۱۸۰/۱۳.ط – ۲۹/۳/۱۳۸۰
شورای عالی اداری در هشتاد و نهمین جلسه مورخ ۲۳/۳/۱۳۸۰، بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بمنظور زمینهسازی برای استقرار نظام مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ارائه خدمات در دستگاههای دولتی (با اولویت دستگاههای خدمات عمومی) و ارتقای سطح رضایتمندی مراجعان و همچنین استانداردسازی نحوه ارائه خدمات بخش عمومی تصویب نمود:
۱ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور از بین دستگاهها یا واحدهای اجرایی و خدماتی،
برحسب اولویت، دستگاهها و واحدهایی را که واجد شرایط باشند انتخاب و حداکثر ظرف
مدت دو سال ، با پیشبینی کلیه هزینه های مربوط به آموزش کارکنان، طراحی، مشاوره
و اجرا، اقدام به استقرار نظام مدیریت کیفیت در آن دستگاهها نماید. ملاکهای تشخیص اولویتها عبارتند از:
۱/۱ـ میزان آمادگی، استقبال و توجه مدیران دستگاههای داوطلب.
۲/۱ـ اهمیت و حساسیت خدمت از نظر دولت، مردم و خدمتگیرندگان و میزان تأثیر آن بر رضایتمندی مراجعان.
۳/۱ـ فراگیری، شمول و تعداد مراجعان و خدمتگیرندگان.
۴/۱ـ فرصتهای بالقوه موجود برای بهبود ارائه خدمات.
تبصره ۱: دستگاهها و واحدهای دیگری که داوطلب استقرار نظام مدیریت کیفیت میباشند، می توانند با اعلام مراتب به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و تأیید آن سازمان، مشمول بند یک این مصوبه شده و در صورت واجد شرایط بودن ، همزمان با واحدهای منتخب فوق اقدام به استقرار نظام مدیریت کیفیت بنمایند.
تبصره ۲: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است به نحوی برنامهریزی کند که حداکثر ظرف مدت سه ماه از بین دستگاههای اجرایی واحدهای واجد اولویت را انتخاب و استقرار نظام مدیریت کیفیت را در آنها شروع نماید.
۲ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ضمن استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای منتخب حداکثر ظرف مدت ۲ سال، به منظور فراگیر نمودن استقرار نظام مدیریت کیفیت در همه دستگاههای خدماتی و اجرایی فعالیت های زیر را به انجام میرساند:
۱/۲- ارزیابی نتایج استقرار آزمایشی نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای منتخب.
۲/۲ـ بازنگری و انجام اصلاحات لازم در نظام پیشنهادی مدیریت کیفیت و بومی سازی آن با رویکرد فراگیرسازی.
۳/۲ـ مستندسازی تجربیات اجرایی حاصل از استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای خدماتی جهت بهرهبرداری در فراگیرکردن استقرار و توسعه آن.
۴/۲ـ جمعبندی و ارائه نتایج حاصل از استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای منتخب به شورای عالی اداری به منظور تصمیمگیری برای فراگیرکردن استقرار آن در تمام دستگاههای دولتی.
۵/۲ـ بررسی و انتشار فهرست و مشخصات شرکتها و مؤسسات فعال و دارای صلاحیت در زمینه مشاوره، آموزش، طراحی و استقرار سیستم و صدور گواهینامه کیفیت به منظور رفع نیازهای آموزشی و ارائه خدمات مشاوره ای مناسب، پس از بررسی صلاحیتهای کارشناسی، فنی و اجرایی، حداکثر ظرف مدت یک سال جهت راهنمایی و بهرهگیری دستگاههای دولتی.
۶/۲ـ تنظیم و اجرای برنامههای آموزشی مورد نیاز برای آموزش مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاههای دولتی و فراگیر نمودن مدیریت کیفیت در این دستگاهها ظرف مدت یک سال، از طریق مرکز آموزش مدیریت دولتی و سایر مراکز آموزشی معتبر.
۳ـ سازمان موظف است با همکاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، استانداردهای ملی خدمات در بخش عمومی را به همراه ضوابط و مقررات اجرایی آن که شامل نحوه نظارت، ممیزی، تأیید و صدور گواهینامه استاندارد ملی کیفیت خدمات و تضمین اجرای آن باشد، تدوین و با تأیید مراجع ذیربط ابلاغ نماید.
۴ـ به منظور هدایت و نظارت بر استقرار نظام بومی شده مدیریت کیفیت در دستگاهها و واحدهای خدماتی و تدوین استانداردهای ملی کیفیت خدمات، کمیته تخصصی ـ راهبردی در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تشکیل میگردد. ترکیب اعضای کمیته و شرح وظایف آن ظرف مدت یک ماه به تصویب ستاد برنامهریزی تحول اداری کشور می رسد.
۵ـ بمنظور تشویق و ترغیب دستگاههای دولتی برای استقرار نظام مدیریت کیفیت و ارائه خدمات منطبق با استانداردهای ملی کیفیت خدمات، اقدامات انگیزشی زیر انجام خواهد شد:
۱/۵ـ هرساله، جایزه کیفیت به دستگاههایی که خدمات خود را مطابق با استانداردهای اعلام شده ارائه میدهند و همچنین دستگاههایی که بیشترین جهش را در طول سال در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و رعایت استانداردها در ارائه خدمات داشته باشند اعطا می گردد. این جایزه، شامل امتیازات اداری و مالی کارکنان دستگاه (به صورت فردی یا گروهی)، لوح تقدیر و تندیس کیفیت میباشد که حسب مورد با اولویت ضوابط مربوط، توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تنظیم و به تصویب مراجع ذیصلاح نظیر شورای امور اداری و استخدامی کشور، شورای حقوق و دستمزد، هیأت وزیران و سایر مراجع مربوط رسیده و به مرحله اجراء گذاشته میشود.
۲/۵ـ بهمنظور ارزیابی اصولی و شفاف عملکرد دستگاهها در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و ارتقای کیفیت خدمات، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ضوابط، شاخص ها و معیارهای ارزیابی و اعطای جوایز کیفیت را ظرف یک سال تدوین و ابلاغ مینماید.
۶ـ بهمنظور استفاده از توانایی و تجربه صاحبنظران بخش غیردولتی و متخصصین حقوقی و حقیقی در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و بهبود کیفیت خدمات دولتی و جلب مشارکت بیشتر بخش غیردولتی در این زمینه، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور سازوکارهای لازم جهت حمایت از مشاوران مدیریت کیفیت را ظرف یک سال تدوین و پس از تصویب مراجع ذیصلاح ابلاغ می نماید.
۷ـ بودجه مورد نیاز جهت اجراء و نظارت بر اجرای این مصوبه و نحوه فراگیرکردن استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای دولتی، در چهارچوب مقررات مربوطه و استانداردهای ملی کیفیت خدمات، عنداللزوم هر ساله توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در قانون بودجه سالانه تحت عنوان اعتبارات «بهبود کیفیت ارائه خدمات دستگاههای دولتی» و یا سایر عناوین پیشبینی می گردد.
۸ـ مسئولیت اجرای این مصوبه با همکاری دستگاههای ذیربط به عهده سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور میباشد و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش پیشرفت اجرای مصوبه را به صورت دورهای به شورای عالی اداری ارائه خواهد کرد.
محمدرضا عارف
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری