آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۳/۰۶

‌شماره ۷۳۲۶ت۲۴۶۱۰هـ – ۱۳۸۰.۲.۲۵

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۲.۲۳ بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد بند (ب) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل‌ کشور آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – طرح‌های خود اشتغالی زود بازده در زمینه فعالیتهای تولیدی و خدماتی که توسط متقاضیان بیکار مناطق شهری، روستایی و عشایری پیشنهاد‌ می‌گردند از محل اعتبار ردیف ۱۱۲۵۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور از تسهیلات برخوردار می‌گردند.

‌ماده ۲ -‌اعطای وام به متقاضیان طبق آیین‌نامه اعطای تسهیلات صندوق و بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته هماهنگی اشتغال استان، توسط‌ صندوق حمایت از فرصتهای شغلی صورت می‌گیرد. حداکثر وام قابل پرداخت برای هر فرصت شغلی مبلغ پانزده میلیون ریال است.

‌تبصره – کمیته هماهنگی اشتغال استان موظف است حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ دستورالعمل موضوع این ماده، شامل ضوابط و‌ اولویتهای مربوط را تدوین و به اداره کل کار و امور اجتماعی و صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی استان ابلاغ نماید.

‌ماده ۳ – اعتبار منظور شده در ردیف ۱۱۲۵۱۱ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور به شرح زیر قابل مصرف می‌باشد:

‌الف – مبلغ سیصد و هشتاد میلیارد ریال بر اساس توزیع استانی جدول موضوع بند(ج) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور.

ب – مبلغ بیست و پنج میلیارد ریال به منظور اعطای تسهیلات به متقاضیان از طریق صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی بر اساس مقررات این‌ آیین‌نامه.

پ – وجوه حاصل از بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی سنوات قبل که از محل بودجه عمومی تأمین شده است بر اساس مفاد این آیین‌نامه صرف‌ اعطای تسهیلات به متقاضیان می‌گردد.

‌تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۰]
در تعیین نرخ کارمزد تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، در نقاط مختلف که در آیین‌نامه پرداخت تسهیلات صندوق به تصویب مجمع عمومی‌ صندوق می‌رسد، رعایت سقف سه درصد الزامی است.

تبصره ۲ – [الحاقی ۱۳۸۰/۱۱/۱۰]
به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تسویه حساب و بازخرید خدمت کارکنان شرکتهای کفش تحت پوشش و کارکنان مازاد، به‌صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی اجازه داده می‌شود وجوه حاصل از بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی سنوات قبل، تا سقف دویست میلیارد (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال را با نرخ سود و کارمزد شش درصد (۶%) صرف اعطای تسهیلات به بیکاران جویای کار واجد شرایط نموده و درآمد ناشی‌از اخذ سود و کارمزد یاد شده را بدین منظور هزینه نماید.

‌ماده ۴ – در اعطای تسهیلات خود اشتغالی موضوع این آیین‌نامه، زنان سرپرست خانوار، بیکاران ثبت نام شده در مراکز کاریابی و خدمت اشتغال که‌ دارای مدرک دانشگاهی هستند، فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و آموزش دیدگان در مراکز خود اشتغالی وابسته به صندوق‌ حمایت از فرصت‌های شغلی از اولویت برخوردارند.

‌ماده ۵ – در صورت عدم جذب مبالغ تخصیص یافته به هر استان تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی و تایید‌ وزیر کار و امور اجتماعی نسبت به جابجایی اعتبارات بین استان‌ها اقدام خواهد شد.

‌ماده ۶ – به منظور جلوگیری از استفاده مضاعف و مکرر متقاضیان از تسهیلات مختلف پیش‌بینی شده در تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل‌ کشور، سازمان‌ها و نهادهایی که برای ایجاد اشتغال برای آنها اعتباری منظور شده است، موظفند فهرست اسامی استفاده کنندگان از این تسهیلات را در‌ پایان هر ماه به ادارات کل کار و امور اجتماعی استان و دبیرخانه کمیته هماهنگی اشتغال استان ارسال نمایند.

‌معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی