تکلیف کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و نهادها نسبت به تفویض اختیارات مرتبط با صادرات به کارگروههای (‌کمیته‌های) توسعه صادرات استانها، تشکل‌های صادراتی مردمی یا نمایندگان خود در استانها

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۷/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۹/۰۱

‌شماره: ۳۶۰۹۶ت۲۳۶۷۹‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۸.۱۷

‌تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در شورای عالی صادرات غیرنفتی که بر اساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران و در اجرای تصویبنامه شماره ۱۲۶۱۶ت۲۲۸۶۱‌هـ مورخ ۱۳۷۹.۴.۱۱ در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۷.۲۸ به عنوان تصمیم هیأت وزیران اتخاذ شده‌ است، به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

۱ـ وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها و نهادها مکلفند اختیارات قابل تفویض خود را در امور مرتبط با صادرات به کارگروه‌های (‌کمیته های) توسعه صادرات‌ استانها، تشکلهای صادراتی مردمی یا نمایندگان خود در استانها تفویض نمایند.

‌تبصره ۱ـ فهرست اختیارات قابل تفویض پس از نظر خواهی از کارگروه‌های ( کمیته‌های) توسعه صادرات استانها ، توسط کمیسیونی به ریاست‌ وزیر بازرگانی و متشکل از وزرای عضو شورای عالی صادرات ، رییس کل بانک مرکزی و دو نفر از استانداران ( به انتخاب وزارت کشور) تعیین و ابلاغ‌ خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی در این ماده مکلفند حداکثر تا پایان سال ۱۳۷۹ نسبت به تفویض اختیارات مصوب اقدام نمایند.

‌تبصره ۲ـ اختیارات تفویض شده نباید هیچگونه محدودیتی در صدور کالا از طریق استان‌های دیگر ایجاد کند یا تضییقاتی در این زمینه برای‌صادر کنندگان یا تولیدکنندگان کالاها و خدمات در نقاط دیگر به وجود آورد.

۲ـ وزارت بازرگانی مکلف است به پیشنهاد کارگروه‌های ( کمیته‌های ) توسعه صادرات غیر نفتی استانهایی که در مناطق مرزی کشور قرار دارند،‌ سقف مبادلات هر یک از بازارچه‌های مرزی و کالاهای قابل مبادله توسط این بازارچه ها را تعیین و به آنها ابلاغ نماید.

‌تبصره ۱ـ حجم مبادلات هیچ یک از بازارچه‌های مرزی ( مجموع صادرات و واردات ) نمی‌تواند از پنجاه میلیون ( ۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار در سال‌ فراتر رود و تحت هر شرایطی می‌بایست میزان صادرات بازارچه‌های مرزی بیشتر از میزان واردات آنها یا حداقل مساوی آن باشد.

‌تبصره ۲ـ ‌چنانچه اعلام فهرست و تعرفه‌های واردات که در آینده نزدیک در چارچوب قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌ صورت می پذیرد موجب تعطیلی بازارچه‌های مرزی شود، تخفیف ویژه در تعرفه‌های عام برای بازارچه‌های مرزی در نظر گرفته خواهد شد.

۳ـ به کارگروه‌های (‌کمیته های) توسعه صادرات استانها اجازه داده می‌شود صادرکنندگان نمونه استان خود را با رعایت ضوابط و مقررات آیین‌نامه‌ تشویق صادرکنندگان نمونه ، هر سال تعیین و جهت انتخاب نهایی به کارگروه (‌کمیته) انتخاب صادر کنندگان نمونه ، مستقر در مرکز توسعه صادرات‌ ایران معرفی نمایند.

‌حسن حبیبی – ‌معاون اول رییس جمهور