آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده ۱۱۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۰/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۰/۲۵

[به موجب تصویب‌نامه ‌شماره ۵۰۲۴۰ت۲۳۹۲۰هـ – ۱۳۸۰/۱۱/۶ لغو شده است.]

‌شماره: ۴۵۵۳۴ت۲۳۸۳۱‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۰.۱۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۴ بنا به پیشنهاد شماره ۳۱۹.۱۵۲۱-۱۰۵.۵۶۶۴ مورخ ۱۳۷۹.۹.۱۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و‌ به استناد بند ” ز” ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ -، آیین‌نامه اجرایی بند‌ یاد شده را به شرح زیر، تصویب نمود:

‌ماده ۱- برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در مورد پرداخت تنخواه ارزی دریافتی خود بر اساس دستور العملهای صادر شده اقدام نموده اند،‌ برگ تسویه حساب قطعی صادر شود.

‌ماده ۲- اشخاص حقیقی و حقوقی که در مورد میزان و نحوه پرداخت تنخواه ارزی دریافتی آنها از سوی بانک توسعه صادرات ایران تعیین تکلیف‌شده و بازپرداخت آن به طور اقساطی مورد توافق واقع شده است، مکلفند در موعد مقرر (‌حداکثر تا پایان برنامه سوم توسعه) مانده تنخواه ارزی را تأدیه‌ نموده و برگ تسویه حساب قطعی دریافت دارند.

‌ماده ۳- اشخاص حقیقی و حقوقی که تاکنون نسبت به بازپرداخت تنخواه ارزی دریافتی، اقدامی ننموده‌اند، باید بدهی خود را به صورت ارزی (‌همان‌ نوع ارز دریافتی) و با احتساب کارمزد مربوط تسویه نموده و برگ تسویه حساب قطعی دریافت نمایند. همچنین تقسیط بدهی فوق در طی برنامه سوم‌ توسعه، با توافق بانک توسعه صادرات ایران بلامانع است.

‌تبصره ۱ ـ چنانچه بدهکاران موضوع مواد (۲) و (۳) این آیین‌نامه در موعد مقرر بدهی خود را تسویه نمایند، مشمول پرداخت نرخ سود کوتاه مدت‌ تسهیلات بانکی خواهند شد.

‌تبصره ۲ـ ‌در مواردی که صادر کننده نسبت به نظر بانک معترض است، می‌تواند موضوع را برای حل اختلاف به کمیسیونی مرکب از نمایندگان‌ وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع، معادن و فلزات، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و در مورد تعاونیها اتاق تعاون و‌ مرکز توسعه صادرات منعکس نماید. دبیرخانه این کمیته در وزارت بازرگانی می‌باشد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور