آیین‌نامه محل تأسیس دفاتر مطبوعات

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۳/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۵/۰۶

‌شماره ۱۸۱۵۱ ت۲۲۹۱۸ه – ۱۳۸۰.۴.۲۳


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۳.۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۴۵۶۲.۱۰.۶۵۴ مورخ ۱۳۷۹.۲.۲۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره ماده واحده قانون محل دفاتر روزنامه و مجله – مصوب ۱۳۷۷ – آیین‌نامه محل تأسیس دفاتر مطبوعات را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ – دفتر مطبوعات مکانی است که دارنده پروانه رسمی انتشار نشریه برای فعالیتهای مطبوعاتی بر اساس تعریفی که از نشریات در قانون مطبوعات‌ شده یا می‌شود، از آن استفاده می‌نماید.

‌تبصره ۲ – متقاضی باید برای اخذ مجوز تأسیس، رونوشت سند مالکیت یا اجاره نامه ملک مورد نظر را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه نماید.


‌ماده ۲ – مقصود از فعالیت شغلی مقرر در قانون، کلیه فعالیت‌هایی است که قبل از مرحله چاپ هر نشریه صورت می‌گیرد، فعالیت بخش‌های مختلف‌ مانند هیأت تحریریه، سرویس‌های خبر و گزارش، آگهی و خدمات، نصب و احداث سامانه‌های رایانه‌ای، انجام عملیات فنی لیتوگرافی برای تهیه فیلم و‌کپی و زینک، حروفچینی و صفحه‌بندی از جمله مصادیق این فعالیت‌هاست.


‌ماده ۳ – تأسیس دفتر مطبوعات در واحدهای مسکونی مستقل، اداری و تجاری مجاز است.

‌تبصره – تأسیس دفتر چند نشریه در یک واحد مسکونی مستقل یا مجتمعی که به طور کامل در اختیار مطبوعات باشد بلامانع است.


‌ماده ۴ – نصب تابلوهای راهنما به منظور مشخص نمودن دفتر مطبوعات الزامی است به طوری که به وسیله آن محل دفتر به سادگی قابل شناسایی‌ باشد.


‌ماده ۵ – انجام هر نوع فعالیت غیر مطبوعاتی در محل دفتر ممنوع است.

‌تبصره ۱ – در استان تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سایر استان‌ها ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سایر استان‌ها ادارات کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان در خصوص رعایت مقررات قانون یاد شده و این آیین‌نامه ملزم به بازرسی از دفاتر مطبوعات هستند.

‌تبصره ۲ – تخلف از مقررات این ماده موجب تذکر کتبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر‌ استان‌ها به صاحب امتیاز نشریه است و در صورت تکرار تخلف، مراتب به مراجع ذیصلاح اعلام می‌شود.


‌ماده ۶ – در صورت توقف فعالیت نشریه به حکم دادگاه یا تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات یا هر دلیل دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع‌ را به مراجع ذی صلاح اعلام می‌کند تا نسبت به ممانعت از فعالیت مطبوعاتی در دفاتر یاد شده اقدام نمایند.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی