‌آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۰۲

‌شماره ۱۵۰۳ت۲۴۴۱۹هـ – ۱۳۸۰.۱.۲۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱.۸ بنابه پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (۵۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور،‌ آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۲) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ـ کمیسیون اجرایی موضوع تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور به مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با حضور نمایندگان‌ تام الاختیار وزیران مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و نماینده تام‌الاختیار وزیران یا بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی مستقل طرح‌ اختلاف تشکیل می‌شود.

‌ماده ۲ – جلسات کمیسیون موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه با دعوت رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با حضور اعضا و نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرایی حسب مورد تشکیل می‌شود. عدم حضور نماینده دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مانع از صدور حکم کمیسیون نخواهد بود.

‌ماده ۳ – موارد اختلاف دستگاه‌هایی که قبل از طرح و ارجاع به کمیسیون از طریق مراجع قضایی پیگیری و منجر به صدور حکم شه است، قابل بررسی‌ در کمیسیون نخواهد بود.
‌ماده ۴ – کمیسیون در مورد تصرفاتی که پس از پایان جنگ تحمیلی سال ۱۳۶۷ اتفاق افتاده است، فاقد اختیارات قانونی است.

‌ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۴/۲۷]
مصوبات کمیسیون موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه با دو سوم آرا معتبر می‌باشد. در صورت عدم اجرای رای صادر شده در مهلتی که کمیسیون‌ تعیین می‌نماید، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است مبلغ ارزیابی شده مایملک مورد تصرف را از سر جمع اعتبارات جاری یا عمرانی‌ تخصیص یافته دستگاه متصرف کسر و به ردیف اعتبارات دستگاه ذینفع اضافه تا طبق مقررات نسبت به خرید یا احداث مایملک یا تکمیل طرح‌های‌ عمرانی مندرج در پیوست‌های قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور در منطقه مورد اختلاف اقدام نماید. در مورد نهادهای عمومی غیر دولتی اعتبارات کسر‌شده در وجه آنها واریز می‌گردد، در این صورت تغییر نام سازمان استفاده کننده در دفاتر مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعمال خواهد شد.

‌ماده ۶ – در صورتی که به تشخیص کمیسیون موضوع ماده (۱)، ملک مورد نیاز متصرف باشد، کمیسیون اختیار دارد نسبت به جابه‌جایی ملک مورد‌ادعا (‌املاک متعلق به دولت) به نفع متصرف رای لازم را صادر نماید، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است پس از اعلام کمیسیون اقدام قانونی را‌معمول دارد.

‌ماده ۷ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۴/۲۷]
هزینه‌های مربوط به احکام صادر شده سالهای قبل از محل اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور و با رعایت مفاد مواد (۵۰) و (۵۲)‌ قانون محاسبات عمومی کشور قابل پرداخت می‌باشد.

‌ماده ۸ – در صورتی که بنا به عللی شاکی صرفاً خواهان تخلیه ملک بوده و نیاز مالک به ملک مورد تصرف به تایید کمیسیون ماده یک این آیین‌نامه‌ رسیده باشد، موضوع در هیأت دولت مطرح می‌شود تا بر مبنای صلاحدید هیأت وزیران اقدام مقتضی صورت گیرد.

‌ماده ۹ – در مراکز استان‌ها کمیسیون فرعی تبصره (۱۲) قانون بودجه سال۱۳۸۰ کل کشور با مسئولیت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و عضویت‌ مدیران کل مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی هر استان تشکیل می‌گردد و حسب مورد با دعوت از مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط‌ موضوعات طرح شده در حوزه استان بررسی و نتیجه به صورت پیشنهاد برای تصمیم‌گیری و صدور رای به کمیسیون موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه‌ ارسال می‌گردد.

‌ماده ۱۰ – به منظور بررسی مقدماتی متصرفات نیروهای مسلح، کمیسیون فرعی در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌گردد.

‌ماده ۱۱ – رای کمیسیون موضوع ماده(۱) این آیین‌نامه در مورد متصرفات نیروهای مسلح برای اعلام نظر ستاد کل نیروهای مسلح به کمسیون فرعی‌ موضوع ماده (۱۰) ارسال می‌گردد و این کمیسیون مکلف است ظرف یک ماده نسبت به آن اعلام نظر نماید. در صورت عدم اعلام نظر در مهلت تعیین‌شده رای صادر شده توسط کمیسیون موظف ماده (۱) آیین‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط لازم‌الاجرا خواهد بود.

‌ماده ۱۲ – در مواردی که آرا صادر شده کمیسیون ماده (۱) این آیین‌نامه منجر به انتقال قطعی املاک گردد، ولی دستگاه انتقال دهنده یا گیرنده علی‌رغم‌ ایجاد امکانات در دفاتر اسناد رسمی از امضای اسناد به هر دلیل خودداری نماید، نماینده واحدهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در استانها و اداره کل‌ اموال دولتی در تهران موظفند در دفترخانه حضور یابند و اسناد را امضا نمایند.

‌ماده ۱۳ – وزارت مسکن و شهرسازی (‌سازمان‌های تابع آن در استان‌ها) مکلف است در اجرای ماده (۵) این آیین‌نامه حسب مورد اماکن مشمول ماده‌یاد شده را به مأخذ ارزش روز ارزیابی و به کمیسیون موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه یا کمیسیون فرعی در استان‌ها ارایه نمایند.

‌ماده ۱۴ – به منظور تأمین هزینه‌های کارشناسی و سایر هزینه‌های ضروری دبیرخانه کمیسیون موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه، اعتباری معادل یکصد و‌ پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات ردیف ۵۰۳۰۰۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور در اختیار کمیسیون یاد شده قرار می‌گیرد تا در موارد ضروری‌هزینه نماید.

‌معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی