رعایت نکات لازم در رسیدگی به پرونده‌های تخریب اراضی‌، تجاوز و تصرف مراتع و جنگل‌ها

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۶/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۶/۳۱

 بخشنامه به دادگستری‌های استان‌ها و شهرستان‌ها 

پیرو بخشنامه شماره ۱.۷۴.۱۴۹۰۵ مورّخ ۱۳۷۴.۱۱.۴ در مورد رسیدگی به پرونده‌های‌ تخریب‌ اراضی‌، تجاوز و تصرّف مراتع‌ و جنگل‌ها در شعب‌ خاصی که به این منظور در دادگستری‌ها(به ویژه شمال‌کشور) تعیین‌ شده‌اند، لازم‌ است دادگاهها در مقام تحقیق و رسیدگی به پرونده‌های‌ ناشی از اجرای قوانین مربوط‌، به نکات زیر، توجه مبذول دارند:

۱. اقدام به‌هرگونه تجاوز و تصرّف‌ عدوانی و ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق نسبت به جنگل‌ها،مراتع و منابع طبیعی و تخریب آنها، براساس مواد ۶۷۵ و ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی‌ (تعزیرات‌) و ۴۲ به بعد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و… خارج از نوبت‌ بررسی و دادگاه حسب مورد موظّف است با تنظیم صورت‌مجلس‌، دستور متوقف ماندن‌ عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی صادر و در نهایت به رفع تصرّف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق اقدام نماید.

۲. مأموران کشف و تعقیب جرایم سازمان جنگل‌ها که وظایف ضابطان دادگستری را در کلاس‌ مخصوص تعلیم دیده‌اند و از ناحیه سازمان معرفی شده باشند، براساس ماده ۵۴ و تبصره‌ آن از قانون حفاظت وبهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوّب ۱۳۴۶.۵.۳۰ با اصلاحات‌ بعدی و بند ۵ ماده ۱۵ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوّب‌ ۱۳۷۸ و تبصره ذیل آن‌ (در محدوده وظایف قانونی خاص خود) ضابط‌، محسوب می‌شوند.

۳. رسیدگی به اعتراض زارعان صاحب نسق‌، مالکان و صاحبان باغ‌ها و تأسیسات و مؤسسات‌دولتی نسبت به اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوّب‌ ۱۳۴۶ (تشخیص مستثنیات‌) در صلاحیت هیأت مقرّر در ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی‌ اختلافی مصوّب ۱۳۶۷ می‌باشد.

سید محمود هاشمی شاهرودی‌ -رئیس قوه قضاییه