شماره: ۵۹۵۸۸ت۲۴۳۴۶هـ
تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۷
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۹۷۳۳ مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۲ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (الف) تبصره (۲۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ـ اعتبار طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی مندرج در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، به تفکیک جدول زیر، پس از واریز وجوه عوارض موضوع ردیف درآمدی شماره ۵۹۴۶۹۰ قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، برای بهینه سازی مصرف انرژی توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بر اساس موافقتنامهها و بر حسب پیشرفت فیزیکی و تصمیمات کمیته تخصیص اعتبار، به دستگاههای اجرایی ذیربط تخصیص داده میشود.
فصل اعتبار ( هزار ریال)
ردیف شماره ۵۰۳۵۳۱ ۴۶۶.۴۰۰.۰۰۰
راه و ترابری ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰
برق ۳۰۸.۷۶۰.۰۰۰
نفت ۱۳۵.۰۶۵.۰۰
طرحهای استانی برقی کردن چاههای آب کشاورزی ۸۴.۹۶۰.۰۰۰
حفاظت محیط زیست ۳۵.۰۰۰.۰۰۰
جمع ۱.۳۸۰.۱۸۵.۰۰۰
تبصره ـ وزیران نفت و نیرو موظفند حسب مورد ترتیبی اتخاذ نمایند که در پایان هر ماه، معادل ۱۲۱ مبلغ ردیف درآمدی شماره (۵۹۴۶۹۰) به شرح ارقام مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور،به خزانه واریز شود. مبلغ مربوط به اسفند ماه، تا تاریخ ۱۳۸۰.۱۲.۱۵ واریز میشود.
ماده ۲ـ دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند نسبت به تنظیم و ارسال موافقتنامه شرح عملیات طرحها به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در مهلت مقرر در بند (د) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور اقدام کنند.
تبصره ۱ـ سهم بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی از کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده بر اساس شرح عملیات موافقتنامههای مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین می شوند.
تبصره ۲ – به منظور استفاده مطلوب از اعتبارات مصوب، بخشی از آن تا سقف مندرج در موافقتنامه، میتواند با رعایت مفاد بند (الف) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور و ماده (۶۷) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – بهصورت وجوه اداره شده هزینه شود.
ماده ۳ـ کمیتهای مرکب از نماینده دستگاههای اجرایی ذیربط، نمایندگان وزارتخانههای نفت، نیرو و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، نماینده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، نماینده جامعه مهندسان مشاور ایران ( بدون حق رأی) و حسب مورد نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط ( به تشخیص و با توافق سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و دستگاه اجرایی ذیربط ) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژههای پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل میشود.
تبصره ۱- نماینده جامعه مهندسان مشاور ایران در خصوص توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژههای پیشنهادی حق رأی دارد.
تبصره ۲ ـ برای تأیید هر پیشنهاد در کمیته، باید میزان اثر بخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداختها و زمانبندی اجرای پروژه مشخص شده باشند.
ماده ۴ـ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات تکلیفی و چگونگی تصویب پروژههای پیشنهادی به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان دریافت تسهیلات تکلیفی باید تقاضای خود را شامل گزارش توجیهی فنی و اقتصادی و با توجه به هدفهای بند (الف) تبصره (۲۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، به دستگاه اجرایی ذیربط ارایه دهند.
ب ـ برای استفاده از تسهیلات تکلیفی، دستگاه اجرایی ذیربط مکلف است ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ دریافت پروژه پیشنهادی، پروژه را از نظر میزان کاهش شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف، با توجه به توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی هر پروژه و طول مدت اجرا بررسی کارشناسی و در کمیته موضوع ماده (۳) مطرح کند. در صورت توجیه پذیر بودن، دستگاه اجرایی پروژه را پس از تصویب، به بانک عامل تعیین شده از سوی بانک مرکزی ایران معرفی میکند.
پ – بانک عامل این درخواستها را بررسی و برای پرداخت وام اقدام مینماید. تأیید طرحهای مزبور، نافی وظایف بانکها در مورد وصول مطالبات آنها نیست و بانک عامل موظف است تمام مقررات و ضوابط نظام بانکی را در خصوص وامهای تأیید شده رعایت نماید.
ت – تسهیلات تکلیفی موضوع این ماده، در سقف تسهیلات بند (ج) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور تأمین میشود.
ث – یارانه سود تسهیلات تکلیفی بانکی اعتبار مورد نیاز بخشهای دولتی و تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی که حسب مورد با معرفی دستگاه اجرایی ذیربط در اختیار معرفیشدگان قرار گیرد، از محل منابع اعتباری طرحهای مندرج در پیوست شماره (۱) موضوع بند(الف) تبصره ۲۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، به شرح موافقتنامههای مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور پرداخت میگردد.
ماده ۵ – نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات غیر تکلیفی اعطایی به بخشهای دولتی و تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است:
الف – متقاضیان وام باید پس از تأیید پیشنهاد خود توسط بانک عامل، پروژه را به دستگاه اجرایی ذیربط ارایه کنند.
ب – دستگاه اجرایی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی در کمیته موضوع ماده (۳) این آییننامه مطرح کند.
پ – کمیته مزبور پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواستها اقدام و در صورت تأیید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص میکند.
ت – دستگاه اجرایی ذیربط، پس از بررسی، میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی نفع و بانک عامل اعلام مینماید.
ماده ۶ – نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی به بخشهای تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است :
الف – متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی، روش و زمانبندی اجرا و نحوه نظارت در زمان بهره برداری به دستگاه اجرایی ذیربط ارایه میکنند.
ب – دستگاه اجرایی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی، همراه با نظریه کارشناسی، در کمیته موضوع ماده (۳) این آییننامه مطرح کند.
پ – در صورت تأیید کمیته و تصویب پروژه در دستگاه اجرایی، متقاضی پس از انعقاد توافقنامه برای دریافت کمک بلاعوض، به دستگاه اجرایی ذیربط معرفی میشود.
تبصره ۱ – بخشی از اعتبار مربوط به طرح خرید و گاز سوز کردن خودروهای جمعی (از
ردیف شماره ۵۰۳۵۳۱) با توجه به ملاحظات زیستمحیطی، به صورت کمک بلاعوض هزینه میشود.
تبصره ۲ – بلاعوض شدن کمک مزبور منوط به تحقق اهداف مندرج در توافقنامه است؛ در غیر این صورت وجوه اعطایی با توجه به شرایط تعیین شده در توافقنامه وام محسوب شده و متقاضی مکلف به تأدیه تمامی وجوه استفاده شده میباشد.
تبصره ۳ – اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف (به شماره ۴۰۳۰۳۲۲۵) حداکثر تا ده هزار (۱۰.۰۰۰) ریال به ازای هر لامپ، بهصورت یارانه پرداخت میشود. لامپهای مزبور باید با تضمین مدت زمان مصرف به مصرف کنندگان ارایه شود.
ماده ۷ – دستگاههای اجرایی موظفند یک نسخه از توافقتنامههای منعقد شده در رابطه با اجرای پروژههای تصویبی در قالب مواد (۴)، (۵) و (۶) اینآییننامه را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال کنند.
ماده ۸ – دستگاههای اجرایی در اجرای طرحهای استانی برقی کردن چاههای آب کشاورزی
بر اساس تصمیمات کمیته برنامهریزی استانها موظفند بهازای هر فقره وام پرداختی به
کشاورزان بابت برقی کردن چاهها، حداکثر تا پنجاه درصد (۵۰%) هزینه آن را تا سقف سی
میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بهعنوان یارانه از محل بودجه مصوب استانی از طریق
بانکهای عامل به کشاورزان پرداخت کنند.
تبصره – عملیات اجرایی برقی کردن چاه به انتخاب متقاضی توسط دستگاه اجرایی استانی ذیربط یا هر پیمانکار دیگری انجام میشود.
ماده ۹ – به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها، ارتقای بهرهوری ناوگان
اتوبوسرانی و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه، بخشی از اعتبارات طرح
خرید و گاز سوز کردن خودروهای جمعی ( به شماره ۵۰۳۵۳۱) برای خرید و واگذاری اتوبوس به بخشهای خصوصی و تعاونی تعلق میگیرد.
وجوه پرداختی به میزان شصت درصد (۶۰%) قیمت هر اتوبوس به عنوان هزینه قطعی از
اعتبار ردیف ۵۰۳۵۳۱ منظور و بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارایه
خدمات مناسب (کمی و کیفی) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتوبوسرانی، کمکهای دریافتی
را به تدریج با احتساب یارانهحمل مسافر در طی دوره زمانی معین مستهلک کنند.
تبصره – اسناد مالکیت اتوبوسهای واگذار شده به بخش خصوصی تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد شرکتهای واحد اتوبوسرانی بهعنوان وثیقه نگهداری میشود.
ماده ۱۰ – اعتبار طرح کاهش آلایندههای ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز (به شماره
۳۰۹۰۲۲۱۵) صرف اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای حمل و نقل عمومی دودزای متعلق به
بخش خصوصی و تعاونی شهر تهران کنترل گازهای خروجی از اگزوز و مطالعات و اطلاع رسانیخواهد شد.
تبصره ۱ – مبلغ پرداختی برای تعمیر و بهینه سازی هر خودرو برای یک بار و تا سقف
پانصدهزار (۵۰۰.۰۰۰) ریال برای خودروهای سواری و یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای
خودروهای سنگین و همچنین جانشین خودروهای فرسوده است.
تبصره ۲ – دستورالعمل اجرایی این ماده توسط سازمان حفاظت محیط زیست با توافق سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه میشود.
ماده ۱۱ – طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، غیر انتفاعی به شمار میروند.
ماده ۱۲ – دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور ذی صلاح نسبت به اجرای طرحهای عمرانی موضوع این آییننامه اقدامکنند.
ماده ۱۳ – دستگاههای اجرایی موظفند ماهانه گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارایه کنند. سازمان یاد شده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یک بار، به هیأت وزیران ارایه نماید.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور