرارداد به هر عنوان ممنوع میباشد.
ماده ۹ – در صورتی که شرایط مناقصه که بر طبق ماده (۷) باید در آگهی ذکر شود مفصل
باشد و درج آن در روزنامهها مستلزم
هزینه زیاد گردد ممکن است نوع کالا یا کار مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل
و میزان پیش پرداخت و مدت و محل قبول
پیشنهادها در آگهی درج شود و تصریح گردد که نقشهها و برگ شرایط و مشخصات معامله
در محل موجود است و پیشنهاد دهندگان باید
نسخه ای از آن را دریافت وبا قید قبولی امضا کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند.
ماده ۱۰ – شرکت در خصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای واصله و انعقاد قرارداد دارای تکالیف و اختیارات زیر میباشد:
۱ – شرکت مکلف است سپرده برنده مناقصه را در صورتی که حاضر به انجام معامله نشود و همچنین سپرده نفر دوم را در صورتی که
بر اساس ماده (۲۴) این آییننامه برای انجام معامله به او رجوع شود و از انجام معامله امتناع ورزد، ضبط کند.
۲ – شرکت مجاز است مقدار کالا یا کار مورد معامله را تا %۲۵ افزایش یا کاهش دهد مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی رعایت شده باشد و با این افزایش یا کاهش تطبیق نماید.
۳ – شرکت مجاز نیست به پیشنهادات مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی تحویل گردد ترتیب اثر دهد.
۴ – شرکت مکلف است هرگونه مالیات یا عوارضی که بابت معامله به طرف قرارداد تعلق میگیرد و کلیه کسورات قانونی را از بهای کارکرد یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر کند.
۵ – شرکت در رد هر یک یا تمامی پیشنهادات مختار است.
۶ – در صورتی که لازم باشد قراردادی در دفتر خانه اسناد رسمی ثبت گردد، هزینههای متعلقه بر عهده برنده مناقصه خواهد بود.
ماده ۱۱ – شرکت مکلف به رعایت نکات زیر میباشد:
۱ – مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهیهایی که در داخل کشور منتشر میشود از تاریخ
اولین نوبت انتشار از ده روز نباید کمتر باشد و
در مورد آگهیهایی که در خارج از کشور طبق تبصره (۳) ماده (۶) منتشر میشود از ۶۰ روز نباید کمتر تعیین شود.
۲ – در صورتی که به تشخیص شرکت نوع معامله ایجاب نماید که نقشه یا برگ شرایط و
مشخصات و نمونه ضمانتنامه و قرارداد و
مدارک دیگری تهیه شود قبل از نشر آگهی باید آنها را تهیه نماید.
۳ – میزان پیش پرداخت نباید بیش از %۲۵ مبلغ معامله باشد و پیش پرداخت منحصراً در
قبال دریافت ضمانتنامه بانکی پرداخت خواهد شد.
۴ – میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از %۵
مبلغ برآوردی معامله کمتر و از %۲۰ آن بیشتر
باشد و در هر حال این مبلغ نباید از ۵ میلیون ریال کمتر باشد.
۵ – حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید قبل از عقد قرارداد اخذ شود در
مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور
ساختمانی یا باربری یا فروش ماشین آلات باشد %۵ و در مورد سایر معاملات %۱۰ مبلغ
معامله میباشد و باید به صورت نقد یا ضمانتنامه
بانکی به حساب سپرده شرکت واریز یا تسلیم گردد و در مورد معاملات ساختمانی و یا
باربری علاوه بر %۵ مذکور شرکت باید از هر پرداخت معادل %۱۰ کسر و به حساب سپردهها بابت تضمین حسن انجام کار یا معامله منظور کند.
بخش سوم – شیوه تنظیم و ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود)
ماده ۱۲ – دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال میشود که صلاحیت آنها برای شرکت در معامله مورد نظر قبلاً تشخیص داده شده است و نام آنان در فهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد.
ماده ۱۳ – تشخیص صلاحیت بر اساس میزان سرمایه، ماشین آلات و لوازم کار، کادر فنی تخصصی، سابقه کار و سایر شرایط به
عمل میآید که به اقتضای نوع معامله از طرف شرکت تعیین میشود. ضوابط مذکور در
آگهی که به این منظور حداقل یک نوبت در
روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر
میشود اعلام خواهد شد که داوطلبان در مهلت مقرر در
آگهی، اطلاعات و مدارک لازم را ارسال دارند. تشخیص صلاحیت به عهده کمیسیونی مرکب
از سه عضو که از طرف مدیر عامل، به
اقتضای تخصص و بصیرت انتخاب خواهند شد ، میباشد.کمیسیون مذکور پس از رسیدگی به
مدارک ، داوطلبان واجد صلاحیت را برای هر رشته از معاملات انتخاب و عنداللزوم آنها را درجه بندی و در صورتی که تعداد
واجدین صلاحیت در هر رشته یا هر درجه از ۵ نفر کمتر
نباشد، نتیجه پس از تایید مدیر عامل به آنها ابلاغ و اسامی اشخاص مذکور در فهرست
واجدین صلاحیت درج خواهد شد که برای مدت سه سال معتبر است.
تبصره – شرکت میتواند با تصویب کمیسیون مذکور در این ماده قبل از انقضای سه سال نام اشخاص را در فهرست واجدین صلاحیت اضافه یا از آن حذف نماید.
ماده ۱۴ – دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای کلیه اشخاصی که نام آنها در فهرست
واجدین صلاحیت برای معامله مورد نظر
مندرج است ارسال میگردد مگر آنکه در فهرست مذکور حداکثر معاملاتی که در زمان
واحد میتوان به یک شخص واگذار نمود پیش بینی
شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنها از حد نصاب مذکور
تجاوز نکرده باشد دعوت به عمل خواهد آمد.
ماده ۱۵ – شرکت میتواند فهرست واجدین صلاحیت یک وزارتخانه یا مؤسسه یا شرکت
دولتی دیگر را مورد عمل قرار دهد.
ماده ۱۶ – شرکت مکلف است در صورتی که فهرست واحدی از واجدین صلاحیت برای هر نوع معامله از طرف دولت برای مناقصه
محدود به منظور استفاده وزارتخانهها و مؤسسات دولتی تهیه شود، از فهرست مذکور
برای مناقصه محدود استفاده نماید.
ماده ۱۷ – مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود نیز لازم الرعایه است.
تبصره – در موارد ضرورت به تشخیص کمیسیون ماده (۱۳) اولویت دعوت برای شرکت در مناقصه با اشخاصی است که از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تشخیص صلاحیت شده باشد.
بخش چهارم – کمیسیون مناقصه
ماده ۱۸ – اعضای کمیسیون مناقصه به شرح زیر میباشند :
۱ – مدیر عامل یا یک نفر نماینده به انتخاب ایشان
۲ – ذیحساب و مدیر امور مالی
۳ – مدیر یا مسئول واحد تقاضا کننده
تبصره ۱ – ترکیب اعضای کمیسیون مناقصه و مزایده در شعب و نمایندگی در صورت تشخیص و مسئولیت مدیر عامل به شرح زیر میباشد:
-۱ مدیر شعبه یا نمایندگی ۲ – مسئول مالی -۳ مسئول واحد تقاضا کننده.
تبصره ۲ – در مواردی که معامله دارای ویژگیهای خاص و تخصصی باشد حضور یک نفر کارشناس خبره و فنی با انتخاب شرکت (بدون حق رای) جهت شرکت در جلسه کمیسیون ضروری است.
تبصره ۳ – جلسات کمیسیون با حضور کلیه اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رای اکثریت اعضا معتبر خواهد بود. در صورتی که کمیسیون نتواند به نتیجه مشخص دست یابد موضوع جهت اتخاذ تصمیم به هیات مدیره منعکس خواهد شد.
ماده ۱۹ – در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون تشکیل و به پیشنهاد های دریافتی رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود:
در صورتی که به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد شده (یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) عادله باشد، کمیسیون پیشنهاد دهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود. در غیر این صورت میتواند اظهار نظر کند که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد و در صورتی که حداقل بهای به دست آمده در استعلام بها کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد، کمیسیون ، پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام را حایز حداقل اعلام میکند مگر اینکه تفاوت این دو بها کمتر از %۵ باشد که در این صورت اگر پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد حداقل بهای به دست آمده در استعلام معامله را انجام دهد، به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حداقل بهای به دست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد، کمیسیون میتواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام کند یا رای به تجدید مناقصه دهد.
تبصره – در مواردی که کمیسیون رای به تجدید مناقصه دهد، احاله موضوع به هیات مندرج در ماده (۳۷) این آییننامه بلامانع است.
ماده ۲۰ – در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد، هر گاه در شرایط
مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای
شرکت پیش بینی نشده باشد کمیسیون مناقصه میتواند شخصی را که بهای پیشنهادی او در
مجموع کمتر است، برنده مناقصه اعلام نماید.
ماده ۲۱ – در صورتی که کمیسیون مناقصه برنده را اعلام کند، شرکت باید نتیجه را به
وی ابلاغ کند تا برای انجام معامله مراجعه
کند مگر اینکه مبلغ معامله از یکصد میلیون ریال بیشتر باشد یا نظر کارشناس فنی که
در کمیسیون حضور داشته منطبق با نظر کمیسیون
نباشد که در این صورت ابلاغ نتیجه به برنده موکول به تصویب هیات مدیره خواهد بود.
در صورت عدم موافقت مقامات مزبور، به تشخیص شرکت، مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون مقرر در ماده (۳۷) این آییننامه ارجاع خواهد شد.
ماده ۲۲ – کمیسیون مناقصه مکلف است از روز قرایت پیشنهادها حداکثر ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نظر خود را اعلام نماید.
ماده ۲۳ – در مواردی که کمیسیون مناقصه، برنده مناقصه را اعلام کرده باشد، سپرده
او و شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم
قراردارد با رعایت مفاد ماده (۲۴) این آییننامه نگهداری و سپرده بقیه پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد.
ماده ۲۴ – در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت هفت روز
به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن
تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود، سپرده او به
نفع شرکت ضبط خواهد شد و مراتب به شخصی که
پیشنهاد او در مرتبه دوم قرارداد با رعایت مفاد تبصره (۱) این ماده ابلاغ
میگردد. در صورتی که نامبرده نیز از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه
ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله
اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود،
سپرده او نیز ضبط میگردد. در این صورت به تشخیص شرکت، مناقصه تجدید یا موضوع
برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون مقرر در ماده (۳۷) این آییننامه ارجاع خواهد شد.
تبصره ۱ – به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرارداد به شرطی رجوع خواهد شد که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد. در غیر این صورت رجوع به او ممنوع است.
تبصره ۲ – مدت هفت روز مقرر در این ماده در مورد معاملاتی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت دارد ممکن است به تشخیص کمیسیون حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر اینکه در آگهی مناقصه یا برگ شرایط آن ذکر شده باشد.
ماده ۲۵ – کمیسیون مناقصه و مسئولین شرکت موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی یا
دعوتنامه مناقصه محدود برای ابلاغ
نتیجه مناقصه به برنده مناقصه به گونه ای اقدام نمایند که به علت انقضای مدت ،
خسارتی متوجه شرکت نشود. در غیر این صورت طبق
مقررات مسئول خواهند بود.
ماده ۲۶ – در صورتی که حایز حداقل بها در مناقصه بیش از یک نفر باشد و نسبت به انجام معامله با یکی از آنها در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنها توافق نشود، حق تقدم با برنده ای خواهد بود که در محل کار سکونت دارد یا با توجه به سایر شرایطی که تعیین میشود، در اولویت قرار گیرد.
فصل چهارم – انعقاد قرارداد
ماده ۲۷ – انعقاد قرارداد در خصوص کلیه معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلت مقرر در ماده (۲۴) این آییننامه میسر نباشد، الزامی است.
ماده ۲۸ – در تنظیم و انعقاد قراردادهای شرکت، علاوه بر موارد مطروحه در آگهی مناقصه باید حسب ضرورت نکات زیر قید و مورد توجه قرار گیرد:
۱ – نام و مشخصات طرفین قرارداد و نشانی آنها.
-۲ درج نوع و تعداد مورد معامله با مشخصات کامل آنها.
-۳ مدت انجام تعهد، محل و شرایط تحویل یا انجام مورد معامله.
۴ – ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزیاً یا کلا” تأخیر نماید.
۵ – اقرار برنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع دقیق و کامل دارد.
۶ – اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان %۲۵ مبلغ مندرج در قرارداد.
۷ – میزان تضمین حسن انجام معامله و چگونگی وصول اقساط آن در مورد امور ساختمانی باربری و ترتیب استرداد آن بر اساس شرایط مناقصه.
۸ – الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد. در
این صورت باید نمونه کالا با مهر و امضای طرفین
معامله ممهور و نزد شرکت نگهداری شود.
۹ – بهای مورد معامله، ترتیب و شرایط پرداخت آن. (در مواردی که انجام کار بر اساس
واحد بها باشد بهای مورد معامله به صورت
تقریبی و برآورد در قرارداد قید شده، ولی پرداخت بهای کارهای انجام شده دقیقاً بر
اساس واحد بها محاسبه و پرداخت خواهد شد(.
۱۰ – مشخص نمودن مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی کار در قراردادهای
مربوط به ساختمان و نصب ماشین آلات
و نظایر آنها بر اساس شرایط مناقصه.
۱۱ – مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد.
۱۲ – اقرار به عدم شمول ممنوعیت قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و
کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری مصوب دی ماه ۱۳۳۷.
۱۳ – ذکر این مطلب که طرف قرارداد مجاز نخواهد بود بدون جلب رضایت کتبی شرکت،
موضوع قرارداد را کلاً یا جزیاً به شخص یا اشخاص ثالث واگذار نماید.
۱۴ – سایر تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است.
۱۵ – پیگیری اختلافات ناشی از اجرای مفاد قرارداد از طریق مراجع ذی صلاح.
۱۶ – سایر شرایطی که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد مشروط بر آنکه متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در مناقصه ذکر شد برای فروشنده نباشد.
فصل پنجم – ترتیب تحویل کالا یا خدمت
ماده ۲۹ – تحویل کالا یا خدمات مورد معامله شرکت با رعایت موارد زیر انجام میشود:
الف – در مورد معاملات جزیی به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کالا یا کار انجام میشود.
ب – در مورد معاملات متوسط اگر مورد معامله کالا باشد، به وسیله و با مسئولیت
انبار دار و نماینده واحد تقاضا کننده و اگر مورد
معامله انجام کار یا امور خدماتی باشد، به وسیله و با مسئولیت تحویل گیرنده کار و
تایید نماینده واحد تقاضا کننده انجام میگیرد.
ج – در مورد معاملات عمده در صورتی که تهیه و انجام آن در داخل کشور انجام میگیرد
عمل تحویل در مرکز یا شعبات و نمایندگی
شرکت توسط مسئولین که مشخصات آنها در ذیل مشخص شده ، صورت میگیرد.
۱ – اگر مورد معامله کالا باشد به وسیله و مسئولیت انبار دار و نماینده تقاضا
کننده و نماینده دیگری که از طرف مدیر عامل شرکت در
مرکز و مدیریت مربوط در شعب و نمایندگیها تعیین خواهد شد.
۲ – اگر مورد معامله کار باشد با مسئولیت تحویل گیرنده کار و نماینده واحد تقاضا
کننده و نماینده مدیر عامل شرکت.
د – در مورد معاملات عمده که تهیه و انجام آن در خارج از کشور انجام میگیرد.
عمل تحویل به شرح ذیل میباشد:
۱ – در مورد خریدهای خارج از کشور که از طریق افتتاح اعتبار اسنادی انجام میشود
امر تحویل کالا از نظر کمی و کیفی بر اساس
گواهی بازرسی بینالمللی منتخب شرکت یا هر مرجع صلاحیتدار که در قرارداد قید شود
صورت میپذیرد.
۲ – در مورد کالاهایی که از طریق زمینی یا کشتیهای لاینر حمل میگردد مبنای تحویل
بر اساس قبوض صادره توسط مراجع ذیصلاح انجام میگیرد.
تبصره ۱ – در مواردی که تشخیص مشخصات مورد معامله احتیاج به بصیرت و تخصص خاصی داشته باشد، نماینده واحد تقاضا کننده یا بهره برداری کننده از کالا یا کار باید از بین کسانی انتخاب شود که دارای تخصص و بصیرت لازم در امر مربوط باشد و بتواند مسئولیت امر را بر عهده بگیرد.
تبصره ۲ – در مواردی که کالای خریدار شده بیمه بوده و خسارتی متوجه کالا گردد دعوت کتبی از نماینده بیمه برای حضور هنگام تحویل الزامی است.
تبصره ۳ – تحویل مورد معامله در موارد مندرج در بندهای (ب) و(ج) این ماده باید با
تنظیم صورتمجلس انجام شود. پس از
حصول اطمینان از وجود مشخصات لازم، میباید مراتب و مقدار آن در صورتمجلس ذکر و
از طرف مسئولان مربوط با ذکر نام و نام
خانوادگی و سمت و تاریخ امضا شود. در مورد بند (الف) گواهی تطبیق مشخصات و مقدار کالا یا کار به عهده انبار دار یا تحویل گیرنده کار میباشد.
تبصره ۴ – تحویل مورد معامله در مواردی که مربوط به تحویل موقت یا دایم کارهای
ساختمانی اجرا شده توسط پیمانکاران میگردد
مطابق مواد (۴۱) و (۳۹) شرایط عمومی پیمان عمل میشود.
تبصره ۵ – کنترل و تطبیق مشخصات،کیفیت و مقدار کالا یا مواد اولیه داخلی و خارجی به عهده شرکت میباشد.
ماده ۳۰ – برای همه کالاهای تحویل شده به انبار باید قبض انبار که دارای شماره
مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار
برسد و در دفتر انبار و کاردکس ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض انبار ذکر شود.
تبصره – در مواردی که کالا در خارج از انبار تحویل میگردد و به انبار وارد
نمیشود با در نظر گرفتن مفاد ماده (۲۹) اقدام خواهد شد
و رسید یا صورت جلسه مربوط مبنای صدور قبض یا حواله انبار خواهد بود.
ماده ۳۱ – در صورتی که در شرایط معامله برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه در مواد (۲۹) و (۳۰) این آییننامه تعیین شده، تکالیف دیگری نیز پیش بینی شده باشد، لازم الاجراست.
ماده ۳۲ – در مواردی که بین مسئولین تحویل کالای مذکور در ماده (۲۹) از لحاظ
مشخصات و سایر مسایل مربوط به کالا یا کاری
که باید تحویل گیرند، اختلاف نظر پیش آید هر یک از مسئولین مذکور نظر خود را ذیل
صورتمجلس قید و امضا خواهند نمود. در این
صورت تحویل مورد معامله از طرف مدیر عامل طبق نظر افراد بصیر و مطلع انجام خواهد شد.
ماده ۳۳ – فروش و واگذاری داراییهای ثابت و اموال غیر منقول به پیشنهاد هیات
مدیره و تصویب مجمع عمومی با کسب نظر
کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس خبره متعهد رشته مربوط طبق مقررات انجام خواهد شد.
ماده ۳۴ – فروش کلیه کالاهای مازاد بر احتیاج و یا اسقاطی پس از تصویب هیات مدیره طبق مقررات مربوط صورت میگیرد.
ماده ۳۵ – نحوه توزیع و فروش محصولات تولیدی شرکت در داخل یا خارج از کشور بر اساس دستورالعمل هیات مدیره که طبق قوانین و مقررات تنظیم خواهد شد صورت میگیرد.
فصل ششم – مزایده
ماده ۳۶ – مزایده در معاملات شرکت پس از تصویب موضوع فروش در هیات مدیره به روش زیر انجام میگردد:
الف – در مورد معاملات جزیی با بیشترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور فروش و تایید یکی از اعضای هیات مدیره. در
این موارد مأمور فروش موظف است پس از تحقیق کامل در مورد بها به داوطلبان معامله
مراجعه و با رعایت صرفه و صلاح شرکت معامله
را انجام داده، سند مربوط را با قید اینکه معامله به صرفه و صلاح شرکت و با
بیشترین بهای ممکن انجام شده با ذکر نام و نام خانوادگی، سمت و تاریخ امضا کند.
ب – در مورد معاملات متوسط حراج یا مزایده کتبی به شرح زیر انجام خواهد شد:
۱ – اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل
حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با
آگهی در روزنامه مشخص شده از سوی شرکت و در صورت ضرورت با وسایل و شیوه های
انتشاراتی دیگر از قبیل رادیو یا تلویزیون یا الصاق
آگهی در معابر به اطلاع عموم برسد.
۲ – مورد معامله باید قبلاً به وسیله کارشناس منتخب رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ارزیابی و حراج از بهای تعیین شده
شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگر حداقل
به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود مجدداً باید ارزیابی شود.
ج – در مورد معاملات عمده با انتشار آگهی مزایده عمومی به عمل میآید و در آگهی
مزایده شرایطی که در این آییننامه برای آگهی
مناقصه و تشکیل کمیسیون، تعیین برنده، انعقاد قرارداد و تحویل مورد قرارداد پیش
بینی شده، در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد
بایستی به مورد اجرا گذارده شود.
تبصره – در مورد معاملات متوسط و عمده در صورتی که به قیمت ارزیابی شده خریدار پیدا نشود مورد مزایده بایستی مجدداً ارزیابی و مزایده تکرار شود و چنانچه ارزیابی مجدد به صرفه و صلاح شرکت نباشد یا پس از ارزیابی مجدد خریداری پیدا نشود یا بهای پیشنهادی کمتر از قیمت ارزیابی مجدد باشد، مراتب توسط کمیسیون جهت تعیین تکلیف نهایی به هیات مدیره اعلام خواهد شد.
۵ – میزان اجاره بهای ساختمان، ماشین آلات، وسایط نقلیه و امثال آن که از طرف شرکت
در اختیار اشخاص یا پیمانکار طرف قرارداد
خویش در طول مدت انجام کارگذارده میشود طبق نظر کارشناس خبره و متعهد شرکت تعیین
و پس از تایید هیات مدیره به مورد اجرا گذاشته میشود.
تبصره – در صورتی که به کالای فروخته شده مالیات و حقوق و عوارض قانونی تعلق گیرد، برنده مزایده موظف است قبل از تحویل کالا آنها را پرداخت نماید.
فصل هفتم – سایر مقررات
ماده ۳۷ – در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده بر اساس گزارش توجیهی واحد اجرایی مربوط به تشخیص کمیسیون ترک تشریفات
مناقصه یا مزایده مرکب از مدیر عامل، ذی حساب و مدیر امور مالی و یک نفر به
انتخاب مجمع عمومی میسر یا به مصلحت نباشد می
توان معامله را به طریق دیگری انجام داد. در این صورت هیات مزبور با رعایت صرفه
شرکت ترتیب انجام این گونه معاملات را با رعایت
سایر مقررات مربوط در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.
تبصره ۱ – جلسات هیات با حضور کلیه اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رای اکثریت معتبر خواهد بود.
تبصره ۲ – در اجرای ماده(۳۷) این آییننامه در صورتی که مبلغ معامله بیش از ۱۵۰
میلیون ریال باشد، انجام معامله پس از تصویب
هیات سه نفری موضوع همین ماده و تایید رییس مجمع عمومی خواهد بود.
تبصره ۳ – در صورتی که مبلغ معامله بیش از یک میلیارد ریال باشد انجام معامله پس از تصویب هیات سه نفره موکول به پیشنهاد رییس مجمع عمومی شرکت و تایید شورای اقتصاد خواهد بود.
ماده ۳۸ – ارجاع نظارت بر حسن اجرای تعهدات طرف قراردادهای شرکت به خود طرف قرارداد و مؤسسات و شرکتهای وابسته به آن ممنوع میباشد.
ماده ۳۹ – دریافت ضمانتنامه بانکی به عنوان سپرده شرکت در مناقصه یا مزایده یا
تضمین حسن انجام معامله بلامانع است و در هر
صورت به تشخیص مدیر عامل شرکت در هر موقع قابل تبدیل به یکدیگر میباشد.
ماده ۴۰- بهای کالاهای انحصاری دولتی به نرخ اعلام شده و کالاهای ساخت کارخانه های خارجی که نماینده انحصاری فروش در ایران دارند و کالاهای ساخت کارخانه های داخلی به نرخ اعلام شده از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهد شد.
ماده ۴۱ – معاملاتی که از محل اعتبارات بودجه عمرانی انجام میشود از شمول این آییننامه مستثنا بوده و تابع مقررات و ضوابط مربوط به خود میباشد.
ماده ۴۲ – کلیه موضوعاتی که در این آییننامه پیش بینی نشده تابع قانون محاسبات عمومی کشور و آییننامه معاملات دولتی و سایر قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
ماده ۴۳ – هر گونه اصلاح در این آییننامه منوط به تصویب هیات وزیران خواهد بود.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور