آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره ۲۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۱/۱۵

‌شماره: ۵۹۵۷۵ت۲۴۳۶۰هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۷ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (‌موضوع نامه‌ شماره ۱۰۵.۹۷۳۳ مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۲) و به استناد بند “‌د” تبصره (۲۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح‌ تصویب نمود:

‌ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
‌الف ـ شرکت: شرکت ملی نفت ایران.
ب ـ وزارت: وزارت نیرو.
پ ـ سازمان: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
ت ـ کمیته: کمیته موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه.

‌ماده ۲ ـ به منظور جایگزینی مصرف برق به جای فرآورده‌های نفت، شرکت موظف است تخفیف اعمال شده در قبض‌های برق مصرف کنندگان مناطق‌ گرمسیر فاقد شبکه گاز طبیعی و یا مناطقی که گاز رسانی به آنجا غیر اقتصادی است را تا مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از‌ محل منابع داخلی خود به شرکت‌های برق تابع وزارت پرداخت کند.

‌تبصره ۱ ـ ‌شهرها و روستاهای دارای شبکه گاز طبیعی مشمول تخفیف‌های موضوع این آیین‌نامه نیستند.

‌تبصره ۲ ـ ‌شرکت مکلف است متناسب با تخفیف اعمال شده، سهمیه سوخت مشترکین برخوردار از این تخفیف را محدود و یا قطع کند.

‌ماده ۳ ـ ‌به منظور تعیین شهرها و روستاهای تحت پوشش، تعیین ایام سال مشمول این آیین‌نامه در هر یک از مناطق و همچنین تعیین تخفیف متعلقه،‌ کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت و سازمان تشکیل می‌شود.

‌تبصره ۱ ـ تعیین روستاهای تحت پوشش با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با عضویت آن وزارت در کمیته خواهد بود.

‌تبصره ۲ ـ کمیته اولویت‌های شهرها و روستاهای مناطق گرمسیر فاقد شبکه گاز طبیعی و مناطقی که گازرسانی به آنجا غیر اقتصادی است را برای تهیه‌ طرح‌های جامع توسعه و تقویت شبکه برق رسانی به وزارت اعلام می‌کند.

‌ماده ۴ ـ میزان تخفیف قیمت برق از مابه‌التفاوت بهای انرژی برق تعرفه عادی (‌معادل تعرفه برق مناطق مشابه از نظر آب و هوا و غیر مشمول این‌آیین‌نامه) با بهای انرژی برق تعرفه مخفف (‌تعرفه ایام گرم در مناطق گرمسیر و مشابه آن برای مناطق سردسیر) توسط کمیته تعیین می‌شود. این تخفیف با‌ اعلام شرکت توانیر توسط شرکت پرداخت می‌شود.

‌ماده ۵ ـ وزارت نفت و وزارت مکلفند عملکرد این آیین‌نامه را هر سه ماه یک بار به سازمان ارایه کنند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور